TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Transport pasażerski na Wyspy po brexicie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 05.04.2019 09:30:37
Transport publiczny po brexicie

Jest duża szansa, że Wielka Brytania opuści UE bez porozumienia 12 kwietnia. Co się wtedy zmieni w transporcie na Wyspy?

Wygaszenie możliwości prowadzenia operacji kabotażowych to niektóre z konsekwencji bezumownego brexitu, przed jakimi ostrzegła w czwartek - 4 kwietnia - Komisja Europejska.

-"Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że Wielka Brytania opuści UE bez porozumienia 12 kwietnia, to już za kilka dni. Aby złagodzić najgorsze negatywne skutki, które spowoduje wyjście bezumowne, KE przeprowadziła bardzo szerokie prace przygotowawcze. (...) Jednak chcę przypomnieć, że środki awaryjne nie będą w stanie złagodzić wszystkich skutków scenariusza twardego brexitu" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Uzgodnione przez UE w ekspresowym tempie przepisy awaryjne dotyczące transportu lotniczego, drogowego i kolejowego mają pozwolić na utrzymanie podstawowych połączeń między kontynentem i Zjednoczonym Królestwem. KE zastrzega jednak, że warunkiem jest odpowiedni poziom norm bezpieczeństwa w Wielkiej Brytanii i zapewnienie wzajemności, jeśli chodzi o traktowanie przedsiębiorstw z UE.

"Środki awaryjne będą dotyczyć tylko kwestii podstawowych i w żaden sposób nie będą odwzorowywać istotnych korzyści płynących z członkostwa w UE i w rynku wewnętrznym" - zastrzegła Bulc.

Lotnictwo z umową

Przyjęte przez UE przepisy mają zapobiec całkowitemu przerwaniu ruchu lotniczego po brexicie. Rozszerzona została m.in. ważność licencji dotyczących bezpieczeństwa. Jeśli nie byłoby takich przepisów, wyjście Zjednoczonego Królestwa z Unii byłoby równoznaczne z wygaśnięciem wszelkich praw i obowiązków wynikających z prawa Unii w odniesieniu do dostępu do rynku, w tym również lotniczego.

Dzięki temu przewoźnicy mający koncesję w Wielkiej Brytanii będą mogli świadczyć usługi lotnicze między terytorium tego kraju a pozostałymi 27 państwami członkowskimi. Warunkiem jest, że Wielka Brytania zachowa się dokładnie tak samo w stosunku do unijnych firm.

Kolej i kabotaż

Nie wszędzie sytuacja wygląda jednak tak dobrze. Komisja Europejska przewiduje stopniowe wygaszanie operacji kabotażowych, czyli przewozu ładunków lub pasażerów wewnątrz kraju, w którym przewoźnik nie ma swojej siedziby. Dla polskich firm, których pojazdy przeprawiają się przez kanał La Manche, to niekorzystna informacja.

-"Plan awaryjny ma różne ramy czasowe, jeśli chodzi o kabotaż, to mamy pięciomiesięczny okres, w którym będą miały zastosowanie obecne zasady, a po tym okresie znikną" - zaznaczyła Bulc.

W przypadku połączeń kolejowych awaryjne przepisy zapewniają ważność zezwoleń i norm dotyczących infrastruktury kolejowej. Tu jednak, by zapewnić wydanie certyfikatów, autoryzacji i licencji, do działania będą musieli również przystąpić operatorzy kolejowi i organy krajowe.

Bulc tłumaczyła, że chodzi zwłaszcza o przewozy między Irlandią Północną i Republiką Irlandii, a także połączenia kolejowe między Wielką Brytanią i Francją.

-"To szczególnie istotne w kontekście tunelu pod kanałem La Manche" - powiedziała komisarz.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
transport
unia
W. Brytania
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.