Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rosną koszty funkcjonowania komunikacji tramwajowej w GOP

infotram
21.12.2016 06:25
0 Komentarzy

Organizatorkomunikacji publicznej w większej części konurbacji katowickiej, KZK GOP,przygotowuje autopoprawkę do budżetu na 2017 r. Ma ona wyjść naprzeciwpostulatom przedstawicieli części miast, których głosy zaważyły, że budżetu nieprzyjęto 13 grudnia br.

Istniejący od 25 lat Komunikacyjny Związek Komunalny GOPobecnie zrzesza 29 samorządów regionu. Przedstawiciele Związku akcentują, żetylko na przestrzeni ostatnich 10 lat struktura jego finansowania praktycznieodwróciła się. Wobec wzrostu kosztówwynikającego m.in. z licznych inwestycji (m.in. tramwajowych), a takżespadku liczby pasażerów, obecnie znacznie ponad 60 proc. dochodów KZK GOP pochodziz dotacji gmin, a jedynie ponad 30 proc. z biletów.

Wraz ze wzrostem kosztów komunikacji rosną składkitworzących go gmin. Pierwotnie w przyszłorocznym budżecie założono m.in.dochody Związku na poziomie ok. 667 mln zł i wpływy z wpłat gmin i powiatów napoziomie 410,2 mln zł. Zgromadzenie KZK GOP 13 grudnia nie uchwaliłozaproponowanego budżetu. Przeciwni byli m.in. prezydenci Świętochłowic,Siemianowic Śląskich i Piekar Śląskich.

Prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski argumentował wrozesłanej później informacji, że w przypadku tego miasta składka wynosiłaby 9mln zł, co oznaczałoby jej wzrost o 15,1 proc. – o 1,3 mln zł. „Nie zgadzam się z algorytmem liczenianapełnień w autobusach i tramwajach. W naszym mieście dotyczy to tramwaju nr 9,który jest najmniej dochodowy oraz autobusu 231 kursującego dopiero od ub.roku” – wyjaśniał Kostempski.

Kostempski akcentowałponadto, że „o 20 mln zł rosną koszty funkcjonowania tramwajów, także dla gminnieposiadających żadnej linii tramwajowej”. Jego zdaniem prezydenci niektórychmiast wyrazili przed tygodniem swój sprzeciw także dlatego, ponieważ „mieszkańcymiast należących do związku od wielu lat nie są zadowoleni z funkcjonowania KZKGOP jako organizatora transportu publicznego”.

Wiceprzewodniczący Związku i jego dyrektor ds. finansowychMarek Kopel poinformował we wtorek PAP, że wobec nieprzyjęcia budżetu, KZK GOPdo czasu jego uchwalenia będzie zgodnie z przepisami działał na podstawieprojektu budżetu. Kopel wyraził też przekonanie, że podczas najbliższegozgromadzenia związku, 10 stycznia, budżet powinien zostać przyjęty.

„Wsłuchaliśmy się we wszystkie krytyczne uwagi. Myślę, żepewne postulaty tych, którzy byli przeciw, zostaną uwzględnione w autopoprawce,którą przygotowuje obecnie biuro Związku, a którą zarząd Związku zajmie się 27grudnia” – powiedział wiceprzewodniczący KZK.

Wyjaśnił, że propozycja biura KZK zakłada pewne zmniejszenieskładek gmin (w odniesieniu do dotąd proponowanych) na przyszły rok – wobectrzech przesłanek. To przeniesienie na 2017 r. niewpłaconej w tym roku ponad5-milionowej składki jednej z gmin, inne naliczenie dotacji Piekarom Śląskim(wobec zmian dotyczących komunikacji w tej gminie od czasu przygotowaniaprojektu budżetu w czerwcu br.), a także zwiększenie o ok. 3 mln zł prognozowanychdochodów z biletów.

„Po głębokiej analizie możemy takie ryzyko (zwiększeniadochodów z biletów ? PAP) przyjąć. To ambitny plan, ale realny” – ocenił wewtorek Kopel zastrzegając, że po zmianach dochody budżetu pozostaną naniezmienionym poziomie.

Kopel przypomniał też, że podczas zgromadzenia KZK GOP 13grudnia do uchwalenia budżetu zabrakło 2 głosów. 18 członków zgromadzeniagłosowało za budżetem, 6 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosów. Do przyjęciauchwały w 38-osobowym zgromadzeniu potrzebna jest większość statutowego składuzgromadzenia ? 20 głosów. Jego zdaniem, jeżeli na kolejnym zgromadzeniu będziekworum, budżet prawdopodobnie zostanie przyjęty.


Komentarze