Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozpoczęła się budowa Trasy Łagiewnickiej z linią tramwajową

infotram
18.07.2018 16:53
0 Komentarzy

Budowa TrasyŁagiewnickiej w Krakowie, blisko 4-km arterii na południu miasta, będącejfragmentem trzeciej obwodnicy oficjalnie rozpoczęła się w środę (18 lipca).

Koszt inwestycji to 802,2 mln zł brutto. Całeprzedsięwzięcie powinno się zakończyć do 31 grudnia 2020 r.

Zdaniem prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego jest to jednaz najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. „Jej kluczowym elementemjest kolejna ważna dla miasta linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanówz ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwieradrogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasamiPychowicką i Zwierzyniecką” – zaznaczył.

Jak podkreślił prezydent, projekt przyczyni się doodciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie al.Trzech Wieszczów oraz umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum,co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza.

Formalnie budowa rozpoczęła się w lutym tego roku, kiedyzostał przekazany wykonawcy plac budowy pod Trasę Łagiewnicką. W środę pracebudowlane ruszyły na pętli tramwajowej w Kurdwanowie, a za kilka dni wykonawcawejdzie na skrzyżowanie ulic Turowicza i Herberta, co spowoduje utrudnienie wruchu w tamtym rejonie.

Wykonawcą zadania jest konsorcjum Budimex SA i FerrovialAgroman SA. Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinkuod skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul.Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, którapołączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej (wraz z głównąarterią drogową, tunelami, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów,przebudową koryta rzeki Wilga) to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln złbrutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej makosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). Dofinansowanie UEwyniesie prawie 97,6 mln zł.

Zadanie zostało podzielone na kilka etapów. Całość ma być gotowado 31 grudnia 2020 roku.

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli ołącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnychskrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowegoz centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów,budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a takżewybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranówakustycznych.

Realizacja projektu jest efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi.

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najważniejszychzadań inwestycyjnych Krakowa w najbliższych latach. Arteria – wraz zplanowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką – ma stanowićtrzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Wedługwładz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu międzydzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczówi uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.


Komentarze