Poszukanie środków w budżecie oraz rozmowy o zwiększenie dofinansowania z UE na budowę trasy na Popowice oraz podzielenia budowy trasy na Nowy Dwór na mniejsze zadania inwestycyjne. To pomysł miasta na realizacje tych ważnych dla Wrocławia inwestycji – informuje wrocławski ratusz.
Poszukanie środków w budżecie oraz rozmowy o zwiększenie dofinansowania z UE na budowę trasy na Popowice oraz podzielenia budowy trasy na Nowy Dwór na mniejsze zadania inwestycyjne. To pomysł miasta na realizacje tych ważnych dla Wrocławia inwestycji – informuje wrocławski ratusz.
W tym tygodniu Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty w przetargu na budowę linii na Popowice oraz Nowy Dwór. W pierwszym przetargu oferty o ponad sto milionów przekraczają sumy, które zamierzało wydać na inwestycję miasto. Do drugiego postępowania nie zgłosił się natomiast żaden wykonawca. Wrocław jednak nie zamierza zrezygnować z tych inwestycji i przedstawia swój pomysł na ich realizację tak, aby były gotowe do końca 2020 roku.
Trudna sytuacja na rynku
– Ta sytuacja niestety potwierdza trendy, które w tej chwili się dzieją na rynku. Generalnie wynika to z tego, że duzi wykonawcy, pracują głownie podwykonawcami, a sposób w jaki rozliczają podatek VAT miedzy sobą jest dla tych drugich-małych, niekorzystny. Podwykonawcy muszą bardzo długo czekać na zwrot środków (przyp. red. wyłożonych na inwestycję) dlatego podwyższają ceny i ogólnie bardzo trudno ich pozyskać do realizacji prac – wyjaśnia Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.
– Do tego dochodzi znaczący wzrost cen materiałów budowlanych, brak rąk do pracy a te wszystkie ryzyka są przerzucane na zamawiającego i powodują wzrost cen. Podobne rzeczy dotyczą również sektora prywatnego – dodaje wiceprezydent Wrocławia.
Co dalej?
W przetargu na trasę tramwajową przez Popowice Wrocławskie Inwestycje zgodnie z procedurą przetargową analizują teraz oferty. Trzeba sprawdzić, czy w ogóle są ważne i spełniają wymogi formalne. – Jeśli ta najtańsza będzie ważna to będziemy szukać dodatkowych środków. Trzeba pamiętać, że w budżecie miasta i Wieloletnim Planie Inwestycyjnym nie mamy ich zapewnionych. Dlatego na początku czeka nas przegląd tych planów i szukanie dodatkowych pieniędzy właśnie tam – mówi Maciej Bluj.
Miasto rozmawia również z Ministerstwem Rozwoju na temat zwiększenia dofinansowania na inwestycje transportowe we Wrocławiu.
Jeśli chodzi o trasę tramwajowo-autobusową na Nowy Dwór to przetarg ciągle jest analizowany. Jednak miasto rozważa rozbicie inwestycji na mniejsze zadania, tak jak został zrealizowany w boomie budowlanym przed Euro 2012 tramwaj na Kozanów i Stadion Wrocław.
– Tramwaj na Kozanów zrealizowaliśmy w ramach ponad 20 odrębnych zadań a zamierzony efekt został osiągnięty i udało się to zrobić w terminie. Schodzimy w ten sposób z ryzyka podatkowego, bo mniejsze zadania wykonują mniejsi wykonawcy i mamy nadzieję, że dzięki temu osiągniemy rozsądną cenę za wykonanie tej inwestycji – podkreśla wiceprezydent Bluj.
Wrocławskie Inwestycje i miasto potrzebują teraz kilku tygodni na wszystkie analizy i podjęcie ostatecznej decyzji. W tej chwili ciągle realnym terminem na zakończenie tych dwóch tras tramwajowych w trzecim, czwartym kwartale 2020 roku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.