TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rusza przebudowa ul. 3 maja w Chorzowie. Do spółki z TŚ
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 06.11.2019 10:45:33
Rusza przebudowa ul. 3 maja w Chorzowie. Do spółki z TŚ (źródło: Wikipedia/Lestat, lic. CC BY-SA 3.0)

Pierwsze utrudnienia przy przebudowie przelotowej ulicy 3 Maja, która łączy Chorzów ze Świętochłowicami, dotkną kierowców od wtorkowego popołudnia.

Pierwsze utrudnienia przy przebudowie przelotowej ulicy 3 Maja, która łączy Chorzów ze Świętochłowicami, dotkną kierowców od wtorkowego popołudnia. Ostatni odcinek tej ruchliwej drogi stanie się jednokierunkowy – z możliwością jazdy w stronę Świętochłowic.

O planowanym na wtorkowe popołudnie rozpoczęciu prac poinformowała rzeczniczka chorzowskiego magistratu Karolina Skórka. Jak zaznaczyła, roboty rozpoczną się przy granicy ze Świętochłowicami. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu dotyczą odcinka od ul. Składowej, do skrzyżowania w świętochłowickiej dzielnicy Piaśniki.

"Droga będzie jednokierunkowa, z przejazdem tylko w kierunku Świętochłowic. Kierowcy jadący od Świętochłowic +w górę+ ulicy 3 Maja będą musieli skorzystać z objazdu ulicami: Bytomską i Ślężan. Tam przekroczą granicę z Chorzowem i po przejechaniu ulicami: Opolską i Składową wrócą na ul. 3 Maja" - wyjaśniła Skórka.

Jak dodała, zmiany na razie nie dotkną pasażerów tramwajów. Ruch na kursującej tamtędy linii nr 11 do końca roku będzie odbywał się bez zmian, potem – według wcześniejszych zapowiedzi – zostanie zawieszony. Wprowadzana we wtorek organizacja ruchu samochodów potrwa do lipca 2020 r., potem rozpocznie się modernizacja kolejnych fragmentów. Zakończenie całej przebudowy planowane jest na koniec 2021 r.

Ul. 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w Chorzowie, która nie doczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobny sposób m.in. chorzowską ul. Armii Krajowej. Chorzów i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie współpracowały przy tej inwestycji: miasto w części drogowej, spółka – tramwajowej.

Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i przygotowana do przebudowy ul. 3 Maja, mieszczą bowiem prócz pieszych i samochodów, torowiska tramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem drogi; na 3 Maja linia na blisko połowie długości przebiega poza drogą i jest tam (prócz mijanki) jednotorowa. Docelowo cały odcinek wzdłuż 3 Maja ma być dwutorowy (podobnie jak dalszy odcinek w Świętochłowicach).

Przed ponad rokiem wspólny przetarg na wykonanie robót torowych i drogowych ogłosiły Tramwaje Śląskie (prace w zakresie torowisk będą współfinansowane środkami unijnymi) i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie. Wobec przekroczenia budżetu zamówienia przez ofertę, która po odwołaniach okazała się najkorzystniejsza, postępowanie umorzono.

Kolejny przetarg ruszył pod koniec lutego br. Po otwarciu ofert, podczas którego określono budżet zamówienia na 70,3 mln zł brutto okazało się, że najtańsza z pięciu złożonych przekroczyła go o nieco ponad 400 tys. zł. Po odwołaniach i powtórzonym wyborze ofert pod koniec września br. zawarto wartą 70,7 mln zł umowę ze spółką Silesia Invest.

W części drogowej ul. 3 Maja po przebudowie nadal będzie drogą zbiorczą, lecz bezpieczniejszą dla pieszych, dzięki innej niż obecnie geometrii jezdni oraz przebudowie skrzyżowań. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie; doświetlone będą przejścia dla pieszych. Powstaną nowa asfaltowa droga rowerowa, nowe przystanki, pojawią się zatoki dla autobusów.

W części tramwajowej inwestycja obejmie torowiska wzdłuż ul. 3 Maja o długości niespełna 4,6 km toru pojedynczego - od ul. Katowickiej, po przebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej w Świętochłowicach. Od ul. Katowickiej do Składowej torowisko będzie biegło w śladzie jezdni (zwężonej wobec dzisiejszej) – w szerszych fragmentach przylegając do jej skrajów, w węższych pokrywając się z pasami ruchu. Dalej, do Bytomskiej, tory będą wydzielone.

Na wykonanie robót w części drogowej wykonawca ma od końca września 27 miesięcy; w części tramwajowej - 6 miesięcy mniej. Tramwaje Śląskie prowadzą to zadanie w ramach pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Cały składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Tramwaje Śląskie
torowisko
remont
Chorzów
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.