TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Premiera Gammy dla MPK Poznań [ZDJĘCIA]
- Opublikowano: 04.10.2018 18:19:52 15 komentarzy
Dziś premiera Gammy dla MPK Poznań (foto: Modertrans)

Dziś odbyła się premiera Gammy dla MPK Poznań.

Prezentacja pierwszego gotowego wagonu, wyprodukowanego dla poznańskiego przewoźnika została zaplanowana na 4 października.

Wagony dla MPK mają różnić się od prototypu, który przygotował Modertrans. Przypomnijmy, że będą to tramwaje z rodziny Gamma ze 100 proc. niskiej podłogi, ale z innym układem wnętrza, z innym rozmieszczeniem siedzeń oraz z wózkami obrotowymi a nie sztywnymi, jak to było w modelu premierowym.

To najnowocześniejszy tramwaj, jaki powstał dotychczas w Biskupicach. Tak też został przedstawiony. Moderttans produkuje dla poznańskiego przewoźnika Gammy w wersji jedno i dwukierunkowej. W obu przypadkach mają to być pojazdy ciche, przyjazne środowisku, oszczędne i przede wszystkim całkowicie niskopodłogowe. Od prototypu różnią się także tym, że są trzyczłonowe.

Poznań stoi przed wymianą kolejnych tramwajów. Po wprowadzeniu do ruchu Moderusów Gamma około 80% taboru będą to nowoczesne i niskopodłogowe składy – powiedział Jacek Jaśkowiak, Prezydent Poznania.

Obecnie Modertrans produkuje wagony całkowicie i częściowo niskopodłogowe, a także wysokopodłogowe.

Idziemy w czwarty prototyp z rzędu, pierwszym był Siemens Combino, następnie Moderus Beta, Solaris Tramino. Skoro udało się trzy razy uda się też czwarty – stwierdził Wojciech Tulibacki, szef MPK Poznań. I dodał, że wymiana taboru jest możliwa dzięki dokapitalizowaniu z miasta, środkom unijnym i kredytom. Z wielkopolski został wyprowadzony jeden producent tramwajów, ale życie nie lubi próżni. Teraz pojawił się drugi. To Modertrans – dodał Tulibacki.

Poznańskie MPK zamówiło 50 wagonów, z czego 30 będzie jednokierunowych, pozostałe 20 dwukierunkowe. Gamma będzie miała prawie 32 m długości. Na swój pokład zabiorą odpowiednio 240 pasażerów z czego 60 na siedząco oraz 250 i 50 na siedząco. 

Powodem do dumy jest to, że mamy tak ważne i dobre przedsiębiorstwo w Wielkopolsce i w Poznaniu. Te pięćdziesiąt nowych tramwajów pozwoli nam poprawę komfortu podróżowania. Tylko inwestując w transport zbiorowy możemy zapewnić mieszkańcom sprawne przemieszczanie się - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

Do tramwaju jednokierunkowego będzie prowadzić 5 par drzwi dwuskrzydłowych i 2 pary drzwi jednoskrzydłowych, zaś do pojazdu dwukierunkowego - 8 dwuskrzydłowych i 4 jednoskrzydłowe. Taka ilość wejść zapewni szybką i sprawną wymianę pasażerów na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika zapewniający tak duży przepływ wsiadających i wysiadających.

Właściwą temperaturę w środku zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i również automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie 50 pojazdów wyposażone będą w ładowarki urządzeń mobilnych i rozkładaną platformę ułatwiającą wjazd oraz miejsce na wózek dziecięcy, dla osób niepełnosprawnych i na rower. Posiadać też będą dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe.

Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów.

Nowy tramwaj napędzany jest przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów magazynujących energię.

Nie zapomniano również o komforcie pracy motorniczego. Jego kabina wyposażona jest w ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym nastawnikiem jazdy i wielofunkcyjny panel dotykowy. Zamontowano tam również niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.

Poznań inwestuje w komunikację

Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu. Warta jest ponad 450 mln zł ponieważ w ramach tego zamówienia dostarczono wcześniej również Moderusy Beta. 50 mln zł z tej kwoty pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.

