TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tereny postoczniowe w Gdańsku bogatsze w linie tramwajowe?
GDANSK.PL InfoTram.pl - Opublikowano: 14.06.2017 10:43:06 5 komentarzy
Tereny postoczniowe w Gdańsku bogatsze w linie tramwajowe? (foto: gdansk.pl)

Plany, by do Młodego i Starego Miasta wprowadzić tramwaj, wywołały spore emocje wśród uczestników wtorkowego (13 czerwca) spotkania poświęconego przygotowanemu projektowi studium zagospodarowania Gdańska na najbliższe trzy dekady.

Pomysł wyszedł od urzędników, ale sprzeciwia mu się jeden z deweloperów. Dlaczego? Kwestia kolejnej nitki tramwajowej w Śródmieściu, o której wspominaliśmy już w naszej relacji z poniedziałkowego (12 czerwca) spotkania, cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem także następnego dnia. Z pracownikami Biura Rozwoju Gdańska, na temat projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, rozmawiali tym razem specjaliści m.in. od architektury i urbanistyki.

Studium to najważniejszy dokument planistyczny miasta, który wskazuje kierunki jego rozwoju, w tym przypadku do 2045 roku. We wtorek, 13 czerwca, odbyło się trzecie w tym miesiącu spotkanie informacyjne, w trakcie którego każdy zainteresowany mógł zadać pytania związane z tym projektem.

Mocno emocjonalny przebieg miała dyskusja poświęcona nowej linii tramwajowej w Śródmieściu. Zgodnie z planami, miałaby ona przebiegać od (także planowanej) trasy tramwajowej w Nowej Wałowej, następnie przez ul. Stara Stocznia, Grodzką i Podwale Staromiejskie, gdzie włączałaby się w Hucisko.

Warto też zaznaczyć, że w projekcie studium zapisane są dwie trasy tramwajowe obsługujące Śródmieście i Młode Miasto. Druga z nich to - już wskazywana w poprzednim dokumencie - trasa prowadząca przez ul. Nową Wałową, ale ze zmianami zapisanymi w projekcie nowego studium. Zmiany dotyczą jej końcowego odcinka: poprowadzona zostanie w planowanej ulicy nowomiejskiej (wdłuż budynku ECS). W poprzednim dokumencie miała ona przebiegać wzdłuż obecnej ul. Popiełuszki, na odcinku od planowanej ulicy nowomiejskiej do ul. Jana z Kolna.

Spornym okazuje się odcinek w Młodym Mieście, przy planowanej ul. Nowomiejskiej, gdzie już wkrótce firma Upside Property realizować będzie inwestycję mieszkaniową. To właśnie ten inwestor nie chce się zgodzić na zaproponowane rozwiązanie.

- Czy wprowadzenie linii tramwajowej w obszar dość reprezentatwyny, jakim jest teren ECS, jest dobrym pomysłem? Mamy tu już linię tramwajową, dlatego poprowadzenie odnogi ulicą Nowomiejską zdegraduje ten teren - oceniał pomysł urzędników przedstawiciel inwestora. - My zainwestowaliśmy w dość rozległe rejony, dlatego to rozwiązanie wydaje się nieszczęśliwe. To będzie kłopotliwe do wykonania, a zapisy nie będą korzystne dla firm, które już tam zainwestowały.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Edyta Damszel-Turek, podkreślała z kolei, że nie jest przesądzone, że tędy przebiegać będzie ta trasa, przyznając jednocześnie, że brakuje miejsca, by poprowadzić tędy tramwaj niezależnie od jezdni. - Dlatego dziś rozmawiamy o tym, czy udostępnicie nam część waszej nieruchomości na realizację tej inwestycji. Ona nie będzie działała na niekorzyść - podkreślała. - Tramwaj jest elementem miastotwórczym. Studium nie przesądza czy to będzie na terenie gminnym czy prywatnym. Wolimy jednak, by mieszkańcy przemieszczali się przy państwa budynkach. Chcemy, by Młode Miasto rozwijało się, by było przyjazne gdańszczanom.

Przedstawicielka Upside Property tłumaczyła z kolei, że w pierwotnym założeniu tramwaj przebiegać miał przez Nową Wałową. - Do ECS ludzie dojeżdżają głównie samochodami, a potem spacerują po okolicy. Wasze rozwiązanie oznacza, że powstaną podwójne trasy tramwajowe, także na ulicy Jana z Kolna. Rozdzielenie tego terenu trzema torowiskami jest kompletnym nieporozumieniem. Komunikacja terenów postoczniowych miała się odbywać Nową Wałową! - podkreślała.

Dyrektor BRG zaznaczyła, że na ten temat prowadzona będzie jeszcze dyskusja, i to w dużo węższym gronie, z przedstawicielami inwestora i władzami Gdańska.



Sprawdź też:
Gdańsk
  • maciej12991 – 14.06.2017

    Widać, że deweloper w dupie był i g.... widział. No ale skoro nie chce sobie podnieść wartości mieszkań, czy ogólnie nieruchomości, to niech zostanie najlepiej przy drogach gruntowych.

  • Gjeniu – 14.06.2017

    Deweloperzy jakby mogli wszędzie by kładli YOMBy! Zagęszczać sieć tramwajową!
    Przydałyby się w Gdańsku dodatkowe inwestycje:
    1) Jana z Kolna - Nowa Wałowa - Siennicka/Głęboka
    2) Podwale Przedmiejskie - Chmielna - Czerwony Most - Nowa Małomiejska - Świętokrzyska/Havla
    3) Havla - Nowa Świętokrzyska - Jabłoniowa - Warszawska - Havla
    4) Nowa Świętokrzyska - Wielkopolska - Cztery Pory Roku / Borkowo
    5) Jabłoniowa - Nowa Bulońska - Migowo
    6) Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Wileńska - Do Studzienki - Miszewska - pl. Komorowskiego
    7) Wita Stwosza - Bażyńskiego - Kołobrzeska - Chłopska
    8) Chłopska - Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór - Hallera
    9) Witosa - Nowa Sikorskiego - Małomiejska

  • Gjeniu – 14.06.2017

    Brawo dla mnie, nie ma Miszewska tylko Miszewskiego

  • POZnanak – 14.06.2017

    A dlaczego deweloper ma coś do powiedzenia? jak nie chce to nie nie buduje!

  • www – 14.06.2017

    Pomysł miast jest super logiczny i pozwoli rozwinąć Gdańsk tam gdzie powinno być miasto, tj. w centrum. Developer nic do gadania nie powinien mieć, a w zasadzie to powinien być za, bo nowoczesne linie tramwajowe raczej podnoszą wartość bezwartościowych terenów.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.