TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pociągi PKP IC na lotnisko to gorsza oferta dla warszawiaków? Miasto ma wątpliwości
InfoRail.pl - Opublikowano: 22.05.2019 10:51:52 1 komentarz
Pociągi PKP IC na lotnisko to gorsza oferta dla warszawiaków? Miasto ma wątpliwości

Wraz z grudniową zmianą kolejowego rozkładu jazdy może zabraknąć kilkunastu połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina – informuje stołeczny ratusz.

Wraz z grudniową zmianą kolejowego rozkładu jazdy może zabraknąć kilkunastu połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina – informuje stołeczny ratusz.

Oznacza to nie tylko pogorszenie obsługi transportowej portu lotniczego, ale także Służewca Przemysłowego. Wszystko przez pomysł na pociągi PKP Intercity z Łodzi.

Zamierzenia Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity są tak naprawdę sprzeczne z interesem Lotniska Chopina i Warszawy. Zrealizowanie tej zapowiedzi będzie miało swoje reperkusje nie tylko dla tysięcy podróżnych, ale też i warszawiaków korzystających z przystanku kolejowego Warszawa Służewiec, dojeżdżających codziennie do pracy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. Wiadomo, że przepustowość linii lotniskowej jest ograniczona, więc próba upychania na lotnisku pociągów dalekobieżnych odbędzie się kosztem połączeń aglomeracyjnych. To nie tylko nielogiczne, ale i sprzeczne z istotą porozumienia zawartego pomiędzy ministerstwem a miastem w 2006 r. – dodaje prezydent stolicy.

Jak podaje ratusz tysiące warszawiaków, ale także podróżni korzystający z Lotniska Chopina zdążyli się przyzwyczaić do komfortu podróżowania koleją. Połączenie to uruchomiono tuż przed EURO2012. Od tamtej pory funkcjonuje ono w niemal niezmienionym kształcie, a pociągi aglomeracyjne odjeżdżają stamtąd średnio co 15 minut. Od początku było wiadomo – ze względu na przyjęte rozwiązania techniczne i odległość lotniska od centrum miasta – że model obsługi kolejowej musi opierać się na połączeniach wahadłowych o odpowiedniej częstotliwości i regularności – inaczej w kluczowej relacji do/z centrum miasta nie będzie ono konkurencyjne wobec transportu drogowego.

Wszystko za sprawą porozumień dotyczących rozbudowy lotniska na Okęciu, których sygnatariuszami w 2004 i 2006 r. byli przedstawiciele ówczesnego Ministerstwa Transportu, agend i spółek centralnych (GDDKiA, PP Porty Lotnicze S.A., PKP PLK S.A.) i Miasto Stołeczne Warszawy. Ze strony stolicy dokumenty podpisywali odpowiednio Lech Kaczyński, ówczesny prezydent m.st. Warszawy oraz Mirosław Kochalski, wówczas pełniący funkcję prezydenta m.st Warszawy, jako komisarz. Zgodnie z ustaleniami z 2006 r. za obsługę kolejową lotniska miało odpowiadać miasto. W kolejnych latach (po zmianie władz Warszawy) porozumienie konsekwentnie realizowano.

Od momentu uruchomienia stacji Warszawa Lotnisko Chopina w 2012 r., oferta pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Kolei Mazowieckich (KM) pozostaje niemal niezmienna. Wszystko przez ograniczoną przepustowość infrastruktury Warszawskiego Węzła Kolejowego. Ustalenie rozkładów na linii lotniskowej, z uwzględnieniem ruchu wszystkich pociągów na tzw. linii radomskiej, średnicowej, mińskiej czy legionowskiej jest olbrzymim wyzwaniem. Wynika to z konieczności koordynacji rozkładów jazdy pociągów podmiejskich i dalekobieżnych, którą trzeba osiągnąć nie w skali poszczególnych linii, ale całego Warszawskiego Węzła Kolejowego. Oczywiście, zgodnie z obowiązującym prawem jeden przewoźnik czy organizator nie może zablokować innemu dostępu do danej linii, więc SKM czy KM nie mogą zabronić PKP IC chęci obsługi lotniska.

