TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polska z elektromobilnym potencjałem: baterie i silniki
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.03.2019 09:00:27
Polska z elektromobilnym potencjałem: baterie i silniki ; fot. UM Warszawa

21 marca, w Warszawie, miał miejsce III Kongres pojazdów elektrycznych. Głos m.in. zabrał szef MZA, Jan Kuźmiński, który zapowiedział, że pierwsze przegubowe autobusy elektryczne pojawią się w stolicy już na początku 2020 roku.

21 marca, w Warszawie, miał miejsce III Kongres pojazdów elektrycznych. Głos m.in. zabrał szef MZA, Jan Kuźmiński, który zapowiedział, że pierwsze przegubowe autobusy elektryczne pojawią się w stolicy już na początku 2020 roku.

-"Polska ma potencjał technologiczny do budowy silników elektrycznych i baterii, ale brakuje środków finansowych, które pozwolą wdrożyć je do produkcji - ocenił dziekan wydziału elektrycznego Politechniki Warszawskiej prof. Lech M. Grzesiak

Otwierając dyskusję podczas III edycji "Kongresu pojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania, prof. Lech M. Grzesiak przypomniał, że w elektrycznych samochodach najważniejsze są silnik i baterie.

-"Chcemy i możemy rozwijać silniki elektryczne, przekształtniki energii i magazyny energii. I to są obszary, w których rzeczywiście możemy zaistnieć. Na polskich uczelniach i w ośrodkach badawczych jest wiele projektów i należałoby z tego skorzystać - mówił, zwracając się do zebranych na kongresie przedstawicieli biznesu. "Mamy rozwiązania, które pozwolą na budowanie silników elektrycznych bez wykorzystania pierwiastków ziem rzadkich, które występują tylko w kilku krajach" - dodał.

Grzesiak podkreślił też, że "potencjał polskich inżynierów w zakresie elektromobilności jest na najwyższym światowym poziomie, o czym świadczy współpraca polskich naukowców z zachodnimi koncernami motoryzacyjnymi i technologicznymi".

Warszawska flota

O znaczeniu elektromobilności - mówił zastępca prezydenta m st. Warszawy Robert Soczyński. "Elektromobilność i wszelkie działania proekologiczne, to rewolucyjna zmiana w podejściu do transportu, my uczestniczymy w tych zmianach, w zakresie transportu miejskiego. Już ponad 50 proc. pasażerów przewozimy pojazdami elektrycznymi jak metro, tramwaje i autobusy elektryczne, których flotę poszerzamy. Rozstrzygamy właśnie przetarg na 130 autobusów elektrycznych" - powiedział. Dodał, że w Warszawie wyznaczono ponad tysiąc punktów, w których powstaną stacje ładowania. Oznacza to, że wkrótce będzie ich w sumie 2 tys.

O elektromobilności w transporcie publicznym mówił także prezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie Jan Kuźmiński. "Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny od lat" - powiedział. "Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną" - dodał.

Przeguby na początku 2020 roku

Szef MZA poinformował, że Warszawa realizuje przetarg na 130 elektrycznych przegubowych autobusów (ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach). Zakup jest dofinansowany ze środków UE z programu Infrastruktura i Środowisko. Pierwsze z nich pojawić się mają na ulicach stolicy już na początku 2020 roku.

-"To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów" - podkreślił.

W kongresie udział wzięli przedstawiciele samorządów, reprezentanci świata nauki oraz eksperci z branży energetycznej i motoryzacyjnej oraz przedsiębiorcy.

Organizatorem Kongresu jest Miasto Stołeczne Warszawa, CZIiTT Politechniki Warszawskiej i Fundacja Nasza Energia. Kongres organizowany jest w ramach VI Warszawskich Dni Energii 2019. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
elektrobus
bateria
Warszawa
MZA Warszawa
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.