TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wrocław wybrał. DLA i 17 Nowych Urbino!
- Opublikowano: 26.03.2019 16:00:55 1 komentarz
fot. MZDiK Radom

Znalazły się dodatkowe pieniądze i Wrocław rozstrzygnął przetarg na sześcioletnią obsługę linii wybiegowych między dzielnicą Leśnica a miejscowościami w gminie Miękinia. Kontrakt powędruje do DLA.

Znalazły się dodatkowe pieniądze i Urząd Miejski we Wrocławiu rozstrzygnął przetarg na sześcioletnią obsługę linii wybiegowych między dzielnicą Leśnica a miejscowościami w gminie Miękinia. Kontrakt powędruje do Dolnośląskich Linii Autobusowych, które na jego potrzeby pozyskają 17 nowych Solarisów. A to oznacza debiut Nowego Urbino we Wrocławiu.

Zacznijmy jednak od początku. Wrocław szukał operatora 11 linii autobusowych. To połączenia oznaczone numerami 117, 123, 137, 138, 917, 923, 937, 938, 940, 948 i 958. Pierwsze cztery to linie miejskie, pozostałe natomiast zapewniają komunikację między Wrocławiem a miejscowościami w gminie Miękinia. Większość rozpoczyna swoje kursy na węźle komunikacyjnym Leśnica.

Umowa zakłada, że operator będzie miał zagwarantowane jeżdżenie przez sześć lat, co było dobrym posunięciem, choć dla przewoźników korzystniejszy byłby przynajmniej ośmioletni kontrakt. Start przewozów zaplanowano nie wcześniej niż w lipcu jednak zastrzeżono, że może on ulec opóźnieniu jeżeli postępowanie przeciągnie się w czasie.

W trakcie obowiązywania umowy operator może mieć do wyjeżdżenia nawet 7 200 000 wzkm, czyli 1 200 000 wzkm rocznie. W SIWZ zawarto jednak informację, że przewidywana wielkość pracy przewozowej na dzień rozpoczęcia przewozów wynosi około 1 070 000 000 wzkm rocznie, co dawałoby pracę eksploatacyjną na poziomie 6 420 000 wzkm przez sześć lat.

Do obsługi tego pakietu operator musi podstawić 20 autobusów- 16 podstawowych fabrycznie nowych (jeden typu A o długości 7,9 - 919 m, 12 typu B o długości 9,20 - 10,65 m i cztery C długie na 10,65 - 12,2 m), które mają się pojawić w ruchu w ciągu maksymalnie 270 dni od podpisania umowy oraz czterech dodatkowych. Te ostatnie muszą spełniać min. normę Euro 5 i mieć nie więcej niż 10 lat w każdym roku obowiązywania umowy.

Trzech do pokera po niskim wejściu
26 lutego minął termin składania ofert. Magistrat na sześcioletni zakup przewozów na liniach wybiegowych z Leśnicy miał przygotowane 50 638 100 zł brutto. To oznacza, że urzędnicy założyli średnią stawkę początkową w wysokości 6,16 zł/wzkm netto. Okazało się, że to stanowczo za mało w stosunku do tego czego zażyczyli sobie trzej oferenci.

Najtańszą ofertę przedstawiło wrocławskie DLA. Ta propozycja opiewała na łącznie 54 718 740 zł brutto. Przewoźnik dla wszystkich typów autobusów wskazał jedną stawkę. To 7,29 zł/wzkm netto.

Drugą pod względem cenowym ofertę przedstawiła Arriva, która kolejny raz próbowała coś ugrać we Wrocławiu. Łączna wartość jej propozycji wyniosła 60 768 576 zł brutto. Arriva dla każdego typu autobusów przyjęła odrębne stawki za wzkm. W przypadku autobusów typu A to 7,19 zł netto. Kursy pojazdami typu B wyceniono 7,75 zł/wzkm netto. Z kolei autobusy typ C miał inkasować 9,76 zł/wzkm netto.

Najdroższy okazał się Mobilis, któego już cztery lata nie widziano we Wrocłąwiu. Największy działający w Polsce niezależny operator swoją ofertę skalkulował na 66 585 726 zł brutto. Również zdecydował się dla każdego typu autobusów na różne stawki. W przypadku typu A to 8,73 zł/wzkm netto. Kursy autobusami typu B to z kolei 8,88 zł/wzkm netto. Z kolei w przypadku solówek wychodziło 8,95 zł/wzkm netto.

We Wrocławiu mieli pewien orzech do zgryzienia. Na pewno niemiłym zaskoczeniem był bardzo niski budżet. Z kolei stawki przewoźników można tłumaczyć ryzykiem, które przerzucał na nich SIWZ oraz rynkową wyceną oczekiwań miasta. Wydawało się więc, że dojdzie do unieważnienia przetargu i obniży wymagań, choć w obecnych realiach i to mogłby nie gwarantować znalezienia tańszego operatora.

Dziś okazało się, że jednak znaleziono dodatkowe pieniądze. Dzięki temu dziś magistrat mógł rozstrzygnąć przetarg i wybrać ofertę DLA. Nie spodziewamy się odwołań do KIO, więc możemy powoli czekać na podpisanie umowy z wrocławskim przewoźnikiem. I od razu możemy powiedzieć o kilku ciekawostkach.

Wrocławski debiut Nowego Urbino
Jak dowiedzieliśmy się od Grzegorza Bajorka, dyrektora finansowego DLA firma na dostawcę autobusów podstawowych wybrała Solarisa. Przewoźnik pozyska od producenta "jamników" łącznie 17 pojazdów- cztery nU12 i 13 sztuk nU10,5. Każdy z nich będzie w dosyć ciekawej konfiguracji aby sprostać wymaganiom urzędników. Będzie to więc debiut autobusów z tej rodziny we Wrocławiu i to w bardzo ciekawym stylu.

Kolejną ciekawostką jest SIP. Prócz standardu, który znamy już z żółto-czerwonych SOR-ów śląskiego konsorcjum pojawi się kompletna nowość w Polsce. Solarisy będa posiadały pełnowymiarowe wyświetlacze boczne z każdej strony pojazdu! Nie możemy się doczekać efektu końcowego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
Wrocław
UM
DLA Wrocław
Arriva
Mobilis
Solaris
  • Eryk Złotowski – 26.03.2019

    Współczuję.

  • Adrian Gołuch – 26.03.2019

    Wyrazy głębokiego współczucia

  • Tomasz Paszko – 26.03.2019

    Skąd ta informacja, że wszystkie linie będą wyruszać z węzła w Leśnicy? Z szybkiego przeglądu rozkładów jazdy wynika, że pojawią się pewne zmiany i część linii wyruszy spod Stadionu. Niemal jak dawne 623.

  • Robert Ulbrych – 26.03.2019

    Niestety to będzie we Wrocławiu pierwszy debiut nowych nU10,5 i nU12 w wrocławskich barwach przewoźnika DLA. Kiedy zobaczymy wrocławskich nU18 w postaci MPK zamiast umysłowych szmelcedesów cygaro?

  • Mariusz Sąsiek – 26.03.2019

  • Paweł Obelnicki – 30.03.2019

    Jak zwykle na Infobusie pełno błedów. Zacznijcie pisać te artykuły w rzetelny sposób.

  • czeslaw2 – 30.03.2019

    Współczujemy opłaconym klakierom marnego auta niemieckiego. Gratulations for SB&C!

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.