TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaje pomagają w walce z krakowskim smogiem
INFOTRAM - Opublikowano: 26.11.2014 11:42:28 16 komentarzy
Tramwaje pomagają w walce z krakowskim smogiem

Rozbudowa sieci tramwajowej i zakup nowych tramwajów ma pomóc Krakowowi w walce ze smogiem.

Rozbudowa sieci tramwajowej i zakup nowych tramwajów ma pomóc Krakowowi w walce ze smogiem. W ostatnich latach wybudowano linię tramwajową do Małego Płaszowa i na Ruczaj, do pętli Czerwone Maki. Na finiszu są prace związane z modernizacją torowiska do placu Centralnego, a także budowa linii tramwajowej między ulicami Lipską a Wielicką z potężną estakadą na magistralą kolejową. W najbliższych latach tramwaj dojedzie do Górki Narodowej, do Mistrzejowic (wzdłuż ulicy Meissnera i Dobrego Pasterza), a także połączy ulice Witosa i Zakopiańską. Ekologiczna komunikacja miejska to element walki ze smogiem. W mieście rozwijane są inteligentne systemy sterowania ruchem, które z jednej strony zapewniają priorytet dla transportu zbiorowego, z drugiej zaś sprawiają, że ruch pojazdów jest bardziej płynny. Wszędzie, gdzie to możliwe, stosowany jest priorytet dla komunikacji zbiorowej. Kraków jest wśród liderów polskich miast jeśli chodzi o buspasy i wspólne pasy dla autobusów i tramwajów. Łącznie w mieście jest 24 km takich udogodnień.Krakowski tabor tramwajowy należy do najnowocześniejszych w kraju. Systematycznie wymieniany jest tabor autobusowy komunikacji miejskiej. W mieście jest już 105 autobusów spełniających najbardziej rygorystyczną normę Euro 6. Wreszcie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w kraju regularna linia autobusowa, obsługiwana przez pojazdy elektryczne.A już wkrótce tabor będzie jeszcze nowocześniejszy. W przyszłym roku w Krakowie pojawią się pierwsze z 36 nowoczesnych tramwajów PESA Krakowiak, dodatkowo MPK SA chce zrealizować projekt, w ramach którego dla Krakowa zostanie zakupionych dodatkowych 36 tramwajów oraz 10 autobusów elektrycznych.- Kraków nie jest jedynym miastem, które ma problem z jakością powietrza. Jest za to jednym z niewielu, gdzie tak zdecydowanie walczy się ze smogiem –mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Zaznaczył, że ten problem nie ma granic, dlatego, by poprawić stan krakowskiego powietrza potrzebne jest współdziałanie różnych instytucji i organizacji.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
elektrobus
PESA
Krakowiak
  • ja – 26.11.2014

    Wybory II tura tuż tuż, to i Majchrowski pokazuje, jak dba o czyste powietrze.

  • sanders – 26.11.2014

    To napiszcie ile pieniędzy jest w budżecie na 2015 rok na budowe nowej linii tramwajowej ,śmieszna suma

  • jewe – 27.11.2014

    Bez różnych cała masa takich miast jest

  • Krakowski Pasażer – 28.11.2014

    Brednie, brednie i jeszcze raz brednie. Kartki A4, zapisanej malutkim druczkiem z jednej jak i drugiej strony byłoby mało kiedy zechciałbym wypisać nazwy ulic/skrzyżowań/punktów z sygnalizacją świetlną, w której tramwaje (+ niekiedy autobusy) przepuszczają duchy. Kilka lat temu była mania stawiania gdzie się da jak największej ilości świateł. W przypadku modernizacji torowisk dochodziło do takich absurdów, że tzw. sygnalizacja wzbudzana przez tramwaj, która zapalała czerwone dla samochodów/pieszych, została zastąpiona zwykła sygnalizacją, która sprawia, że tramwaj na niektórych liniach niepotrzebnie traci kilka cennych minut. I to jest ta walka ze smogiem. Gadanie dla samego gadania, ale czego ja wymagam od cymbałów zatrudnionych w ZIKIT-cie. Ich najprostsze rzeczy przerastają. Najważniejsze, że kasa co miesiąc z moich podatków ląduje na ich kontach, a komunikację mają w dupie albo jeszcze inaczej - oni nie mają o niej bladego pojęcia. Podobnie jak 99,9% rzeczy za które "odpowiadają". Komunikacja zbiorowa w Krakowie ma ogromny potencjał i po przez samo ruszenie łepetyną skutecznie można zachęcić dość sporą liczbę ludzi do przesiadki z auta do tramwaju. Ale najpierw trzeba naprawić to co zostało popsute: sygnalizacja świetlna dla duchów i makabrycznie niska prędkość przejazdu tramwajów, która jest sztucznie hamowana ustawami i zaklęciami magików z ZIKIT - patrz np/ prędkość jazdy tramwaju w tunelu. Wymieniać można tak długo, ale to i tak głos trafiający w próżnię :(

  • pes – 28.11.2014

    Jak złom z Wiednia i innych miast EU dominujący w Krakowie można nazwać "najnowocześniejszym" taborem w Polsce...To przykład obłudy, hipokryzji jak również nierzetelności dziennikarskiej....

