Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trasa Łagiewnicka z dofinansowaniem w ramach Planu Junckera

infotram
21.03.2017 19:52
0 Komentarzy

Kraków pozyskał dofinansowaniena budowę Trasy Łagiewnickiej z tzw. Planu Junckera. Europejski BankInwestycyjny (EBI) udzielił miastu pożyczki w wysokości ok. 400 mln zł.

? To już 11 duża inwestycja z Polski z finansowaniem EBI wramach Planu Junckera ? poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. Łącznawartość tych projektów to ponad 11,6 mld zł, a wsparcia EBI ? 4,1 mld zł. Sześćinwestycji zrealizują prywatne podmioty, trzy ? samorządy (szpital wojewódzki wToruniu, budowa mieszkań komunalnych w Poznaniu, Trasa Łagiewnicka) i dwie ?spółki skarbu państwa (Tauron oraz Przewozy Regionalne).

Kolejne 4 duże inwestycje mają już pozytywną decyzję banku ioczekują na podpisanie umów. – Wśród nich jest duży projekt rządowy spółkiEnerga Operator polegający na rozbudowie i modernizacji sieci. Jego wartość toponad 3,2 mld zł ? powiedział wiceminister Słowik.

W przypadku mniejszych projektów małych i średnich firm, dokońca 2016 r. finansowanie przyznano 4,1tys., przedsiębiorcom z Polski. Wartość podpisanych umów wyniosła ponad 677 mlnzł.

– Takie wyniki plasują nas w unijnej czołówce. Według danychKomisji Europejskiej na koniec stycznia 2017 r. Polska zajmuje 6. pozycję w UEpod względem wykorzystania środków z Planu Junckera ? poinformował wiceministerSłowik.

Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innychźródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni Bank Gospodarstwa Krajowego. Z koleiPolski Fundusz Rozwoju (PFR) odpowiadał m.in. za wypracowanie strukturyprawnej, modelowanie finansowe przedsięwzięcia oraz za aranżację finansowania.W jego ramach PFR dostarcza ponad 200 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajowączęść projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania wokresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długościok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa,Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzemapasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również:

? wydrążeniatrzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra,

? wybudowaniabezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystankukolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych,

? wytyczeniakładki dla pieszych i rowerzystów,

? budowydwóch mostów (w tym kolejowego),

? przebudowykoryta rzeki Wilga,

? wybudowaniaprzystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.

Budowa trasy przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego wścisłym centrum Krakowa i połączy ze sobą południowe dzielnice. Umożliwi teżprzejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenieemisji spalin. Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 oraz ichzakończenie w 2020 roku.


Komentarze