Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie rozpoczynają remont odcinka głównej linii w Bytomiu

infotram
13.07.2018 07:20
0 Komentarzy

Modernizację ważnegoodcinka linii tramwajowej w Bytomiu rozpoczyna w sobotę samorządowa spółkaTramwaje Śląskie. Remont odcinka od przystanku Arki Bożka do ul.Siemianowickiej w Bytomiu – części głównego połączenia tego miasta z Katowicami- potrwa do października 2019 r.

Jak poinformował w czwartek rzecznik Tramwajów ŚląskichAndrzej Zowada, w miarę możliwości prace będą tam prowadzone przy zachowaniuruchu tramwajowego po jednym torze. W tym celu konieczna będzie zabudowarozjazdów technologicznych, która po raz pierwszy prowadzona będzie wnajbliższy weekend (kolejne zmiany będą musiały następować wraz z postępemprac).

Zabudowa rozjazdów będzie wiązała się ze znacznymizaburzeniami w kursowaniu tramwajów w Sosnowcu – zmianami tras i autobusowąkomunikacją zastępczą. Część zmian zostanie utrzymana po weekendzie. TramwajeŚląskie odsyłają po szczegóły na strony internetowe: swoją oraz organizatorakomunikacji – Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego OkręguPrzemysłowego (KZK GOP).

Warta ok. 17,1 mln zł przebudowa torowiska wzdłuż ul.Chorzowskiej obejmie dwutorowy odcinek od przystanku Arki Bożka do ul.Siemianowickiej. To ok. 3,3 km toru pojedynczego. Linia tramwajowa biegnie tamnie bezpośrednio wzdłuż ulicy, lecz w pewnym oddaleniu – wzdłuż m.in. śladudawnej stacji towarowej kolei wąskotorowej. Wykonawcą umowy z 15-miesięcznymterminem realizacji będzie konsorcjum spółek z grup NDI i Balzola.

Inwestycja będzie już kolejną realizowaną w tym mieście wramach pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej naterenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in.remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowychtramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowanejest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane zbudową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii naZagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącejinfrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych(pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie(umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc.kosztu kwalifikowanego.

W pierwszym etapie już w ub. roku zakończyła sięmodernizacja niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego wRudzie Śląskiej. Pod koniec września ub. roku TŚ podpisały wartą 20,6 mln złumowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę dokońca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km torupojedynczego).

W maju br. w Sosnowcu rozpoczęła się też warta ok. 13,5 mlnzł modernizacja torów wzdłuż ul. Mariackiej i Żeromskiego, które są jedynympołączeniem sieci spółki z Będzinem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą. Prace te,obejmujące ok. 1,7 km toru pojedynczego, potrwają do marca 2019 r

Kolejne zadania pierwszego etapu dotyczą m.in. przebudowyok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej w ścisłym centrum Bytomia, torówwzdłuż ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, od skrzyżowania z ul. Chorzowską doskrzyżowania z ul. Krasickiego oraz przebudowy mostu nad potokiem Julka wZabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu.

To ostatnie zadanie wykonawca, krakowska firma Tor-Krak,zrealizował w terminie od połowy marca do końca czerwca, modernizującgruntownie torowisko o długości 1,5 km toru pojedynczego oraz przebudowującmost, wraz z wymianą przęseł. Tramwaje Śląskie wykorzystały związane z tymwstrzymanie ruchu, aby we własnym zakresie, siłami Zakładu Torów i Sieci,wyremontować 800-metrowy (1,6 km toru pojedynczego) odcinek linii w stronęZabrza.

Do wyremontowania został tam jeszcze odcinek podobnejdługości do pętli w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice. Tramwaje Śląskie równieżprzeprowadzą prace własnymi siłami w kolejnych tygodniach, jednak już przyruchu tramwajów prowadzonym po jednym torze. Rozjazdy technologiczne zostałyjuż zabudowane, w czasie przerwy w ruchu.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic (umowa na dofinansowanie spodziewana jest w IVkw.).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.


Komentarze