TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Transgór Mysłowice i Lazar wygrywają w Olkuszu
INFOBUS.PL - Opublikowano: 06.03.2019 15:00:16
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

ZKG KM z Olkusza wczoraj, 5 marca rozstrzygnął przetarg na dziesięcioletnią obsługę linii autobusowych. Wybór padł na oferty konsorcjum śląskich przewoźników- mysłowickiego Transgóru i Lazar z Zendka.

Związek Komunalny Gmin "Komunikacja Międzygminna" z Olkusza wczoraj, 5 marca rozstrzygnął przetarg na dziesięcioletnią obsługę linii autobusowych. Wybór padł na oferty konsorcjum śląskich przewoźników- mysłowickiego Transgóru i LZ Lazar z Zendka.

ZKG KM w Olkuszu tworzą cztery gminy. To Bolesław, Bukowno, Klucze i Olkusz. Związek organizuje 29 linii autobusowych, które zapewniają komunikację dla ponad 82 000 mieszkańców. Jest to więc jedna z największy sieci autobusowych w Polsce, w której w całości usługi przewozowe są zamawiane u operatorów wyłanianych w przetargach. Obecnie cała sieć jest obsługiwana przez czterech lokalnych przewoźników. W znakomitej większości firmy te wykorzystują autobusy, które- mówiąc delikatnie- młodość mają już dawno za sobą.

Związkowa rewolucja
Jednak w tym roku ma nastąpić rewolucja jakościowa na liniach ZKG KM. Urzędnicy zamówili 23 nowe autobusy za prawie 25,84 mln PLN brutto. Dostarczą je Autosan i Solaris. 6 grudnia ogłoszono przetarg na dziesięcioletnie operowanie tymi autobusami oraz min. 11, które będą musieli podstawić operatorzy. Na stole położono dwa dziesięcioletnie zlecenia- pierwsze na przewozy w wymiarze ok. 13 190 000 wzkm, a drugie na ok. 12 145 000 wzkm. Kontrakty mają obowiązywać przez 10 lat, od 1 lipca 2019 r. do końca czerwca 2029 r.

Początkowo zakres przewozów mógł ulec zmniejszeniu aż o 42%. Ostatecznie jednak urzędnicy zrozumieli, że to zbyt duże ryzyko dla operatora i finalnie może on się "zwinąć" o nie więcej niż 15%. Od jednego z warunków przetargu odwołała się Arriva, jednak nic to nie zmieniło, gdyż przewoźnik wycofał skargę.

Mało i małe oferty...
Na 24 stycznia ostatecznie wyznaczono termin składania ofert. Olkuski związek na przewozy przygotował łącznie nieco ponad 131,4 mln PLN brutto. Budżet w pierwszym, większym pakiecie wyniósł 68 408 061 zł brutto, natomiast w drugim 62 994 265 brutto. W obu przypadkach dawało to szacowaną stawkę wyjściową w wysokości 4,80 zł/wzkm netto. Szału jak widać nie było... Nic więc dziwnego, że z czterech propozycji, które wtedy otwarto tylko połowa zmieściła się w szacunkach urzędników.

W pierwszej części tańszą ofertę przedstawiło konsorcjum przewoźników, którzy są dobrze znani na Śląsku. Mowa o mysłowickim Transgórze i firmie LZ Lazar z Zendka. Opiewała ona na 4,77 zł/wzkm netto. Znacznie droższą ofertę przedstawił PKM Olkusz. Tutaj mieliśmy stawkę 6,61 zł netto.

O drugi pakiet walczyło również dwóch konkurentów. Pierwszym było wspomniane wyżej śląskie konsorcjum z identyczną stawką jak w pierwszej części. Teoretycznie najbliżej zwycięstwa wydawała się być jednak firma Kurkowska z Kwaśniowa Górnego. Jej propozycja wyniosła 4,15 zł/wzkm netto.

Półtora miesiąca czekaliśmy na rozstrzygnięcie przetargu. Wczoraj związek jako zwycięzców obydwu cześci wskazał konsorcjum Transgóru i Lazara. Z informacji o wyborze wynika jakby tylko oferta śląskich przewoźników była oceniana.

Co więc stało się z propozycjami konkurentów konsorcjum? Czekamy na oficjalne potwierdzenie, gdyż na razie dysponuje wyłącznie domysłami. Nie da się jednak ukryć, że w przypadku najtańsze z ofert cena może budzić pewne podejrzenia.

Ale teraz o zwyciężcach, gdyż w ich ofertach kryje się sporo ciekawostek. Pierwszą jest fakt, że konsocjum zamierza się posiłkować wsparciem podwykonawcy. Miałaby nim być firma Natan z Płazy, a więc jeden z dotychczasowych operatorów olkuskich linii. Z oferty konsorcjum wynika, że ich partner miałby wesprzeć ich poprzez wsparcie przy realizacji przewozów maksymalnie 12 autobusami.

Druga sprawa to tabor, który we własnym zakresie miałyby pozyskać śląskie firmy. Do ofert załączyły one zobowiązania od MAZ-a oraz SOR-a. Jak nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć białoruski producent miałby dostarczyć autobusy klasy MAXI, natomiast z czeskiej fabryki byłyby pojazdy klasy MIDI.

Jeżeli więc ten wybór zostanie utrzymany to linie olkuskiego związku czeka przez najbliższą dekadę ciekawa mozaika taborowa. I to już od 1 lipca. Na razie jednak poczekajmy. Zaskarżenie werdyktu ZKG KM jest całkiem możliwe.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZKGKM Olkusz
Kurkowska
PKM Olkusz
Transgór Mysłowice
LZ Lazar
Natan
MAZ
SOR
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.