TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

ŚKUP na karcie płatniczej. Przetarg jeszcze w tym roku
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 16.01.2020 11:30:25
ŚKUP na karcie płatniczej. Przetarg jeszcze w tym roku

GZM chce, by bilet komunikacji miejskiej mógł być zapisany na karcie płatniczej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce, aby bilet komunikacji miejskiej mógł być zapisany np. na karcie płatniczej. W tym roku zarząd GZM zamierza zamówić rozwiązanie, które unowocześni lub zastąpi tamtejszy system Śląskiej Karty Usług Publicznych.

-"Pracujemy nad opisem przedmiotu zamówienia. Planujemy w tym roku wszcząć postępowanie w celu wyłonienia wykonawcy, który unowocześni system Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) lub zastąpi go nowym" - powiedział po środowej konferencji prasowej w Katowicach odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

Tyska modernizacja

Przypomniał, że modernizacja ŚKUP prowadzona jest już w okręgu tyskim, gdzie system nie funkcjonował przed przejęciem organizacji całości komunikacji przez GZM. W ub. roku zamówiono więc m.in. dostawę i montaż odpowiednich urządzeń dla ok. 170 pojazdów, wraz z włączeniem ich w istniejący system.

-"Tam urządzenia są zupełnie inne niż te, które zostały zamontowane wcześniej. One w niedalekiej przyszłości będą również umożliwiały płatności kartą płatniczą" - powiedział. "W tej chwili trwają testy i zakładamy, że w najbliższych tygodniach uruchomimy już tę funkcjonalność" - uściślił. Zastrzegł, że na razie będzie ona dostępna w Tychach i będzie rozszerzana po zakończeniu tzw. okresu trwałości unijnego projektu, który dofinansował wdrożenie ŚKUP.

-"Czyli mówimy o czerwcu 2021 r. Natomiast już teraz pracujemy nad opisem przedmiotu zamówienia i nad przeprowadzeniem postępowania, które wyłoni wykonawcę, który zmodernizuje istniejący system lub zastąpi go innym w taki sposób, aby m.in. w całym systemie można było użyć karty bankomatowej jako nośnika biletu" - mówił Kwitek.

W styczniu przedstawiciele GZM przedstawili nową taryfę biletową dla obszaru Metropolii, która ma obowiązywać od 1 marca br. Jak akcentowali, chcą poprzez nią promować nowoczesne kanały dystrybucji - bilety elektroniczne. Ceny dla takich biletów zostaną w większości zachowane lub obniżone, zaś biletów tradycyjnych - wzrosną.

Historia ŚKUP

Wdrożony w 2015 r., z kilkuletnim opóźnieniem system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała być rodzajem portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce natomiast, oprócz płatności za komunikację miejską, używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach. Terminale ŚKUP w takich miejscach jak biblioteki czy baseny są praktycznie nieużywane.

System działa off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnym przekazywaniem na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów czy długim uruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.

GZM od 1 stycznia 2019 r. przejęła - poprzez własny Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP, który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązki organizatorów Metropolia przejęła nadzór nad ŚKUP, sygnalizując przygotowania do wprowadzenia poprawek systemu.

Metropolia określiła założenia nowych rozwiązań - m.in. pracę systemu on-line, zmianę funkcji karty ŚKUP z nośnika danych na identyfikator klienta w systemie, z możliwością wykorzystania innych identyfikatorów, a także możliwość zapłaty środkami z systemu, kartą płatniczą, przelewem czy innymi formami płatności.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie ŚKUP KZK GOP podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył w listopadzie 2015 r. (PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bilet
karta
ZTM
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.