TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wkład własny Krakowa na Trasę Łagiewnicką poniżej 10%
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 16.06.2017 10:32:09 6 komentarzy
Wkład własny Krakowa na Trasę Łagiewnicką poniżej 10%

Wkład własny Krakowa w projekcie Trasy Łagiewnickiej wartym ponad 1 mld zł wynosi jedynie 90 mln zł. "To dzięki sprawnej strukturyzacji finansowania" - podkreślił członek zarządu BGK Wojciech Hann.

Budowa trasy przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum Krakowa i połączy ze sobą południowe dzielnice miasta. W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości ok. 4 km. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również m.in. wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości ok. półtora kilometra i budowy dwóch mostów (w tym kolejowego). Harmonogram zakłada zakończenie prac budowalnych w 2020 roku.

Członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Wojciech Hann, zwrócił uwagę, że Kraków na projekt wart ponad 1 mld zł wyłożył jedynie 90 mln zł. "Dzięki sprawnej strukturyzacji finansowania, przy udziale finansowania ze strony BGK, ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także finansowania instrumentem hybrydowym ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju, Kraków przy tym stosunkowo niewielkim wkładzie jest w stanie spiąć olbrzymi projekt" - zaznaczył.

Miasto pozyskało finansowanie na budowę Trasy Łagiewnickiej z tzw. Planu Junckera, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udziela pożyczki w wysokości ok. 400 mln zł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni Bank Gospodarstwa Krajowego. Za wypracowanie struktury prawnej, modelowanie finansowe przedsięwzięcia oraz aranżację finansowania odpowiada Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który dostarcza także ponad 200 mln zł. Miasto wystąpiło ponadto o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ponad 1 mld zł.

"Mamy tu 27-letnie finansowanie na budowę i utrzymanie tego projektu infrastrukturalnego, to tenor (ang. okres kredytowania), który jest właściwie nieosiągalny dla banków komercyjnych" - podkreślił Hann.

Trasa Łagiewnicka to 11. duża inwestycja Polski z finansowaniem EBI w ramach Planu Junckera. Łączna wartość tych projektów to ponad 11,6 mld zł, a wsparcia EBI - 4,1 mld zł. Sześć inwestycji zrealizują prywatne podmioty, trzy - samorządy (szpital wojewódzki w Toruniu, budowa mieszkań komunalnych w Poznaniu, Trasa Łagiewnicka) i dwie - spółki skarbu państwa (Tauron oraz Przewozy Regionalne).

Jak podkreślił wiceminister rozwoju Witold Słowik, cytowany w marcowym komunikacie MR, takie wyniki plasują nas w unijnej czołówce. "Według danych Komisji Europejskiej na koniec stycznia 2017 r. Polska zajmuje 6. pozycję w UE pod względem wykorzystania środków z Planu Junckera - zaznaczył wiceminister.



Sprawdź też:
Kraków
  • nm – 16.06.2017

    Szkoda takiej kasy na nieprzemyślana i nie potrzebną inwestycję , która doprowadzi do znacznej dewastacji dużego obszaru.

  • mechanik – 16.06.2017

    Te same pieniądze praktycznie załatwiłyby sprawę rozwoju komunikacji w mieście. To realizacja starej, archaicznej koncepcji bezsensownie degradującej tereny zielone i dobijającej ruch samochodowy w centrum.
    A jak nie wiadomo o co chodzi, to cyt. klasyka:
    "Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skale naszych możliwości. Zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach. Dostajemy za tego misia - jako konsultanci - 20% ogólnej sumy kosztów. I już!"

  • www – 16.06.2017

    Władze Krakowa widocznie nic sobie nie robią z wiedzy, która jest ogólnie dostępna. Co jak co ale budowa tak ogromniej drogi w przyszłości doprowadzi do zwiększenia korków. Myślą, że odciąży ruch w ścisłym centrum? Kogut z powiedzenia o niedzieli też myślał...
    Budujemy, bo wydamy tylko 90 mln zł?! Dobry argument, żeby robić coś co może nie mieć sensu. Wydanie pieniędzy jest najważniejsze? Eee, bez przesady. Poza tym mam nieodparte wrażenie, że szacunek budowy drogi jest zaniżony.

  • kolejFAN – 16.06.2017

    za to macie w krakowie "prawdziwego wizjonera" i w dodatku starego komucha na "m"

  • jo – 17.06.2017

    wydamy tylko 90 mln, a do splaty w ratach okolo 800 mln przez 30 lat.

  • jack – 20.06.2017

    Za te pieniądze to by piękne linie tramwajowe wybudowali i jeszcze na SKM by zostało

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.