TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Chorzowie remont ul. 3 maja
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 06.03.2018 11:03:09
W Chorzowie remont ul. 3 maja (źródło: Google Maps)

Kompleksowy remont przelotowej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami – przygotowują chorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. O przetargu na wykonanie inwestycji poinformował w poniedziałek wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.

Kompleksowy remont przelotowej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami – przygotowują chorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. O przetargu na wykonanie inwestycji poinformował w poniedziałek wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.

Będzie to kolejna już w Chorzowie taka kompleksowa przebudowa – ul. 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w mieście, która nie doczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobny sposób m.in. ul. Armii Krajowej.

Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i planowana do przebudowy ul. 3 Maja mieszczą prócz pieszych i samochodów, torowiska tramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem arterii, na 3 Maja linia na niespełna połowie długości przebiega poza drogą i jest tam (prócz mijanki) jednotorowa. Docelowo cały odcinek wzdłuż 3 Maja ma być dwutorowy.

Cała inwestycja będzie trwała do 2020 r. i obejmie: sieci wodno-kanalizacyjne, gazową, tory tramwajowe, chodniki, drogę i budowę ścieżki rowerowej – podał w poniedziałek wiceprezydent Michalik.

Projektowanie części drogowo-tramwajowej inwestycji trwało w latach 2015-2016. Niezależnie swój projekt przebudowy podziemnych instalacji miało przygotować Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, aby wykonać część podziemnych prac jako pierwszą.

Teraz wspólny przetarg na wykonanie robót torowych i drogowych ogłosiły Tramwaje Śląskie (prace w zakresie torowisk będą współfinansowane środkami unijnymi) i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie.

Inwestycja w części tramwajowej obejmie torowiska wzdłuż ul. 3 Maja o długości niespełna 4,6 km toru pojedynczego od ul. Katowickiej, po przebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej w sąsiednich Świętochłowicach. Od ul. Katowickiej do Składowej torowisko będzie biegło w śladzie jezdni (zwężonej wobec dzisiejszej) – w szerszych fragmentach przylegając do jej skrajów, w węższych całkowicie pokrywając się z pasami ruchu. Dalej, do Bytomskiej, tory będą wydzielone.

Po przebudowie ul. 3 Maja zmieni wygląd także w części drogowej. Nadal będzie to droga zbiorcza, ale przy wzmocnieniu bezpieczeństwa ruchu pieszych, także dzięki innej niż obecnie geometrii jezdni oraz przebudowie skrzyżowań. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie; doświetlone będą przejścia dla pieszych. Powstaną nowa asfaltowa droga rowerowa, nowe przystanki, pojawią się zatoki dla autobusów.

Termin składania ofert w przetargu na wykonanie robót w terenie określono na 10 kwietnia. Terminy wykonania zamówienia to 21 miesięcy od podpisania umowy – w zakresie finansowanym przez Tramwaje Śląskie oraz 27 miesięcy (lecz nie dłużej niż do końca października 2020 r.) – w zakresie finansowanym przez MZUiM.

Tramwaje Śląskie przewidują wykonanie swoich prac jako jedno z zadań pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Cały składający się z trzech części (etapów) projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada on remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.

W ostatnich miesiącach Tramwaje otrzymały już 393 mln zł dofinansowania do pierwszej części projektu, w której m.in. przebudowane zostaną torowiska wzdłuż chorzowskiej ul. 3 Maja oraz 98 mln zł – do drugiej części, w której ujęto m.in. przebudowę dalszego torowiska wzdłuż ul. Katowickiej w Świętochłowicach, w kierunku Rudy Śląskiej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Chorzów
przebudowa
Tramwaje Śląskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.