TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaje Śląskie rozpoczynają remont odcinka głównej linii w Bytomiu
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 13.07.2018 09:20:09
Tramwaje Śląskie rozpoczynają remont odcinka głównej linii w Bytomiu (foto: TŚ)

Modernizację ważnego odcinka linii tramwajowej w Bytomiu rozpoczyna w sobotę samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Remont odcinka od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu – części głównego połączenia tego miasta z Katowicami - potrwa do października 2019 r.

Modernizację ważnego odcinka linii tramwajowej w Bytomiu rozpoczyna w sobotę samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Remont odcinka od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu – części głównego połączenia tego miasta z Katowicami - potrwa do października 2019 r.

Jak poinformował w czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, w miarę możliwości prace będą tam prowadzone przy zachowaniu ruchu tramwajowego po jednym torze. W tym celu konieczna będzie zabudowa rozjazdów technologicznych, która po raz pierwszy prowadzona będzie w najbliższy weekend (kolejne zmiany będą musiały następować wraz z postępem prac).

Zabudowa rozjazdów będzie wiązała się ze znacznymi zaburzeniami w kursowaniu tramwajów w Sosnowcu – zmianami tras i autobusową komunikacją zastępczą. Część zmian zostanie utrzymana po weekendzie. Tramwaje Śląskie odsyłają po szczegóły na strony internetowe: swoją oraz organizatora komunikacji – Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).

Warta ok. 17,1 mln zł przebudowa torowiska wzdłuż ul. Chorzowskiej obejmie dwutorowy odcinek od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej. To ok. 3,3 km toru pojedynczego. Linia tramwajowa biegnie tam nie bezpośrednio wzdłuż ulicy, lecz w pewnym oddaleniu – wzdłuż m.in. śladu dawnej stacji towarowej kolei wąskotorowej. Wykonawcą umowy z 15-miesięcznym terminem realizacji będzie konsorcjum spółek z grup NDI i Balzola.

Inwestycja będzie już kolejną realizowaną w tym mieście w ramach pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowane jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.

W pierwszym etapie już w ub. roku zakończyła się modernizacja niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Pod koniec września ub. roku TŚ podpisały wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).

W maju br. w Sosnowcu rozpoczęła się też warta ok. 13,5 mln zł modernizacja torów wzdłuż ul. Mariackiej i Żeromskiego, które są jedynym połączeniem sieci spółki z Będzinem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą. Prace te, obejmujące ok. 1,7 km toru pojedynczego, potrwają do marca 2019 r

Kolejne zadania pierwszego etapu dotyczą m.in. przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej w ścisłym centrum Bytomia, torów wzdłuż ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego oraz przebudowy mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu.

To ostatnie zadanie wykonawca, krakowska firma Tor-Krak, zrealizował w terminie od połowy marca do końca czerwca, modernizując gruntownie torowisko o długości 1,5 km toru pojedynczego oraz przebudowując most, wraz z wymianą przęseł. Tramwaje Śląskie wykorzystały związane z tym wstrzymanie ruchu, aby we własnym zakresie, siłami Zakładu Torów i Sieci, wyremontować 800-metrowy (1,6 km toru pojedynczego) odcinek linii w stronę Zabrza.

Do wyremontowania został tam jeszcze odcinek podobnej długości do pętli w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice. Tramwaje Śląskie również przeprowadzą prace własnymi siłami w kolejnych tygodniach, jednak już przy ruchu tramwajów prowadzonym po jednym torze. Rozjazdy technologiczne zostały już zabudowane, w czasie przerwy w ruchu.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również już dofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic (umowa na dofinansowanie spodziewana jest w IV kw.).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bytom
Tramwaje Śląskie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.