TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaje to obciążenie dla miast? Tak uważają w Gliwicach!
InfoTram.pl - Opublikowano: 09.03.2018 09:54:54 1 komentarz
Tramwaje to obciążenie dla miast? Tak uważają w Gliwicach! (źródło: Wikipedia/Flickr - Fotopolska.eu, lic.CC BY-SA 2.0)

Gliwice, które prawie 10 lat temu zastąpiły jedyną linię tramwajową (nr 4) autobusem A4, dopłacają do komunikacji publicznej w regionie tylko 25 mln zł, a nie 94 mln zł jak Katowice, 51 mln zł jak Sosnowiec, 36 mln zł jak Zabrze czy 32 mln zł jak Bytom.

Gliwice, które prawie 10 lat temu zastąpiły jedyną linię tramwajową (nr 4) autobusem A4, dopłacają do komunikacji publicznej w regionie tylko 25 mln zł, a nie 94 mln zł jak Katowice, 51 mln zł jak Sosnowiec, 36 mln zł jak Zabrze czy 32 mln zł jak Bytom.

Dzieje się tak dlatego, że koszty utrzymania tramwajów są o wiele wyższe niż autobusów, nie wspominając o kosztach inwestycji w modernizację taboru i torowiska. Linie tramwajowe mogą stanowić spore obciążenie dla miast "tramwajowych" – twierdzi gliwicki ratusz.

I wylicza, że na wysokość dopłat 29 miast członkowich KZK GOP do komunikacji zbiorowej wpływa m.in. systematyczny rozwój transportu publicznego czy podnoszenie jakości usług przez przewoźnika. Zasadnicze znaczenie ma również długość linii autobusowych i tramwajowych w danym mieście oraz koszt tzw. wozokilometra, czyli jednego kilometra trasy przejeżdżanego przez jeden pojazd na danej linii.

W Gliwicach wielkość tzw. pracy przewozowej (eksploatacyjnej) kształtuje się obecnie na poziomie 7 043 309 wozokilometrów, co od lat plasuje nasze miasto na 3 miejscu w grupie miast członkowskich KZK GOP. Większa praca przewozowa niż w Gliwicach zaplanowana jest na ten rok w Katowicach (19 776 886 wozokilometrów) i Sosnowcu (8 703 149 wozokilometrów). Miasta te dopłacają do komunikacji zbiorowej w regionie najwięcej. Dotacja Katowic do KZK GOP sięga 94 mln zł, a Sosnowca 51 mln zł. Dopłata Gliwic wynosi 25 mln zł. Skąd te różnice? W ostatnich latach za wysokimi dotacjami Katowic i Sosnowca kryją się m.in. koszty spłaty ogromnego kredytu zaciągniętego na modernizację linii tramwajowych przebiegających przez te gminy.

Przed kilkoma laty zastąpiliśmy tramwaj – mocno deficytowy środek transportu z przestarzałym, często psującym się taborem – nowoczesną linią autobusową A4. Inni, w podobnej sytuacji, nie mieli tyle odwagi. W efekcie do dziś utrzymują linie tramwajowe, które nigdy nie będą miały uzasadnienia, a ich finansowanie rozkłada się na wszystkie miasta "tramwajowe" – podkreśla prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Decyzja władz miasta odnośnie zawieszenia linii tramwajowej nr 4 miała niebagatelny wpływ na wysokość dotacji Gliwic do komunikacji zbiorowej, która przekazywana jest do KZK GOP.

Gdyby został u nas tramwaj, płacilibyśmy dziś podobnie jak Zabrze czy Bytom. Jakość usługi w porównania do linii autobusowej A4 czy zmodernizowanych jako pierwsze linii tramwajowych w Katowicach byłaby natomiast rażąco niższa. Pamiętajmy też, że linia tramwajowa nr 4 w momencie jej zawieszenia nie spełniała już podstawowych warunków niezbędnych dla sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania komunikacji tramwajowej. Brakowało m.in. wydzielonego torowiska – podsumowuje Zygmunt Frankiewicz.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
  • Wojciech Liberda – 09.03.2018

