TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Oslo nie giną piesi i rowerzyści
INFOBIKE.PL - Opublikowano: 14.01.2020 22:10:51
W Oslo nie giną piesi i rowerzyści

Oslo, miasto wielkości Wrocławia, Krakowa i Łodzi, jest miejscem, w którym w 2019 roku nie zginął na drodze żaden pieszy i rowerzysta. Coś, co w Polsce wydaje się niemożliwością, stało się faktem w Norwegii.

Oslo, miasto wielkości Wrocławia, Krakowa i Łodzi, jest miejscem, w którym w 2019 roku nie zginął na drodze żaden pieszy i rowerzysta. Coś, co w Polsce wydaje się niemożliwością, stało się faktem w Norwegii.

2019 rokiem bez ofiar

Gwoli ścisłości w 2019 roku nie zginął żaden pieszy i rowerzysta. Jedynym przypadkiem śmiertelnym był kierowca, który uderzył samochodem w barierkę zabezpieczającą przystanek tramwajowy.

Do osiągnięcia tego celu wiodła długa i konsekwentnie realizowana droga. W 1975 roku w Oslo mieliśmy do czynienia z 41 wypadkami śmiertelnymi, co jest wynikiem wyjątkowo wysokim (we Wrocławiu, jednym z najbardziej niebezpiecznych polskich miast w 2018 roku zginęły 24 osoby). Po 45 lat mamy już tylko to jedno zdarzenie z feralnym kierowcą – informuje stowarzyszenie Miasto2077.

Wiele zmian

"Oslo wprowadziło szereg przepisów ograniczających miejską przestrzeń, w której można prowadzić samochód. Szczególnie dotyczy to centrum miasta i śródmieścia. Stało się także bardziej rowerowe. W ogóle ryzyko kolizji pomiędzy kierowcami, a rowerzystami zostało zmniejszone – im bardziej odseparujesz od siebie poszczególne grupy dróg, tym mniejsze ryzyko poważnych wypadków drogowych. Do tego wszystkiego na wielu drogach ograniczona została maksymalna prędkość jazdy" - powiedział w rozmowie z Aftenposten Christoffer Solstad Steen, doradca ds. Komunikacji w Trygg Trafikk.

Nowe standardy

Tak wysoki poziom bezpieczeństwa wśród rowerzystów osiągnięto wprowadzając nowe standardy budowy infrastruktury rowerowej. Jak informuje Miasto2077, dotychczasowe często pochodzą z połowy XX w., kiedy rowerzyści byli znacznie mniej narażeni na wypadki komunikacyjne. Na przykład za wystarczającą szerokość ścieżki uznawano 1,8 m. Nowe normy w Oslo przewidują 2,5 m szerokości ścieżek. Muszą być wyraźnie oznaczone i wymalowane jasnymi kontrastującymi kolorami.

Przebudowa miasta

Mocno zmieniło się centrum Oslo. Wiele miejsc parkingowych przekształcono w parki kieszonkowe, chodniki i drogi rowerowe o łącznej długości 60 km. Wpływ na wygląd przestrzeni miały również dzieci, które dzięki specjalnej aplikacji wskazywały najsłabsze punkty miejskiej infrastruktury.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Norwegia
Oslo
bezpieczeństwo
Miasto2077
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.