TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zapowiada się pracowity rok toruńskich tramwajarzy
InfoTram.pl - Opublikowano: 09.01.2018 10:17:05 3 komentarze
Zapowiada się pracowity rok toruńskich tramwajarzy

Budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, przebudowa placu Rapackiego wraz z budową nowego węzła przesiadkowego, modernizacja torowisk, zakup nowych tramwajów, remonty taboru - to plany MZK Toruń na 2018 rok.

Budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, przebudowa placu Rapackiego wraz z budową nowego węzła przesiadkowego, modernizacja torowisk, zakup nowych tramwajów, remonty taboru – pracowicie zapowiada się rok 2018 dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.

Toruń od lat stawia na komunikację miejską. Przy wsparciu funduszy unijnych miasto rozbudowuje sieć tramwajową (powstała nowa linia do kampusu uniwersyteckiego), modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzły przesiadkowe, unowocześnia tabor, wprowadza rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz dostępność komunikacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych. Tablice elektroniczne na przystankach informują pasażerów, za ile minut nadjedzie tramwaj oczekiwanej linii, a za bilety MZK, dzięki aplikacjom mobilnym, można wygodnie płacić przez telefon komórkowy już po wejściu do pojazdu, a dzięki wprowadzeniu biletów czasowych pasażerowie mogą się przesiadać bez dodatkowych opłat. Komunikacyjne oblicze miasta zmieniły dwa duże, powiązane ze sobą projekty transportowe z dofinansowaniem unijnym: regionalny projekt "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT- City" oraz miejski projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 - 2013". Rok 2018 niesie za sobą dla MZK kolejne projekty, a co za tym idzie – nowe wyzwania.

W 2018 roku będziemy realizować dwa duże, unijne projekty będące kontynuacją BiT City:"Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowegow Toruniu – BiT City II"oraz "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II"– mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. Dzięki ich realizacji jakość miejskiego transportu zbiorowego w naszym mieście będzie jeszcze wyższa. Wiadomo, że znacznie bardziej komfortowo podróżuje się nowymi autobusami i tramwajami, po cichych torowiskach i równych drogach, z możliwością przesiadek na nowoczesnych węzłach, skąd jest wiele połączeń – dodaje.

Projekt "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II" zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w Toruniu. Głównym jego punktem jest budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Ogłoszenie przetargu dotyczącego budowy nowej linii planuje się w II kwartale 2018 r. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano w II półroczu 2018 r., a ich zakończenie w II półroczu 2020 r.

W ramach projektu zmodernizowane zostaną także cztery torowiska wraz z siecią trakcyjną. MZK kupi też pięć składów tramwajowych.

Kolejne unijne przedsięwzięcie - "Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II" - w 2018 r. realizowane będzie w części projektowej. Obejmuje m.in. przebudowę placu Rapackiego - jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu, integrującego środki komunikacji miejskiej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie przede wszystkim na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej, wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną w naszym mieście.

Zakres projektu obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk.

Inwestycja będzie prowadzona w centralnym obszarze miasta i przy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnień w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej. Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Prace projektowe rozpoczną się w momencie podpisania umowy, co nastąpi niebawem, natomiast koniec tego etapu przypadnie na styczeń 2019 roku, kiedy to planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Roboty budowlane potrwają od stycznia 2019 roku, a zakończą się w lipcu 2020 roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MZK Toruń
Toruń
  • Leepack – 09.01.2018

    Super wiadomość Jest jedno ale... mało taboru dla obsługi minimum 2 nowych linii całodobowych z częstotliwością 10 minut

  • bun – 09.01.2018

    W Toruniu ok 40% taboru autobusowego to nadal Jelcze. To chyba największy skansen w Polsce, jeśli chodzi o tak duże miasto, z taką ilością rupieci. Tymczasem pierwsze nastoletnie MANy już powinny się powoli szykować na żyletki .

  • FRanek – 09.01.2018

    do LeepackW ramach BiT City II jest tez zakup 5 składów tramwajowych (raczej 5 członowych), zaś po zbudowaniu torowiska na Al. JP II i na JAR dojdą wspomniane 2 linie łączące zachód miasta z JARem i wschód z JARem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.