TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ruszyła produkcja tubingów dla metra [FILM]
TransInfo.pl - Opublikowano: 06.11.2019 11:45:20
Ruszyła produkcja tubingów dla metra [FILM]; fot. UM Warszawa

Łącznie do budowy tuneli odcinka bródnowskiego potrzebnych jest 3900 pierścieni, czyli tzw. tubingów.

W specjalnie przystosowanych halach przy ul. Marywilskiej ponownie uruchomiono produkcję tubingów, czyli betonowych obudów tunelu metra. Łącznie do budowy tuneli odcinka bródnowskiego potrzebnych jest 3900 pierścieni, czyli trzeba wyprodukować aż 23 400 elementów.

Ich produkcja odbywa się w systemie karuzelowym z jedną mobilną linią. Linia ta złożona jest z ośmiu przystanków. Przygotowane zbrojenie umieszczane jest w formie i transportowane na wózku technologicznym do ułożenia i zagęszczenia betonu. Następnie prefabrykat umieszczany jest w komorze wraz ze specjalną uszczelką, w której przechodzi przyspieszoną obróbkę cieplną przy użyciu pary. Po czym następuje dwudniowe składowanie, w celu uniknięcia szoku termicznego. Na końcu procesu, kontrola jakości sprawdza czy nie ma odstępstw od zakładanych parametrów. W ciągu doby można wyprodukować maksymalnie 24 elementy obudowy (1 element na godzinę).

Obciążenie ogniowe

Co ciekawe, próbki materiału, z którego wykonywane są segmenty pierścieni obudowy poddawane są także próbom obciążenia ogniowego. Dzięki odpowiedniej ilość włókien polipropylenowych pierścienie osiągają parametry wymagane przez normy.

Pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy ok. 6,5 m, składająca się z 5 elementów podstawowych i jednego klucza (elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień). Do jego wykonania potrzebnych jest 8 m3 mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i ok. 600 kg stalowej konstrukcji zbrojenia. Każdy taki pierścień waży aż 20 ton.

Drążenie tuneli metra na Bródnie ruszy wiosną 2020 r. Produkcja tubingów musi być uruchomiona odpowiednio wcześniej, nim tarcze rozpoczną drążenie. Na placu budowy potrzebny jest ich odpowiedni zapas, gdyż elementy obudowy tunelu muszą być na bieżąco dostarczane do tarczy drążącej.

Jak powstają tubingi do budowy metra? Zobaczcie na filmie:



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
budowa
Metro Warszawskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.