TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rok dłużej potrwa projektowanie tramwaju na południe Katowic
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 08.06.2018 17:33:22
Rok dłużej potrwa projektowanie tramwaju na południe Katowic (foto: TŚ)

O rok – do połowy października 2019 r. - samorząd Katowic wydłużył termin realizacji umowy z wykonawcą projektu budowlano-wykonawczego dla planowanej budowy linii tramwajowej do południowych dzielnic miasta

O rok – do połowy października 2019 r. - samorząd Katowic wydłużył termin realizacji umowy z wykonawcą projektu budowlano-wykonawczego dla planowanej budowy linii tramwajowej do południowych dzielnic miasta. Motywuje to chęcią porozumień z właścicielami nieruchomości.

Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa na południe Katowic, która pierwotnie miała powstać do 2020 r., ma prowadzić od dzisiejszej pętli tramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Szacunkowy koszt całkowity inwestycji to 135 mln zł.

Jak poinformował w piątkowym komunikacie katowicki magistrat, realizacja inwestycji pn. "Tramwaj na Południe Katowic" znajduje się na ostatnim etapie przygotowania pełnej dokumentacji, dotyczącej wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.

"Przeprowadzono m.in. szereg analiz dla ponad 1 tys. działek, przez i w okolicach których będzie przebiegała planowana inwestycja. W trakcie tych prac zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. specustawy drogowej, Urząd Miasta Katowice będzie prowadził rozmowy i zmierzał do konsensu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości" - napisano w komunikacie.

W ten sposób katowicki samorząd uzasadnił potrzebę zmiany terminu realizacji umowy ze spółką Sweco Consulting, odpowiedzialną za wykonanie m.in. projektu budowlano-wykonawczego. Został on wydłużony o rok - z 16 października 2018 r. na 16 października 2019 r.

"Decyzja o prowadzaniu rozmów ma dwie konsekwencje. Z jednej strony wydłużyła etap przygotowania dokumentacji, jednak z drugiej powinna mieć wpływ na mniejszą liczbę uwag mieszkańców, które pojawią się w trakcie konsultacji społecznych prowadzonych przez RDOŚ w ramach procedowania decyzji środowiskowej" - zaznaczyła rzeczniczka magistratu Ewa Lipka.

"To z kolei powinno przełożyć się na krótszy czas trwania procedury uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej. W związku z czym dopiero po uzyskaniu decyzji z RDOŚ będzie możliwe określenie zmiany terminu zakończenia całej inwestycji" - zastrzegła.

Jej projektowanie trwa od grudnia 2016 r. Warta 1,84 mln zł umowa ze Sweco Consulting pierwotnie miała 22-miesięczny termin realizacji. W lutym br. samorząd Katowic deklarował finalizowanie procesu uzgadniania szczegółów przebiegu trasy sygnalizując, że wniosek o decyzję środowiskową powinien być gotowy późną wiosną.

Już wcześniej zdecydowano, że linia tramwajowa rozpocznie się na obecnej pętli Brynów, a kończyć będzie się na nowej pętli Kostuchna. Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenami poza drogami publicznymi - wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu - mijać tereny leśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów do pętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

Realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi projekt nowej linii zakłada, że umożliwi ona podróż tramwajem z Kostuchny na Rynek w godzinach szczytu w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h. Na nowej trasie będzie osiem przystanków oddalonych od siebie o 600-800 m. Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem budynków.

Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa sieci tramwajowej w tym mieście - nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowy istniejących połączeń - miała miejsce w 1947 r.

Budowę nowej linii na południe Katowic ma obejmować trzeci etap szacowanego na ok. 885 mln zł (w kosztach kwalifikowanych) unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. Na początku br. przedstawiciele resortu rozwoju wyrażali nadzieję, że umowa na dofinansowanie tego etapu projektu TŚ zostanie podpisana w IV kw. br.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.