Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wydłużenie PST może zostać projektem komplementarnym CPK!

infotram
10.10.2019 15:45
0 Komentarzy

Wydłużenie trasyPoznańskiego Szybkiego Tramwaju może zostać projektem komplementarnym CPK –zadeklarował w czwartek w Poznaniu wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Dodał, że „pierwszym krokiem musiałaby być jednak deklaracjatakiej intencji po stronie samorządu”.

O wydłużeniu trasy „Pestki”, czyli Poznańskiego SzybkiegoTramwaju (PST) w kierunku północnym i południowym mówi się w Poznaniu oddłuższego czasu. Jednym z największych problemów, wskazywanych zarówno przezsamorządowców, społeczników, jak i polityków różnych opcji politycznych, jestbrak środków na pokrycie kosztów tak dużej inwestycji.

W czwartek na konferencji prasowej w Poznaniu wiceministerinfrastruktury Mikołaj Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds.Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczył, że „wydłużenie trasy PoznańskiegoSzybkiego Tramwaju może zostać projektem komplementarnym CPK”.

Wiceminister przypomniał, że Centralny Port Komunikacyjnyjest projektem ogólnopolskim, na którym skorzystać mogą również lokalnesamorządy. Podkreślił, że przykładem takich korzyści jest m.in. rozbudowa węzłapoznańskiego.

Wild tłumaczył, że rozbudowa węzła poznańskiego może zostać”w bardzo prosty sposób połączona z rozbudową +Pestki+”. Tramwaj wówczas – jakmówił – „może stać się w wyniku rozbudowy węzła, tramwajem dwusystemowym,korzystającym po części z tras kolejowych, zwiększającym skokowo dostęp dotransportu nie tylko mieszkańców Poznania, ale i mieszkańców podpoznańskichmiejscowości”.

Wiceminister zaznaczył jednak, że aby koncepcja wydłużenia PSTmogła zostać projektem komplementarnym CPK, niezbędna jest decyzja i deklaracjawładz miasta Poznania. Wild tłumaczył, że „projekt CPK, czyli projekt węzłaoraz systemu transportu, który jest przewidziany w ustawie o CPK, a wcześniej wkoncepcji przyjętej przez rząd pod koniec 2017 roku, zakłada powstanie tzw.inwestycji towarzyszących”.

„W inwestycjach towarzyszących przedmiotem indywidualnychkonsultacji jest to, w jakim stopniu finansowanie będzie ponoszone przezwszystkich podatników, a w jakim stopniu przez mieszkańców danego regionu.Tutaj nie ma jednej zasady. Rozporządzenie o inwestycjach towarzyszących niezostało jeszcze przyjęte. Natomiast bardzo cieszylibyśmy się, gdybywprowadzenie tramwajów dwusystemowych, mogących korzystać także z sieci torówkolejowych – mogłoby nastąpić w Polsce poprzez Poznań” – powiedział.

Dodał, że „pierwszym krokiem musiałaby być deklaracjaintencji po stronie samorządu, bo to oznacza, że samorząd jest gotowy wziąć –przynajmniej w części – odpowiedzialność za ten projekt”.

„My ze swojej strony będziemy przebudowywać węzeł poznański,który też jest unikalnym węzłem, ponieważ w niewielu miastach w Polsce kolejrozchodzi się w 10 kierunkach – to jest rzeczywiście bardzo duży węzeł kolejowyi te zmiany, które muszą w nim nastąpić, aby podróże kolejami dużych prędkościmogły przebiegać bez zakłóceń, umożliwiają też zmiany, które będą dotyczyć nietylko wszystkich mieszkańców Polski, ale także mieszkańców Poznania ipodpoznańskich miejscowości” – zaznaczył.

Odnosząc się do przebudowy węzła kolejowego w Poznaniu,wiceminister wskazał, że połączenie CPK – Poznań – Wrocław – należy doinwestycji, które mają najwyższy priorytet. „Jest to jeden z podstawowychelementów nowej sieci kolejowej, bo mówimy tutaj o stworzeniu nowego połączeniamiędzy Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez CPK” – podkreślił i dodał, że”tego rodzaju arterie komunikacyjne powstaną przed oddaniem CPK, czyli zgodniez koncepcją przyjętą przez rząd przed końcem 2027 roku”.

Wiceminister przypomniał także, że od lipca trwałykonsultacje strategiczne z samorządami dotyczące linii dużych prędkości. Jakmówił, „podsumowanie, wydaje mi się, powinno nastąpić już w najbliższychdniach”.

„Regionalne konsultacje strategiczne okazały się sukcesem.Właściwie z każdego regionu płynęły do nas bardzo wartościowe informacjezwrotne, które uwzględniliśmy, usuwając kolizje z planami samorządu. Terazprzystąpimy do trasowania, dokładnego trasowania tras kolejowych, możnapowiedzieć, niemal z dokładnością do działki ewidencyjnej, i znowu będziemypozostawać w kontakcie z regionami” – mówił.

„Chodzi o to, aby ta inwestycja nie była pisana zza biurka wWarszawie, tylko w maksymalnym stopniu uwzględniała potrzeby miejscowychwspólnot. Taką potrzebą miejscowej wspólnoty może być właśnie wydłużenie koleiaglomeracyjnej, czy wydłużenie +Pestki+ w Poznaniu. Jesteśmy gotowi, abywspółpracować w tym zakresie z jednostkami samorządu” – zadeklarowałwiceminister.

 


Komentarze