  • KW – 28.11.2014

    Na pewno każde z miast takich jak Elbląg, Gorzów, Toruń, Bydgoszcz, Katowice, Łódź brałoby ten krakowski złom z pocałowaniem w rękę. O Bombardierach już nie wspomnę...

  • pes – 28.11.2014

    Dla mnie W-wa , Gdańsk z Pesami i z modernizowanymi Duwagami a już nawet Szczecin z pesami, Tatrami i modernizowanymi 105 i Wrocław, który trzyma się z dala od zach. złomu mają nowocześniejszy tabor i to te miast mogą się chwalić nowoczesnością a nie Kraków z wiedeńskim złomem

  • grzegorz – 28.11.2014

    @Pasażerze, nawet nie wiesz, że w Warszawie jest to samo... My mamy 30 km/h na mostach, 20 km/h, które pojawiło się na wiadukcie Mostu Poniatowskiego po remoncie torowiska (sic!) i kosztuje ok. 40 sekund każdy z >40 tramwajów na godzinę (i >40 z powrotem), które tam jeżdżą w szczycie. O ,,udoskonaleniach'' sygnalizacji już tu nie wspomnę.

  • KW – 29.11.2014

    A czy Kraków nie modernizuje?

  • Sam – 29.11.2014

    To właśnie przez tramwaje jest ten smród. Tramwaje są głośne, wolne, kosztowne i niewydajne. To tramwaje blokują ruch i zabierają przestrzeń, więc drogi są mniej przejezdne, auta stoją i trują. Jazda na niskim biegu to też dodatkowy song. A dzięki kosztownym tramwajom bilety są drogie, więc ludzie wolą taniej autem jeździć. Poza tym tramwaje nie mogą szybko jeździć bo maja długa drogę hamowania i wielką masę więc stwarzają śmiertelne zagrożenie.

  • pes – 29.11.2014

    105tek Kraków nie modernizuje, naściągał "wolnobieżnego" złomu starszego od 105 i mniej przestronnego, komfortowego dla pasażerów w porównaniu z 105 zamiast modernizować 105. Dla mnie nowocześniejsza wiekowo jak i technicznie "szybkobieżność" jest modernizowana 105 tak jak w Warszawie, Szczecinie /Delfiny, Alfy/ A jeśli piszesz o nowych tramach W-wa ma dużo więcej nowych Pes niż Kraków Bombardierów czyli jak już to W-wa ma najnowocześniejszy tabor, potem Gdańsk/Wrcoław Pesy, Skody i dla mnie Szczecin a kraków z wiedeńskim ciasnym, wolnobieżnym złomem daleko w tyle, również pod względem wieku wagonów. Złom z Wiednia był produkowany w latach 60 początek 70. Zastąpiono nim 105 z lat 80/90. Więc jak o 50 letnim złomie można pisać, że jest najnowocześniejszy ?????

  • Krakowski Pasażer – 29.11.2014

    Tramwaje w Krakowie są niestety stare, to fakt. Kilka "bombek" szału nie robi jak na potrzeby komunikacyjne takiego miasta. Na całe szczęście autobusów nie ma się co wstydzić. Tutaj naprawdę jest lepiej niż dobrze, ale to ciągle nie jest jeszcze to...

  • pes – 29.11.2014

    @Krakowski Pasażer Na mnie największe w kraju złomowisko Jelcza nie robi wrażenia,a wręcz przeciwnie...Na początku lat 90 wszystko wyglądało obiecująco SCANIE, pierwsze Bombki a potem nagle wszytko się zmieniło i nastąpił zalew złomu z Jelcza, Norymbergi, Wiednia.....

  • rudy ryc – 29.11.2014

    Skoro zastępują nimi stopiątki to chyba są lepsze

  • pes – 29.11.2014

    @ rudy ryc. Chyba tylko w starości są lepsze na historycznego krakowa...W czym tramwaj z lat 60/70 może być lepszy od tego z lat 80/90....?

  • Krakowski Pasażer – 01.12.2014

    @pes, nie przesadzasz z tym jelczem? Owszem jest to złom ale jeżeli moja wiedza jest poprawna to stanowi on już mniejszość taboru. Ot, po prostu jest wykańczany w codziennej eksploatacji na krakowskich ulicach. Akurat Twój zarzut, że tabor autobusowy w Krakowie jest kiepski to moim skromnym zdaniem dość duże nadużycie. Gdybyś napisał, że jest go za mało to - zgoda, bo sam przyznasz, że jest gro linii autobusowych na których prosi się zwiększyć takt, ale w przypadku autobusów nie ma takiej tragedii taborowej jak ma to miejsce w przypadku tramwajów, gdzie wiek, jakość i ogólnie komfort podróży pozostawia bardzo wiele do życzenia.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.