TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Przesiadkowe niedoszacowanie w Żorach. Jest dopłata
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 20.11.2019 09:30:28
Budżetowe niedoszacowanie w Żorach. Jest dopłata; fot. Tomasz Żak / UMWS

Żory dostały większe wsparcie z RPO na centrum przesiadkowe

Samorząd Żor, który na początku września br. oddał mieszkańcom nowe centrum przesiadkowe, otrzymał większe o ponad 1,5 mln zł, niż pierwotnie założono, unijne dofinansowanie do tej inwestycji – podał 18 listopada urząd marszałkowski woj. śląskiego.

Nowe centrum przesiadkowe powstało na miejscu dotychczasowego żorskiego dworca autobusowego, przy ul. Męczenników Oświęcimskich, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum miasta. Prócz trzech peronów do wsiadania i jednego do wysiadania, powstały m.in. pawilon dla pasażerów, miejsca postojowe dla autobusów, parking kiss&ride i wypożyczalnia rowerów miejskich.

Ponieważ miastu zależy, aby zachęcać mieszkańców do korzystania z roweru jako codziennego środka transportu, w ramach tego samego unijnego projektu zbudowano drogę rowerową wzdłuż al. Jana Pawła II, łączącą centrum miasta, osiedla i miejsca pracy.

Cały projekt "Mobilni Żorzanie – systemowe rozwiązania w zakresie mobilności miejskiej" otrzymał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Nabór do tamtego konkursu RPO na przedsięwzięcia dotyczące transportu emisyjnego, prowadzony w tzw. procedurze ZIT, trwał od lipca do września 2017 r.

Budżetowe niedoszacowanie

Samorząd Żor otrzymał wówczas do projektu oszacowanego pierwotnie na blisko 8,7 mln zł dofinansowanie w wysokości 5,6 mln zł.

We wtorek aneks do tamtej umowy ws. zwiększenia dotacji podpisali prezydent Żor Waldemar Socha oraz pochodzący z tego miasta Wojciech Kałuża, który choć w wyborach samorządowych startował z listy KO, po nich zdecydował o poparciu PiS, umożliwiając tej partii samodzielne rządy w regionie i zostając następnie wicemarszałkiem województwa.

Jak wyjaśnił urząd marszałkowski woj. śląskiego, po przetargach wartość żorskiej inwestycji znacząco wzrosła, co spowodowało duże obciążenie finansowe dla miejscowego samorządu. Po zwiększeniu dofinansowania do 7,1 mln zł miasto rozliczy projekt opiewający ostatecznie na blisko 12,8 mln zł.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) - to instrument RPO, w którym samorządy lokalne w znacznej mierze decydują o podziale dostępnych środków. W woj. śląskim poprzez lokalne samorządy wdrażające ZIT i RIT (Regionalne Inwestycje Terytorialne) jest rozdzielanych około 32 proc. środków tamtejszego RPO na lata 2014-2020 (RPO) – łącznie ok. 1,1 mld euro.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
węzeł
Żory
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.