TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Spółka CPK chce dostać 1,5 mln euro na … trasę kolejową Katowice-Ostrawa
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 26.04.2019 17:11:52
Spółka CPK chce dostać 1,5 mln euro na … trasę kolejową Katowice-Ostrawa

Centralny Port Komunikacyjny chce otrzymać 1,5 mln euro z UE na prace przygotowawcze do budowy 30-km linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą - poinformowała spółka CPK.

Centralny Port Komunikacyjny chce otrzymać 1,5 mln euro z UE na prace przygotowawcze do budowy 30-km linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą - poinformowała spółka CPK.

Podpisała też list intencyjny z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej ws. m.in. powołania grupy roboczej.

"1,5 mln euro ma szansę otrzymać CPK w ramach instrumentu finansowego UE +Łącząc Europę+ (Connecting Europe Facility – CEF), na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej do połączenia z linią Chybie-Żory (w okolicach Jastrzębia Zdroju)" - poinformowała w piątek w komunikacie spółka Centralny Port Komunikacyjny. Jak wyjaśniono, planowany 30-kilometrowy odcinek "stanowi brakujące ogniwo w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T".

W tym tygodniu spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach CEF; obejmowałby on też prace analityczne dla całego projektu linii łączących region Katowic z czeską Ostrawą.

"Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlatego niezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu Kolejowego CPK" – powiedział cytowany w komunikacie pełniący obowiązki prezesa spółki CPK Piotr Malepszak. Dodał, że inwestycja ta włączy do połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój - największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei.

Spółka CPK w tym tygodniu podpisała też list intencyjny z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SZDC w sprawie m.in. powołania grupy roboczej złożonej z ekspertów obu krajów. "Celem jest bliska współpraca w zakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującej infrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasu podróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami" - czytamy.

Wyjaśniono, że współpraca wykracza poza wniosek CEF i obejmuje koordynację przygotowania i budowy nie tylko nowej transgranicznej linii Katowice–Ostrawa, ale też Wrocław–Praga (jako planowanych elementów sieci TEN-T).

"Strony zobowiązały się do ścisłej współpracy w zakresie ustalenia dokładnego przebiegu, w tym określenia lokalizacji punktów stycznych linii na granicy państw, a także uzgodnienia szczegółowych parametrów technicznych inwestycji. Zakres współpracy obejmuje m.in. wymianę informacji, dokumentacji technicznej, opracowań analitycznych i studialnych oraz wsparcie w zakresie ułatwiającym planowanie, przygotowanie i implementacji projektu" - napisano.

Inwestycje te będą częścią Programu CPK, który zakłada budowę ok. 1600 km nowych linii (tzw. szprych kolejowych) prowadzących z 10 kierunków do nowego lotniska i do Warszawy. "Linie te będą zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej, łącząc miasta wojewódzkie ze stolicą, z CPK, a także wzajemnie między sobą" - podkreśliła spółka CPK.

37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez nowy Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, powstanie 140 km linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź - zapowiada spółka. Każda z 10 tzw. szprych prowadzących do CPK będzie się składać z nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej już infrastruktury. Podzielono już zadania inwestycyjne między spółki: CPK, odpowiedzialną za realizację zadań lotniskowych i kolejowych (budowę nowych linii), a PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.

Koszty związane z realizacją nowej inwestycji szacowane są do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CPK
Katowice
Ostrawa
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.