TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Studium wykonalności metra w Krakowie powstanie później
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 01.01.2020 19:45:35

Studium wykonalności metra w Krakowie powstanie później niż planowano. Urząd Miasta Krakowa poinformował w piątek, że w związku z negatywną opinią Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków ws. lokalizacji stacji w centrum miasta, firma przygotowująca dokument zaproponowała zmiany.

Studium wykonalności metra w Krakowie powstanie później niż planowano. Urząd Miasta Krakowa poinformował w piątek, że w związku z negatywną opinią Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków ws. lokalizacji stacji w centrum miasta, firma przygotowująca dokument zaproponowała zmiany.

Zmiany te dotyczą m.in. lokalizacji podziemnych przystanków w rejonie ulicy Karmelickiej oraz korekty trasy w pobliżu Barbakanu.

Studium miało być gotowe do końca tego roku. W listopadzie Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie negatywnie zaopiniował lokalizacje stacji i przystanków podziemnych. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. przystanku na skrzyżowaniu ul. Dunajewskiego i Karmelickiej, w tym lokalizacji wyjść z przystanków na Plantach przy ul. Szewskiej oraz wyjścia ewakuacyjnego przy klasztorze kapucynów.

"Wskazane lokalizacje z naszego punktu widzenia są niedopuszczalne z uwagi na ochronę dziedzictwa narodowego, przede wszystkim średniowiecznych struktur archeologicznych, które znajdują się pod ziemią" – mówiła wówczas zastępca Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Dominika Długosz.

Wojewódzka Konserwator Zabytków miała również zastrzeżenia do przebiegu tunelu metra w okolicach Barbakanu i lokalizacji przystanku na rondzie Mogilskim, gdzie są pozostałości bastionu Lubicz, będącego częścią Twierdzy Kraków. Jej zdaniem realizacja inwestycji metodą odkrywkową mogłaby się wiązać ze zniszczeniem bastionu.

Uzyskanie przez wykonawcę studium pozytywnej opinii lub uzgodnienia od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków jest warunkiem oddania kompletnego dokumentu.

Za budową metra w Krakowie opowiedzieli się mieszkańcy w referendum w 2014 r. Studium wykonalności przygotowuje wybrana w przetargu firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. W dokumencie opisane będą szczegółowo m.in. warunki geologiczne, układ torów, technologia wykonania tuneli i stacji, rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną, parametry eksploatacyjne taboru.

Wykonanie studium ma kosztować prawie 9,5 mln zł brutto. Na jego realizację miasto zarezerwowało 10 mln zł, z czego 50 proc. gwarantuje Kraków jako wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ze środków UE w ramach Instrumentu Łącząc Europę.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
metro