TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaj w szkocką kratę? Tak - w Krakowie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 09.12.2017 10:00:42 15 komentarzy
Tramwaj w szkocką kratę? Tak - w Krakowie

David McGirry zwyciężył ogłoszony przez miasto Kraków konkurs na wykorzystanie krakowskiej szkockiej kraty. Co mógł zaproponować Szkot?

W Krakowie będzie jeździł tramwaj ozdobiony szkocką kratą. Pomysłodawcą projektu jest były szkocki policjant i detektyw, a obecnie mieszkaniec Krakowa – David McGirr, który zwyciężył ogłoszony przez miasto Kraków konkurs na wykorzystanie krakowskiej szkockiej kraty.

Kraków jako jedyne miasto w Polsce ma swój tartan. Jest to efektem współpracy partnerskiej Krakowa i Edynburga. Wzór krakowskiej szkockiej kraty wybrali w lecie krakowianie w internetowym głosowaniu. Materiał powstał w Edynburgu w jednej z ostatnich tradycyjnych tkalni.

Jesienią miasto Kraków ogłosiło konkurs na wykorzystanie krakowskiego tartanu. Organizatorzy otrzymali 12 zgłoszeń. Jury oceniało m.in. estetykę projektu, jego funkcjonalność oraz realne – tj. finansowe i logistyczne – możliwości jego realizacji.

Komisja konkursowa zdecydowała, że nagrodę główną otrzyma projekt Davida McGirra "Tartan Tram", czyli tramwaj ozdobiony motywem tartanu. Nagrodą jest realizacja projektu, po uzgodnieniu z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie wszystkich szczegółów technicznych, a planowany termin ekspozycji tartanu na tramwaju to rok 2018.

Wśród innych propozycji – jak poinformował PAP Urząd Miasta Krakowa – znalazło się m.in.: zastąpienie kolorystyki czapraka Lajkonika z bordowej na wzór tartanu; wykorzystanie serwet i bieżników w motywach tartanu przy dekoracji sal w krakowskim magistracie; zamiana tapicerki siedzisk foteli w pojazdach komunikacji miejskiej na motywy z tartanem; wprowadzenie elementów strojów służbowych pracowników Urzędu Miasta Krakowa w kolorach tartanu, a także pomysł "opakowania" tartanem krakowskich zabytków, pomników lub drzew.

Gdy David McGirr przeczytał o konkursie na pomysł wykorzystania tartanu, od razu pomyślał o tramwaju, który na co dzień towarzyszy mieszkańcom. McGirr zapytany "dlaczego właśnie tramwaj", odpowiedział, że zarówno tartan, jak i tramwaj są "środkami komunikacji". Tartan – wyjaśniał autor projektu – jest znakiem, który informuje o przynależności do klanu, rodziny, miejsca lub organizacji. Krakowska szkocka krata komunikuje o przyjaźni między Krakowem i Edynburgiem, a tramwaj jest jednym z najważniejszych elementów systemu komunikacji miejskiej.

David McGirr był w Szkocji policjantem i detektywem, ożenił się z krakowianką i mieszka w Krakowie od 2011 r. Prowadzi portal dla obcokrajowców Kraków Expats Directory i kanał na YouTube poświęcony Krakowowi. Jego pasją jest fotografia – organizuje fotograficzne wycieczki po mieście.

Tartan to tkanina, zwykle z wełny owczej, o kraciastym wzorze utworzonym z krzyżujących się różnej szerokości i barwy pasów przebiegających w takim samym porządku zarówno wzdłuż osnowy, jak i wątku. W klasycznej szkockiej kracie zespół pasków zostaje w sposób lustrzany odwzorowany w pionie i poziomie. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
akcja
MPK Kraków
  • XWJ – 09.12.2017

    Pewnie któregoś Krakowiaka albo EU8N okleją...

  • adrian – 09.12.2017

    Lepiej niech ujednolicą malowanie .Stworzono księge ktoś wziął pieniądze a co typ to inaczej malowany !

  • polewka – 09.12.2017

    Nawet jednej barwy niebieskiej nie umieją się trzymać

  • krak – 10.12.2017

    Co za chaos estetyczny a ile kasy poszło na projekty nieustannie zmieniane ! Płacą pasażerowie ??

  • tramway – 10.12.2017

    Co w końcu z tą "księgą" tramwaje przechodzą NG a malowane po staremu ?

  • ww – 11.12.2017

    Dlaczego wyremontowany i malowany GT8S nie został wymalowany w barwy księgowe ?

  • gargamel – 11.12.2017

    A dlaczego 14 szt NGT6 po poszerzonym NB nie zostało pomalowanych "księgowo "?

  • Obserwator 2 – 11.12.2017

    ..bo ksiega ma tyle bledow ,ze dopiero wtedy by było wesole miasteczko. Ktos wzial kase , ale poprawić za friko nie ma ochoty. I bardzo dobrze.

  • max – 11.12.2017

    To co zrobiono w księdze z E1 , EU8N , GT8S to jest zaprzeczenie estetyki , p.plastyk powhnna natychmiast poprawić i nie za kase bo do tego bubla powinna dopłacić

  • oszan – 11.12.2017

    Ale NGT6 ,NGT8 ładnie by wyglądały

  • sanders – 11.12.2017

    @obserwator2- co dobrze że za friko nie chce poprawić?

  • brożek – 15.12.2017

    Podobno w 2018 mają być malowane /księgowym niebieskim/ a nad wzorami ktoś pracuje

  • frank – 15.12.2017

    Księga do poprawy już od 3 lat , ale pieniądze wzięte to po co się spieszyć

  • Wsn – 18.12.2017

    Przy malowaniu tramwajów i autobusów jest kilka problemów i wątpliwości, które należy na wstępie wyjaśnić:po pierwsze- czy pojazdy mają być malowane w barwy miejskiepo drugie - czy mają odzwierciedlać kolory flagi miejskiej - w przypadku Krakowa niebieski ( raczej jasny, niż ciemny) i białypo trzecie - czy ma malowanie ma odzwierciedlać proporcje kolorów flagi miejskiej - jeśli tak to mniej więcej połowa wagonu lub burty powinna być biała , a połowa niebieska, co przy określonej konstrukcji pudła może być utrudnione lub niemożliwepo czwarte - są części wagony lub autobusu, które powinny mieć inny kolor np. dach szary, wózki tramwaju czarnepo piąte - czy odzwierciedlenie kolorów flagi miejskiej ma być wprost, czyli poziome w miarę możliwości równej szerokości pasy białe i niebieskie, czy też podział na płaszczyzny może być bardziej dowolny, np. przód niebieski, tył biały lub na odwrótpo szóste - czy w malowaniu oprócz barw miejskiej flagi wykorzystać oprócz szarego i czarnego inne kolory np. występujące w herbie miasta, czy też wykorzystać dowolne barwy nie mające z wcześniej wymienionymi wiele wspólnego np ze względów bezpieczeństwa np jaskrawo żółty.Po przyjęciu określonych zasad można dobrać do poszczególnych modeli wzory malowania, uwzględniające kształty karoserii, rozmieszczenia szyb itp.Malowanie autobusów i tramwajów w Krakowie jest mało estetyczne , zróżnicowane i wymaga rychłej zmiany i ujednolicenia.

  • loki – 18.12.2017

    Pełna racja , tylko coś się pare lat temu ustaliło ,ktoś za to wziął nie małe pieniądze , to należy wprowadzić , a jak są problemy z / naturalnym wyglądem/ to w "księdze" poprawić

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!