TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zapowiada się pracowity rok toruńskich tramwajarzy
InfoTram.pl - Opublikowano: 09.01.2018 10:17:05 3 komentarze
Zapowiada się pracowity rok toruńskich tramwajarzy

Budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, przebudowa placu Rapackiego wraz z budową nowego węzła przesiadkowego, modernizacja torowisk, zakup nowych tramwajów, remonty taboru - to plany MZK Toruń na 2018 rok.

Budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, przebudowa placu Rapackiego wraz z budową nowego węzła przesiadkowego, modernizacja torowisk, zakup nowych tramwajów, remonty taboru – pracowicie zapowiada się rok 2018 dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.

Toruń od lat stawia na komunikację miejską. Przy wsparciu funduszy unijnych miasto rozbudowuje sieć tramwajową (powstała nowa linia do kampusu uniwersyteckiego), modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzły przesiadkowe, unowocześnia tabor, wprowadza rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz dostępność komunikacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych. Tablice elektroniczne na przystankach informują pasażerów, za ile minut nadjedzie tramwaj oczekiwanej linii, a za bilety MZK, dzięki aplikacjom mobilnym, można wygodnie płacić przez telefon komórkowy już po wejściu do pojazdu, a dzięki wprowadzeniu biletów czasowych pasażerowie mogą się przesiadać bez dodatkowych opłat. Komunikacyjne oblicze miasta zmieniły dwa duże, powiązane ze sobą projekty transportowe z dofinansowaniem unijnym: regionalny projekt "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT- City" oraz miejski projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 - 2013". Rok 2018 niesie za sobą dla MZK kolejne projekty, a co za tym idzie – nowe wyzwania.

W 2018 roku będziemy realizować dwa duże, unijne projekty będące kontynuacją BiT City:"Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowegow Toruniu – BiT City II"oraz "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II"– mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. Dzięki ich realizacji jakość miejskiego transportu zbiorowego w naszym mieście będzie jeszcze wyższa. Wiadomo, że znacznie bardziej komfortowo podróżuje się nowymi autobusami i tramwajami, po cichych torowiskach i równych drogach, z możliwością przesiadek na nowoczesnych węzłach, skąd jest wiele połączeń – dodaje.

Projekt "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II" zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w Toruniu. Głównym jego punktem jest budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Ogłoszenie przetargu dotyczącego budowy nowej linii planuje się w II kwartale 2018 r. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano w II półroczu 2018 r., a ich zakończenie w II półroczu 2020 r.

W ramach projektu zmodernizowane zostaną także cztery torowiska wraz z siecią trakcyjną. MZK kupi też pięć składów tramwajowych.

Kolejne unijne przedsięwzięcie - "Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II" - w 2018 r. realizowane będzie w części projektowej. Obejmuje m.in. przebudowę placu Rapackiego - jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu, integrującego środki komunikacji miejskiej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie przede wszystkim na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej, wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną w naszym mieście.

Zakres projektu obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk.

Inwestycja będzie prowadzona w centralnym obszarze miasta i przy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnień w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej. Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Prace projektowe rozpoczną się w momencie podpisania umowy, co nastąpi niebawem, natomiast koniec tego etapu przypadnie na styczeń 2019 roku, kiedy to planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Roboty budowlane potrwają od stycznia 2019 roku, a zakończą się w lipcu 2020 roku.



Sprawdź też:
MZK Toruń
Toruń
  • Leepack – 09.01.2018

    Super wiadomość
    Jest jedno ale... mało taboru dla obsługi minimum 2 nowych linii całodobowych z częstotliwością 10 minut

  • bun – 09.01.2018

    W Toruniu ok 40% taboru autobusowego to nadal Jelcze. To chyba największy skansen w Polsce, jeśli chodzi o tak duże miasto, z taką ilością rupieci. Tymczasem pierwsze nastoletnie MANy już powinny się powoli szykować na żyletki .

  • FRanek – 09.01.2018

    do Leepack
    W ramach BiT City II jest tez zakup 5 składów tramwajowych (raczej 5 członowych), zaś po zbudowaniu torowiska na Al. JP II i na JAR dojdą wspomniane 2 linie łączące zachód miasta z JARem i wschód z JARem.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.