W ostatnich latach flota MPK wzbogaciła się właśnie o 20 Moderusów Beta (w tym 10 dwukierunkowych). W 2016 roku na ulice Poznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji, a w sierpniu tego roku rozpoczęły się dostawy kolejnych 37 nowoczesnych autobusów podpoznańskiego producenta. W najbliższych latach miasto wzbogaci się o 21 elektrycznych autobusów.

Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 231 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych lub niskowejściowych. Wycofanych zostanie 40 najstarszych składów (7 - 105Na , 3 - 105Na wahadłowe i 30 - GT-8D, czyli tzw. helmutów). W roku 2020 planowane są kolejne zakupy nowoczesnych tramwajów.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
  • Julek Wojciechowski – 04.10.2018

    Stanisław Serafin Stanisław Czerwiński

  • Antek Stefański – 04.10.2018

  • Łukasz Senger – 04.10.2018

    Paweł Sowa, Michał Mięsiak,

  • Krzysztof Kymco Jakubowski – 04.10.2018

    Patrycja 😁

  • Piotr Andrzej Pielusz – 04.10.2018

    Wyprodukowany w zakładzie PeOwsko antyklerykalnym kodowskim !

  • Józef Polański – 04.10.2018

    Weź pigułkę, weź pigułkę!!!!!

  • Kaszebe – 05.10.2018

    No"pieski"gdzie ujadanie,zatkało kako?!?! Stać was tylko na bezmyślne wpisy bo nawet nie jest hejt tylko zaśmiecanie strony!? Dla Śląska,Częstochowy czy Olsztyna jest za późno ale Warszawa,kto wie,mogą zagrać komuś"na nosie"?

  • Dariusz Żaruk – 05.10.2018

    TransInfo.pl ale tych bzdur Pana Tulibackiego o tym, ze Combino było prototypem, to mogliście nie cytować.

  • esbek – 05.10.2018

    @ Kaszebe.Nie oceniamy tramwaju wyłącznie po wyglądzie. Niech pojeździ z pasażerami, to będzie wiadomo czy jest się czym zachwycać. Czego życzę Poznaniakom, aby zakup był udany.Jak dla mnie wagon ma jeden duży feler - wąska przednia szyba ze słupkami uniemożliwi mi dobre filmowanie trasy z za kabiny :(

  • Combino – 05.10.2018

    Ech,wiedziałem że etatowy modertransowiec zaszczeka po prezentacji; niestety piesku Bakinowskiego: nawet poznaniacy zjechali wnętrze (niektórzy i malowanie,ale to kwestia drugorzędna) i to poznaniakom on zajeżdża Pumą. Zobaczymy jak wypadnie na mieście,ale wyglądem nie powalił; zwłaszcza przy niebieskim transformerze wygląda bladziutko ;)

  • Combino – 05.10.2018

    Powyższy post oczywiście do osobnika o nicku nawiązującym do regionu,z którym nie ma nic wspólnego (bo przecież to pyra z krwi i kości).

  • esbek – 05.10.2018

    Szkoda, że nie ma zdjęcia wnętrza od przodu i od tyłu.

  • jatal – 05.10.2018

    @Kaszeba - Coś ci się pomerdało. Pieski obszczekują wyłącznie Pesę. Tutaj nikt nie będzie zajadle ujadał że zamiast podłogi ze slalomem i BARDZO stromymi pochylniami (kto na tym ustoi przy długiej jeździe w tłoku?) powinien być wygodniejszy zykły stopnień, że malowanie nie takie, czy też że już jest opóźnienie a dojdzie jeszcze czas na homologację. Poza tym gdybyś się cokolwiek znał to wiedziałbyś że w Warszawie tramwaj z takimi rozwiązania w życiu nie zostanie zaakceptowany. Wystarczy zapoznać się z warszawskim SIWZem.

