Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie mogłyby ładować elektrobusy

infotram
04.05.2017 07:14
0 Komentarzy

Wykorzystanie ponadtrzydziestu tramwajowych podstacji w konurbacji katowickiej do ładowaniaelektrycznych autobusów miejskich, a także innych pojazdów o tym napędzie,proponuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

O możliwości wykorzystania infrastruktury tramwajowej na rzeczupowszechnienia pojazdów elektrycznych mówił podczas niedawnych TargówTransportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu prezes Tramwajów ŚląskichTadeusz Freisler. Nawiązał przy tym do zamówień autobusów elektrycznych, jakierealizują lub przygotowują przewoźnicy z Sosnowca i Katowic.

Opisując system zasilania ponad 300 km torów TramwajówŚląskich Freisler zaznaczył, że spółka dysponuje 33 podstacjami i mocązamówioną na poziomie ponad 20 GW. „Ta sieć to coś, w oparciu o co można inależałoby budować w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej całą sieć zasilaniapojazdów elektrycznych, które oprócz Tramwajów Śląskich będą na tych drogachpojawiały się coraz częściej” – uznał.

„To jest nasza oferta tramwajowa dla całej kwestii związanejz elektromobilnością” – dodał Freisler.

Dopytywany o szczegóły członek zarządu Tramwajów Śląskich idyrektor tej spółki ds. inwestycji i infrastruktury Bolesław Knapik powiedziałPAP, że spółka może zwiększyć wartość mocy zamówionej, a także niewielkiminakładami przystosować posiadane podstacje do dodatkowego olicznikowania izasilania autobusów elektrycznych podczas przerw w ich kursach.

„Na razie jednak w tej chwili, choć to podobno ma sięzmienić w tym roku, nie mamy np. koncesji na obrót energią. Moglibyśmy tuwprawdzie próbować rozmawiać z Urzędem Regulacji Energetyki, że będziemy tęenergię dystrybuować określonym odbiorcom po kosztach zakupu i eksploatacji,ale to należałoby raczej jednoznacznie uregulować prawnie” – uznał Knapik.

Wdrożenie podobnego rozwiązania rozważa MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie, które – jako operator – obsługujezarówno komunikację tramwajową, jak i autobusową. Już wcześniej krakowskie MPKsygnalizowało jednak niezgodność propozycji m.in. z obecnym prawemenergetycznym. Z kolei budowę niezależnych stacji ładowania utrudniają inneprzepisy.

Dyrektor Tramwajów Śląskich ds. inwestycji i infrastrukturywskazał też, że w ramach przygotowanego unijnego projektu modernizacjiinfrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej spółka chce m.in. zbudowaćco najmniej trzy, a prawdopodobnie cztery nowe podstacje. Jeżeli miałyby onebyć wykorzystywane także w szerszym zakresie, niż zasilanie tramwajów, dobrzebyłoby je zaprojektować w taki sposób od podstaw.

Knapik zaznaczył, że dotąd żaden z przewoźników autobusowychnie kontaktował się z Tramwajami Śląskimi w tej sprawie.

Na terenie konurbacji katowickiej na autobusy elektrycznezdecydowali się dotąd należący do samorządów operatorzy komunikacji miejskiej zSosnowca oraz Katowic. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcufinalizuje przetarg na trzy 12-metrowe wozy o tym napędzie. Z koleiPrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach planuje kupić do 2020 r. 20autobusów elektrycznych – po 10 w latach 2017-18 oraz w latach 2019-2020.

Katowicki PKM dotąd nie ujawnił specyfikacji swoichprzyszłych zamówień. Zamówienie PKM-u z Sosnowca przewidywało natomiastdostarczenie infrastruktury ładowania i niewymienne magazyny energii i wymóggwarantowanego przebiegu (przy pełnym naładowaniu, w szerokim zakresietemperatur, niezależnie od liczby włączonych urządzeń pokładowych, przymaksymalnym napełnieniu i niezależnie od trasy) na poziomie 120 km. Przewoźnikwymienił przy tym linie, na których zamierza eksploatować zamawiane autobusyelektryczne.

W ub. roku PKM Sosnowiec był jednym z przewoźników wregionie (obok spółek m.in. z Katowic i Gliwic), którzy przetestowali na swoichtrasach elektrycznego Solarisa.

Poza Katowicami i Sosnowcem miastem w woj. śląskim, któreszybko zwiększa udział autobusów elektrycznych w swojej flocie, jest Jaworzno.Dzięki rozstrzygniętym w ub. roku przetargom w tym roku PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takie autobusy, cooznacza ponad 30 proc. taboru. Jaworzno buduje przy tym infrastrukturęładowania tych pojazdów od podstaw; miasto w poprzednich latach rozważałoinwestycję tramwajową, jednak zrezygnowało wobec kosztów.

27 kwietnia ministerstwo energii przedstawiło założenia iskierowało do konsultacji społecznych i międzyresortowych projekt ustawy oelektromobilności i paliwach alternatywnych – z założeniem jej wejścia w życieod stycznia 2018 r.

Ustawa ma m.in. określić przepisy, dzięki którym będziemożna rozbudować sieć ładowania pojazdów elektrycznych (oraz tankowania gazuLNG i CNG). Rozwój elektromobilności ma również stać się okazją do przebudowysieci – zwłaszcza tych średniego i niskiego napięcia w miastach.


Komentarze