TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaj w szkocką kratę? Tak - w Krakowie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 09.12.2017 10:00:42 15 komentarzy
Tramwaj w szkocką kratę? Tak - w Krakowie

David McGirry zwyciężył ogłoszony przez miasto Kraków konkurs na wykorzystanie krakowskiej szkockiej kraty. Co mógł zaproponować Szkot?

W Krakowie będzie jeździł tramwaj ozdobiony szkocką kratą. Pomysłodawcą projektu jest były szkocki policjant i detektyw, a obecnie mieszkaniec Krakowa – David McGirr, który zwyciężył ogłoszony przez miasto Kraków konkurs na wykorzystanie krakowskiej szkockiej kraty.

Kraków jako jedyne miasto w Polsce ma swój tartan. Jest to efektem współpracy partnerskiej Krakowa i Edynburga. Wzór krakowskiej szkockiej kraty wybrali w lecie krakowianie w internetowym głosowaniu. Materiał powstał w Edynburgu w jednej z ostatnich tradycyjnych tkalni.

Jesienią miasto Kraków ogłosiło konkurs na wykorzystanie krakowskiego tartanu. Organizatorzy otrzymali 12 zgłoszeń. Jury oceniało m.in. estetykę projektu, jego funkcjonalność oraz realne – tj. finansowe i logistyczne – możliwości jego realizacji.

Komisja konkursowa zdecydowała, że nagrodę główną otrzyma projekt Davida McGirra "Tartan Tram", czyli tramwaj ozdobiony motywem tartanu. Nagrodą jest realizacja projektu, po uzgodnieniu z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie wszystkich szczegółów technicznych, a planowany termin ekspozycji tartanu na tramwaju to rok 2018.

Wśród innych propozycji – jak poinformował PAP Urząd Miasta Krakowa – znalazło się m.in.: zastąpienie kolorystyki czapraka Lajkonika z bordowej na wzór tartanu; wykorzystanie serwet i bieżników w motywach tartanu przy dekoracji sal w krakowskim magistracie; zamiana tapicerki siedzisk foteli w pojazdach komunikacji miejskiej na motywy z tartanem; wprowadzenie elementów strojów służbowych pracowników Urzędu Miasta Krakowa w kolorach tartanu, a także pomysł "opakowania" tartanem krakowskich zabytków, pomników lub drzew.

Gdy David McGirr przeczytał o konkursie na pomysł wykorzystania tartanu, od razu pomyślał o tramwaju, który na co dzień towarzyszy mieszkańcom. McGirr zapytany "dlaczego właśnie tramwaj", odpowiedział, że zarówno tartan, jak i tramwaj są "środkami komunikacji". Tartan – wyjaśniał autor projektu – jest znakiem, który informuje o przynależności do klanu, rodziny, miejsca lub organizacji. Krakowska szkocka krata komunikuje o przyjaźni między Krakowem i Edynburgiem, a tramwaj jest jednym z najważniejszych elementów systemu komunikacji miejskiej.

David McGirr był w Szkocji policjantem i detektywem, ożenił się z krakowianką i mieszka w Krakowie od 2011 r. Prowadzi portal dla obcokrajowców Kraków Expats Directory i kanał na YouTube poświęcony Krakowowi. Jego pasją jest fotografia – organizuje fotograficzne wycieczki po mieście.

Tartan to tkanina, zwykle z wełny owczej, o kraciastym wzorze utworzonym z krzyżujących się różnej szerokości i barwy pasów przebiegających w takim samym porządku zarówno wzdłuż osnowy, jak i wątku. W klasycznej szkockiej kracie zespół pasków zostaje w sposób lustrzany odwzorowany w pionie i poziomie. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
akcja
MPK Kraków
  • XWJ – 09.12.2017

    Pewnie któregoś Krakowiaka albo EU8N okleją...

  • adrian – 09.12.2017

    Lepiej niech ujednolicą malowanie .Stworzono księge ktoś wziął pieniądze a co typ to inaczej malowany !

  • polewka – 09.12.2017

    Nawet jednej barwy niebieskiej nie umieją się trzymać

  • krak – 10.12.2017

    Co za chaos estetyczny a ile kasy poszło na projekty nieustannie zmieniane ! Płacą pasażerowie ??

  • tramway – 10.12.2017

    Co w końcu z tą "księgą" tramwaje przechodzą NG a malowane po staremu ?

  • ww – 11.12.2017

    Dlaczego wyremontowany i malowany GT8S nie został wymalowany w barwy księgowe ?

  • gargamel – 11.12.2017

    A dlaczego 14 szt NGT6 po poszerzonym NB nie zostało pomalowanych "księgowo "?

  • Obserwator 2 – 11.12.2017

    ..bo ksiega ma tyle bledow ,ze dopiero wtedy by było wesole miasteczko. Ktos wzial kase , ale poprawić za friko nie ma ochoty. I bardzo dobrze.

  • max – 11.12.2017

    To co zrobiono w księdze z E1 , EU8N , GT8S to jest zaprzeczenie estetyki , p.plastyk powhnna natychmiast poprawić i nie za kase bo do tego bubla powinna dopłacić

  • oszan – 11.12.2017

    Ale NGT6 ,NGT8 ładnie by wyglądały

  • sanders – 11.12.2017

    @obserwator2- co dobrze że za friko nie chce poprawić?

  • brożek – 15.12.2017

    Podobno w 2018 mają być malowane /księgowym niebieskim/ a nad wzorami ktoś pracuje

  • frank – 15.12.2017

    Księga do poprawy już od 3 lat , ale pieniądze wzięte to po co się spieszyć

  • Wsn – 18.12.2017

    Przy malowaniu tramwajów i autobusów jest kilka problemów i wątpliwości, które należy na wstępie wyjaśnić:po pierwsze- czy pojazdy mają być malowane w barwy miejskiepo drugie - czy mają odzwierciedlać kolory flagi miejskiej - w przypadku Krakowa niebieski ( raczej jasny, niż ciemny) i białypo trzecie - czy ma malowanie ma odzwierciedlać proporcje kolorów flagi miejskiej - jeśli tak to mniej więcej połowa wagonu lub burty powinna być biała , a połowa niebieska, co przy określonej konstrukcji pudła może być utrudnione lub niemożliwepo czwarte - są części wagony lub autobusu, które powinny mieć inny kolor np. dach szary, wózki tramwaju czarnepo piąte - czy odzwierciedlenie kolorów flagi miejskiej ma być wprost, czyli poziome w miarę możliwości równej szerokości pasy białe i niebieskie, czy też podział na płaszczyzny może być bardziej dowolny, np. przód niebieski, tył biały lub na odwrótpo szóste - czy w malowaniu oprócz barw miejskiej flagi wykorzystać oprócz szarego i czarnego inne kolory np. występujące w herbie miasta, czy też wykorzystać dowolne barwy nie mające z wcześniej wymienionymi wiele wspólnego np ze względów bezpieczeństwa np jaskrawo żółty.Po przyjęciu określonych zasad można dobrać do poszczególnych modeli wzory malowania, uwzględniające kształty karoserii, rozmieszczenia szyb itp.Malowanie autobusów i tramwajów w Krakowie jest mało estetyczne , zróżnicowane i wymaga rychłej zmiany i ujednolicenia.

  • loki – 18.12.2017

    Pełna racja , tylko coś się pare lat temu ustaliło ,ktoś za to wziął nie małe pieniądze , to należy wprowadzić , a jak są problemy z / naturalnym wyglądem/ to w "księdze" poprawić

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.