Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zakończyło się drążenie tunelu pod ul. Turowicza na Trasie Łagiewnickiej

infotram
07.04.2020 10:15
0 Komentarzy

Wykonawca wykonałprzekop pod ul. Turowicza na trasie budowanej Trasy Łagiewnickiej w Krakowie,blisko 4-km arterii na południu miasta, będącej fragmentem trzeciej obwodnicy.Tunel pod ul. Turowicza jest jednym z kluczowych elementów tej inwestycji.

Jak poinformował we wtorek inżynier kontraktu KrzysztofMigdał, by zminimalizować utrudnienia w ruchu, budowę tego tunelu podzielono nakilka etapów – dzięki temu możliwe było utrzymanie ruchu samochodowego na ul.Turowicza.

W pierwszej kolejności wykonano konstrukcję tunelu podjezdnią wschodnią tej ulicy – relacjonuje Migdał – gdy nowa jezdnia byłagotowa, przekierowano na nią ruch samochodowy rozpoczynając prace nad budowąkonstrukcji tunelu pod jezdnią zachodnią. Gdy tylko konstrukcja była gotowa,wykonawca rozpoczął wydobywanie ziemi znajdującej się między tak przygotowanymielementami konstrukcyjnymi tunelu. Gdy tylko było to możliwe rozpoczął równieżprace związane z wykonaniem nowej jezdni zachodniej ul. Turowicza.

Jak ocenił inżynier kontraktu, zgodnie z założeniami ulicaTurowicza będzie w pełni przejezdna pod koniec trzeciego kwartału tego roku.

„Wykonawca będzie teraz kontynuował prace związane zwykonaniem jezdni zachodniej ul. Turowicza, oraz prace budowlane wewnątrztunelu” – zapowiedział.

Według Migdała, niewiadomą pozostaje wpływ epidemiikoronawirusa na proces budowy trasy, jednak jak dotąd udało się takzorganizować prace, że są prowadzone bez większych zakłóceń.

Budowa Trasy Łagiewnickiej – jednej z najważniejszychinwestycji Krakowa najbliższych lat – rozpoczęła się w lutym 2018 roku. Kosztzadania to 802,2 mln zł brutto. Zadanie zostało podzielone na kilka etapów.Całość ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

Wykonawcą jest konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA.Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku odskrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul.Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa,która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej (wraz z głównąarterią drogową, tunelami, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów,przebudową koryta rzeki Wilga) to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln złbrutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej makosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). DofinansowanieUE wyniesie prawie 97,6 mln zł.

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli ołącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań,nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrumobsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowy dwóchmostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a także wybudowaniaprzystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.

Realizacja projektu jest efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi.

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najważniejszychzadań inwestycyjnych Krakowa w najbliższych latach. Arteria – wraz zplanowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką – ma stanowićtrzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Wedługwładz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu międzydzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczówi uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. (PAP)


Komentarze