TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zielone autobusy w Zielonej Górze - podsumowanie 2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.12.2019 12:00:12
Zielone autobusy w Zielonej Górze - podsumowanie 2019; fot. MZK Zielona Góra

Czas na pierwsze podsumowanie wartego ponad 250 mln zł przedsięwzięcia inwestycyjne MZK w Zielonej Górze.

Czas na pierwsze podsumowanie wartego ponad 250 mln zł przedsięwzięcia inwestycyjne MZK w Zielonej Górze, które oprócz poprawy komfortu podróży pasażerów, czyni zielonogórską komunikację miejską innowacyjną i ekologiczną.

W ramach inwestycji zakupiono 43 nowe, niskopodłogowe, dwunastometrowe autobusy elektryczne marki Ursus, a dzięki wybudowanej infrastrukturze ładowania, miasto mogło pozyskać środki na zakup kolejnych 12 sztuk, w tym 4 przegubowych i 8 solo – z sukcesem aplikując o dofinansowanie w kolejnym naborze.

Zielony prąd

Elektrobusy są czterokrotnie cichsze od autobusów z tradycyjnym silnikiem diesla i bardziej ekologiczne, bo napędza je energia wyprodukowana w zielonogórskiej Elektrociepłowni, otrzymywana z kogeneracji spalonego gazu.

-"Energia, którą czerpiemy w zajezdni autobusowej, w całości pochodzi z Elektrociepłowni, korzystającej z lokalnego źródła gazu. Elektrociepłownia już sama w sobie jest producentem czystej energii elektrycznej, a więc rzeczywiście możemy mówić, że mamy w Zielonej Górze "zieloną komunikację" – mówi Barbara Langner, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.

11 stacji

Autobusy są ładowane nie tylko w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej, ale także na stacjach rozlokowanych w 10 punktach miasta, gdzie mogą szybko uzupełnić energię w swoich bateriach. Obecnie w trakcie realizacji jest 11. stacja – na zielonogórskim osiedlu Czarkowo. To jednak nie wszystko.

-"Przebudowując zajezdnię w taki sposób zaprojektowaliśmy halę warsztatową i wiatę, pod którą garażują autobusy, żeby na dachu tych obiektów zainstalować fotowoltaikę, czyli baterie słoneczne, stanowiące absolutnie odnawialne źródło energii. Oznacza to, że w przyszłości sami będziemy mogli produkować energię elektryczną – mówi Barbara Langner. – Mamy w planach ścisłą współpracę z Elektrociepłownią w tym zakresie, bo sami najlepiej znamy się na przewozach w komunikacji miejskiej, a nie na produkcji prądu – śmiejąc się dodaje pani dyrektor.

Zakup nowych elektrobusów w zdecydowany sposób ograniczył poziom hałasu w zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Mieszkańcy słyszą różnicę, gdy na przystanek podjeżdża autobus z tradycyjnym napędem, a za nim autobus z silnikiem elektrycznym. Trzeba również dodać, że oprócz elektrobusów, miasto zakupiło 17 nowych, niskopodłogowych autobusów przegubowych marki Mercedes-Benz z silnikiem diesla Euro 6 i także są znacznie cichsze od starszej generacji autobusów zasilanych olejem napędowym.

Czas na zajezdnię

Myli się ten, kto myślał, że to już koniec ekologicznych nowinek w zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Zajezdnia autobusowa MZK w ramach projektu została przebudowana w taki sposób, aby pozyskiwać i wykorzystywać deszczówkę do mycia autobusów.

-"Dachy hali warsztatowej i wiaty garażowe na zajezdni autobusowej zostały tak zaprojektowane, aby wszystkie wody opadowe były kierowane do specjalnego zbiornika, usytuowanego w centralnym miejscu placu manewrowego – mówi Robert Karwacki, zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zakładu Komunikacji. – Z wody w tym zbiorniku korzysta myjnia, która obsługuje nasze autobusy - dodaje.

Co dalej?

Na rok 2020 przewidziano wykonanie kolejnych kontraktów, które pozostały do zrealizowania w ramach projektu. W pierwszym kwartale przyszłego roku w różnych miejscach miasta ustawionych zostanie 11 nowoczesnych, stacjonarnych automatów biletowych, przystosowanych do płatności elektronicznych. Na chwilę obecną bilety można nabyć w Centrum Przesiadkowym, w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej oraz drogą elektroniczną – internetową i mobilnie – na telefon komórkowy.

W ramach projektu w mieście pojawi się 57 nowych, dwustronnych tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, pokazujących realny czas do odjazdu autobusów i komunikaty związane z ich ruchem. Informacja pasażerska będzie dostępna i unowocześniona również w serwisie internetowym MZK.

Do końca maja przyszłego roku zostanie także zrealizowany kontrakt na budowę i przebudowę pętli oraz peronów przystankowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Partnerem w projekcie jest PKP PLK SA, która wykonuje poszerzenie wiaduktu nad ul. Batorego i zadaszenia na peronach.

Zielonogórski projekt to – jak mówi Barbara Langner - przedsięwzięcie przełomowe w skali kraju. MZK nie spoczywa jednak na laurach i ze wzorkiem skierowanym w przyszłość, cały czas poszukuje nowych proekologicznych rozwiązań dla zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Bez śmiałych wizji nie da się bowiem osiągnąć sukcesu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
zajezdnia
ładowarka
MZK Zielona Góra
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.