TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rok autonomicznego autobusu Trapizio. Kiedy w Polsce?
- Opublikowano: 11.04.2019 09:00:42
Eksploatacyjny rok autonomicznego autobusu Trapizio

Autonomiczny autobus Trapizio obchodził w kwietniu pierwszą operacyjną rocznicę . Przy okazji spytaliśmy się Trapeze Poland, kiedy takie pojazdy zawitają do Polski.

Autonomiczny autobus Trapizio obchodził w kwietniu pierwszą operacyjną rocznicę . Przy okazji spytaliśmy się Trapeze Poland., kiedy takie pojazdy zawitają do Polski.

27 marca autonomiczny autobus Trapizio będący częścią floty operatora transportu Schaffhauser Verkehrsbetriebe obchodził pierwszą rocznicę działania. To pierwszy na świecie autonomiczny pojazd zintegrowany z systemem sterowania. Każdego dnia dostarcza cennych informacji, które pomogą w rozwoju autonomicznej mobilności. W najbliższym czasie, dzięki dostawie drugiego pojazdu z napędem 4x4 możliwe będzie wydłużenie trasy do wodospadu Reńskiego.

Trapizio w Polsce?

Udane testy w Szwajcarii prowokują pytanie, kiedy ten pojazd zobaczymy w naszym kraju.

-"Zgodnie z zapowiedziami kilku miast, możemy się spodziewać nawet w tym roku. Mam nadzieję, że obowiązujące przepisy nie zblokują tych działań. Trudność przedsięwzięcia polega na tym, że miasta chcą pojazdy testować, a producenci - wynajmować  i to na dłuższe okresy od 6 do 12 miesięcy - tłumaczy Mikołaj Kwiatkowski, specjalista ds. Sprzedaży i Marketingu w Trapeze Poland. 

W jakich polskich miastach będziemy mogli najszybciej zobaczyć pojazdy autonomiczne?

-"Według mojej wiedzy Jaworzno ma wsparcie Ministerstwa i podpisane umowy, ale nie wiemy dokładnie, kiedy ruszą autonomiczne testy. Z kolei Gdańsk jest częścią projektu Sohjoa Baltic i powinien przeprowadzić testy jeszcze w tym roku. Jest jeszcze wiele innych zainteresowanych miast, choćby Rzeszów. Takie testy to nie tylko praca nad technologią, ale również świetna promocja dla miasta i atrakcja turystyczna. - podkreśla Mikołaj Kwiatkowski.

Autonomiczny jubileusz

Dokładnie rok temu Trapizio (tak został nazwany autonomiczny pojazd) wyruszył w pierwszą oficjalną podróż po trasie Linii 12 w miejscowości Neuhausen. Dzięki projektowi "Route 12" spółka celowa Trapeze - AMoTech z powodzeniem, jako pierwsza na świecie zintegrowała i wdrożyła samojezdny pojazd do regularnych usług operatora transportowego - VBSH. Integracja z systemem sterowania LIO dostarczonym przez Trapeze przynosi istotne korzyści zarówno pasażerom, jak i dyspozytorom. Dynamiczna informacja pasażerska w czasie rzeczywistym jest dostępna we wszystkich kanałach: na wyświetlaczach przystankowych, w pojeździe, Internecie i na smartfonach. Dyspozytor w centrum sterowania ma bieżący wgląd we wszystkie dane pojazdu, w szczególności dotyczące codziennych zadań przewozowych. Projekt jest realizowany przez Swiss Transit Lab, wspólną inicjatywę Kantonu Schaffhausen, firm AMoTech, Trapeze i VBSH.

12 miesięcy doświadczeń

Linia 12 w Neuhausen odniosła wielki sukces. Od czasu jej uruchomienia, Trapizio przewiózł blisko 25000 osób. Ludzie z całego świata odwiedzający okolicę chętnie korzystają z usług autonomicznego pojazdu nad wodospadem Reńskim. Wśród pasażerów byli politycy z wielu krajów, międzynarodowi dziennikarze i ogólnoświatowa telewizja. Liczba pasażerów również odzwierciedla popularność pojazdu. Z usług Linii 12 korzystało średnio ponad 2000 pasażerów miesięcznie, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę populację miasteczka - około 10-tysięcy mieszkańców. Dzienny rekord osiągnięto w sierpniu 2018 r. z udziałem 507 pasażerów.

Decyzja o kontynuacji eksploatacji w miesiącach zimowych była kluczowa w celu ustalenia niezawodności systemów w trudniejszych warunkach drogowych, wliczając śnieg oraz ulewny deszcz. Wszystkie zebrane informacje pozwolą na dalszy rozwój technologii i autonomii w transporcie publicznym.

Z napędem na cztery koła

Obecna wersja pojazdu obsługuje trzy przystanki w centrum miasta Neuhausen. W ostatnich dniach do Neuhausen dotarł nowy model, wyposażony w dwa silniki i napęd 4x4. Dzięki temu możliwe będzie wydłużenie trasy do wodospadu Reńskiego.

Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń, nowy odcinek trasy zostanie wdrożony do projektu. Rozszerzenie trasy obejmuje cztery dodatkowe przystanki oraz trasę z nachyleniem 15%.

Jest to kolejny kamień milowy dla Trapeze, AMoTech i wszystkich członków Swiss Transit Lab. To również wyzwanie, które daje szansę na dodatkowe cenne doświadczenia w zakresie autonomicznej mobilności w miejskim transporcie publicznym.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
autonomia
Trapeze
Szwajcaria
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.