  • Kaszebe – 06.10.2018

    @esbek. Zgadzam się w 100%,trafna uwaga,nie oceniajmy tego po wyglądzie : ). Tak jak każdej konstrukcji będziemy się przyglądać. Co do przedniej szyby to obyś jak najmniej musiał sięgać do monitoringu,wiesz co mam na myśli: ).@jatal. Dalej podtrzymuję to co zostało napisane. Jak zatkało kakao to miast merytorycznych uwag,patrz@esbek,to czy przed moim wpisem było coś sensownego? Nie,pamiętaj że pieski"liżą rękę którą ją karmi Pan". Może poznaj trochę tramwajek to zobaczysz że dałeś d..y.Pochylnie w podłodze,slalom to nic innego jak krakowska bombka/NGT8/czy częstochowski Twist. Względem stopni to pamiętam że po premierze Solarisa do Lipska wytykano mu właśnie stopnie a nie pochylnie : P.Co do akceptacji"Warszawki"to jedynie można napisać że jeśli ktoś dostaje Skode For City i ją odwala by ,mogę się mylić,wygrał "narodowy producent",to nie wiem czego "we stoLycy"jak mówił Wiech oczekujecie.Dobrze napisał@esbek w kolejnym poście"szkoda że nie ma zdjęć wnętrza ........ ; D))))))

  • Combino – 06.10.2018

    @jatal: po prostu przestań karmić (niewykluczone że płatnego) trolla ;)

  • mechanik – 06.10.2018

    @kaszebie, Jak ja to lubię :) Wystarczył jeden wpis, a trole/pesfile combino, jatal, wyskakują jak na komendę :) Ujadajcie, fajnie się to czyta. Pomijając samą głupotę takich działań, zauważcie jedno: psy szczekają, karawana jedzie dalej.

  • Kaszebe – 07.10.2018

    @mechanik@Combino. Jest już po północy i zmęczenie,kolejny dzień nie daje szansy na ripostę ale obiecuję ze odpowiedź będzie a na razie jest polewka jak się motacie"eksperty"; D)) Przykład?W swoim ujadaniu mechanik najechał na Combino który też mi dokładał czyli kwadratura koła. Ozwe się dziubaski,obiecuję a teraz dobranocki ,pa; )

  • mechanik – 08.10.2018

    @Kaszebe - Że ja niby co proszę? Mam prośbę, czytaj co piszę ze zrozumieniem. A jak stosujesz używki, to po prostu nie pisz..

  • Kaszebe – 10.10.2018

    @. Więc zgodnie z obietnicą odpowiadam. Niezależnie czy ktoś w to uwierzy czy nie ale nikt mi nie płaci. Być może ktoś płaci komuś innemu za przyklejanie łatek konkurencji,no chyba że ktoś ma jakiś osobisty uraz do danej firmy to nic na to nie poradzimy,najlepiej iść do lekarza. Jest jeszcze inna opcja,taka swojska,polska zawiść że komuś coś się udało. Jakie możemy postawić zarzuty MT? Że robi"wysoką podłogę",ale skoro jest zapotrzebowanie to czemu nie? Takie są reguły rynku. Kiedy zrobił"Gammę"było ujadanie"że brzydki,że sztywne wózki to porażka". Zrobił na skrętnych,jeszcze gorzej! Że szybko załatwiono sprawę drzwi we Wrocku? To czego oczekujecie od producentów tramwajów? Jakuzi w środku,barku z drinkami? To zamawiający wybiera i decyduje jaka podłoga,jaki design czy malowanie. Standardowy mechanizm rynkowy. A' propos najprawdopodobniej w tę niedzielę będzie pokazana odmiana jednego z wozów i ciekawe jakie będą wasze reakcje?; ) MT od warsztatów przeszedł do produkcji,poszedł tylko w jednym kierunku i dobrze. Newag odpuścił tramwaje,może kiedyś wróci ale teraz robi dobre etz-ty czy lokomotywy. Można? Można. A jak to będzie się zachowywać ,zobaczymy a jeśli spartolił to też skrytykuje. Więc nim kogoś zaczniecie obrażać to przygotujcie się dobrze bo brak wam,głównie @Combino,argumentów a analizy poddajcie Antoniemu,on mówi równie bajeczne fantasmagorie,pa.

  • Kaszebe – 10.10.2018

    @mechanik. To nie używki,to zmęczenie,sorki!

  • Combino – 10.10.2018

    ^^ To musisz dłuuuuuugo odpoczywać,bo dalej p...sz jak potłuczony. Chyba że to jednak SĄ używki ;)

  • mechanik – 13.10.2018

    combino swoją drogą jestem bardzo ciekawy jak będziesz wył w niedzielę. Może jatal też się przyłączy :)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.