TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Bydgoszczy Solaris vs Mercedes. Ponad budżetem
INFOBUS.PL - Opublikowano: 22.01.2020 16:00:52
W Bydgoszczy Solaris vs Mercedes. Ponad budżetem

W Bydgoszczy klasyk. Dziś MZK otworzyły dwie oferty w przetargu na dostawę ośmiu lub 12 nowych autobusów z silnikami diesla Euro 6. Przedstawili je EvoBus Polska oraz Solaris. Obie są powyżej szacunków przewoźnika.

W Bydgoszczy klasyk. Dziś, 22 stycznia Miejskie Zakłady Komunikacyjne otworzyły dwie oferty w przetargu na dostawę ośmiu lub 12 nowych autobusów z silnikami diesla Euro 6. Przedstawili je EvoBus Polska oraz Solaris. Obie są powyżej szacunków bydgoskiego przewoźnika.

Przetarg w pigułce
Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia są dostawy autobusów fabrycznie nowych w wersji miejskiej, zasilanych olejem napędowym, spełniających normę Euro 6 rok, produkcji min. 2020. Jego warunki formalne omówiliśmy tutaj. Zamówienie składa się z:

  • podstawowego – 8 szt. autobusów (w tym: 5 szt. przegubowych i 3 szt. jednoczłonowych) 
  • opcjonalnego – do 4 szt. autobusów (w tym: do 3 szt. przegubowych i do 1 szt. jednoczłonowy)

Przegubowce i "dwunastki" z zamówienia podstawowego dotrą do Bydgoszczy w ciągu maksymalnie 205 dni od popisania umowy. Przy czym pierwsze przyjadą te drugie, bo najpóźniej w 190 dniu od zawarcia umowy.

Dochodzi jeszcze kwestia zamówienia dodatkowego. Na skorzystanie z opcji MZK ma 90 dni od zawarcia kontraktu. Należy domniemywać, że przypadku skorzystania z tego prawa termin realizacji to również 10 miesięcy. Wszystkie autobusy będą objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową. Szczegółowo o wymaganiach wobec nowych nabytków pisaliśmy tutaj.

Dwie oferty
Dziś minął termin składania ofert. Na sfinansowanie zamówienia podstawowego oraz opcji MZK przygotowało 16 651 280,88 PLN brutto. Uśredniając wychodzi 1 128 135 PLN netto za autobus. Po uwzględnieniu jednego szczegółu- o którym na końcu- to niezbyt dużo. Nic więc dziwnego, że obie otwarte dziś oferty przewyższają bydgoski budżet.

Pierwszą i droższą przedstawił EvoBus Polska, a więc generalny przedstawiciel marek Mercedes i Setra w naszym kraju. Jego propozycja to 19 142 616,51 PLN brutto. MZK zaoferowano Mercedesy Conecto. Średnia cena za jeden autobus to 1 296 925 PLN netto.

Tańszą ofertę przedstawił Solaris. Ta opiewa na 17 791 125,80 PLN brutto. Po uśrednieniu daje to cenę za autobus w wysokości 1 205 360 PLN netto.

Czemu takie a nie inne ceny? MZK nie wymagało szerokiego zakresu wyposażenia dodatkowego. Szkopuł tkwi w sposobie zapłaty za autobusy. Przewoźnik bowiem zażyczył sobie rozłożenia płatności za nowe nabytki na 84 raty płatne co miesiąc. Czyli de facto mamy do czynienia z koniecznością zaangażowania sektora finansowego, choć nie wprost. A to zawsze powoduje podwyższenie ceny, choć nie tak jak w przypadku leasingu czy dzierżawy.

Co więc w tej sytuacji zrobi MZK? Jeśli przewoźnik zdecyduje się zwiększyć budżet to nastąpi przełamanie trzyletniej dobrej passy Mercedesa w Bydgoszczy. Przewaga w cenie, zdaje się dawać największe szanse Solarisowi.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MZK Bydgoszcz
Mercedes
EvoBus
Solaris
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.