    Na krótka metę może i fajnie, kupiliśmy nowe autobusy, ale za kilka lat jak nie już staną w korkach, koszty wzrosną, dodatkowo co chwila dodają coś do akcji antysmogowej, zrobią zakaz poruszania się po centrum i zaraz okaże się że nie wyrabiają. Nasza władza doda podatek od blachosmrodow i koszty się zwiększą. Bardzo krótkowzroczne myślenie. Dodatkowo trzeba było myśleć nad zmianą przebiegu, a nie upierać się, że nie można. Jak się dbało tak się miało. A teraz na siłę będzie pokazywać ile to się oszczędza. Prezydent zapomniał, że za chwilę nie będzie kto miał jeździć bo kierowcy chcą godnie zarabiać i koszty się zwiększą, ale balonik pompujemy dalej....

  • Gregor Tabor – 09.03.2018

    Znowu o Gliwicach się mówi..

  • Michał Grossmann – 09.03.2018

    Jak długo jeszcze ten idiota bedzie rządził Gliwicami? Tramwaj pojeździ 30-40 lat a autobus góra 10-12 więc co jest większym obciążeniem? Gość nie ma pojęcia o tramwajach. Jedyne co mu dobrze wyszło to ich likwidacja na rzecz stojących w korkach autobusów.

  • Sławek Fordon – 09.03.2018

    Już lubię Gliwice.

  • Tomasz Simon – 09.03.2018

    Komunikacyjnego bałwana należy ignorować,a gliwiczanie jak chcą niech sobie go wybierają. Ich sprawa.Widocznie stanie w korkach i przesiadki przy zajezdni im odpowiadają.

  • Jerzy Stradomski – 09.03.2018

    Mały, durny człowiek.

  • Krzysztof Trzyś – 09.03.2018

    Ciekawe bo świat wraca do linii tramwajowych a i w Polsce jest ich coraz więcej

  • Александр Арцишевский – 09.03.2018

    Można by się też zająć sprawa z innej strony czyli od tego jak działa kzkgop!!! Poza tym mam nadzieję, że tramwaje do Gliwic wrócą

  • Krzysztof Rubik – 09.03.2018

    Porównajmy nowy autobus do nowego tramwaju, zobaczymy wtedy co pasażerowie wybiorą !!!

  • Krzysztof Rubik – 09.03.2018

    Przez Gliwice przebiegały dwie linie przed likwidacją była to linia nr. 1 i 4.

  • Dariusz Jenek – 09.03.2018

  • Mateusz Sikorzyński – 09.03.2018

    Tramwaje są dobre, jak się o nie dba, a patrząc na ww tramwaj, to jest zaniedbany

  • Maciej Górowski – 09.03.2018

    No na pewno. Bo obciąża umysł prezydenta dla którego logiczne myślenie jest ciężkie i boli. Jakbym miał użyć jednego słowa dla określenia tego sposobu myślenia: zacofanie. Przykre, że tacy ludzie są u władzy. Gliwiczanie - podziekujcie panu w wyborach bo Was do ruiny komunikacyjnej doprowadzi.

  • Damian Nagajek – 10.03.2018

    Na całym świecie, obecnie stawiają na tramwaje, a tylko u nas mają z tym problem, smutne to.

  • pipeno – 12.03.2018

    Redakcjo - zdjęcie rozumiem, że z przekąsem, ale jest to takie samo manipulowanie obrazem jak Frankiewicza tekstem.Zdjęcie jest zrobione w 1991 roku (na bokach tramwaju jest nr wagonu 373 i oznaczenie przewoźnika WPK Katowice, które od dawna już nie działa).Ten wagon obecnie wygląda tak: http://phototrans.pl/14,916546,0,Konstal_111N_373.htmlA okolicę Gliwic można było zamieścić ze stron gliwickich miłośników tramwajów: http://www.tramwajegliwickie.pl/aktualnosci?start=24

  • Michał Przędzik – 31.03.2018

    Jakby ten idiota co rządzi gliwiami by nie zlikwidował tramwajów 10 lat temu to teraz by torowisko byłoby wyremontowane , niskopodłogowce by jeździły( jak w zabrzu) i może nowa lina by pewnie postała. Wszyskto by szło z Dotacji t tak puki jest taki prezydent to w gliwicach jest za przeproszeniem dupa a nie komunikacja na poziomie

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.