Naszym zdaniem nie może być tak, że na lotnisko będzie wjeżdżał każdy kto chce i kiedy chce, bo zamiast czytelnej oferty będzie bałagan, a w efekcie pasażerowie odwrócą się od kolei. Dotychczas było to przedmiotem ustaleń na szczeblu organizatorów oraz przewoźników i każdy z reguły akceptował swoją rolę w systemie – uzupełnia prezydent Trzaskowski.

Obsługa kolejowa Lotniska Chopina jest uwzględniona w planie transportowym miasta, nigdy natomiast nie było i nie ma jej nadal w planie transportowym ministerstwa. Próba "wepchnięcia" pociągów PKP Intercity (PKP IC) spowoduje, że część pociągów SKM lub KM po prostu do Lotniska Chopina nie dojedzie i z niego nie odjedzie, albo – w najmniej dolegliwych okolicznościach – ich rozkład będzie niekorzystny dla pasażerów. Co istotne, pociągi PKP IC w proponowanej przez kolejarzy i ministerstwo relacji: Łódź - Lotnisko Chopina, nie będą pełnić żadnej funkcji dla Warszawy i jej mieszkańców. Zgodnie z założeniem mają one bowiem omijać centrum stolicy i najważniejsze stacje.

Ratusz podaje, że w rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej zainwestowane zostały potężne środki finansowe. Zmodernizowano i unowocześniono bazę postojową na Szczęśliwicach, a specjalnie do obsługi lotniska pozyskano nowe pociągi. Ich zakup dofinansowany był ze środków unijnych. SKM wciąż znajduje się w okresie trwałości projektu, który został zrealizowany z Programu Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2007-2013. Pojawienie się kursów PKP Intercity zakłóci realizację tego projektu zgodnie z założeniami uzgodnionymi z instytucjami krajowymi (Ministerstwem Infrastruktury, Centrum Unijnych Projektów Transportowych – jednostką podległą MI) oraz Komisją Europejską.

Nie bez znaczenia jest również kwestia biletów. Na podstawie obecnie obowiązujących umów zarówno w pociągach SKM, jak i KM, obsługujących Lotnisko Chopina, obowiązuje pełne wzajemne honorowanie wszystkich biletów. To szczególnie ważne udogodnienie dla podróżnych przylatujących do Warszawy i nie będących biegłymi w kwestiach taryfowych.

Dalej ratusz informuje, że dotychczas linia lotniskowa była obsługiwana w uporządkowany sposób, oferując stabilne i pewne połączenie z centrum Warszawy. Poprzedni ministrowie, a także władze PKP Intercity i PKP PLK S.A. szanowali podjęte ustalenia. Próba "wciśnięcia" połączeń PKP Intercity zdestabilizuje funkcjonowanie połączeń aglomeracyjnych jako kompleksowej oferty i przyczyni się do realnego pogorszenia obsługi transportowej Lotniska Chopina. Wówczas pasażerowie zaczną szukać innych sposobów dotarcia do centrum Warszawy (autobusem, taksówką), co byłoby niewątpliwie ogromną szkoda dla całego wysiłku organizacyjnego i finansowego włożonego w zbudowanie połączenia kolejowego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Mazowieckie
PKP Intercity
SKM Warszawa
lotnisko
Warszawa
  • Sebbastian Pioro – 22.05.2019

    To dranstwo, że ogranicza się mieszkańcom Warszawy dojazd - pozwalając by pociągi z Łodzi podjeżdżały bezpośrednio na lotnisko. Moim zdaniem więcej linii SKM powinno podjeżdżać pod lotnisko.

  • Piotr Sekuła – 22.05.2019

    Dopóty obrót składu będzie w Polsce na PLK trwał tyle ile trwa (ok.10 minut jeśli się nie mylę?), dopóty linia lotniskowa będzie słabo efektywna.

  • Kaszebe – 22.05.2019

    Dwa razy"obrót"+ dwa razy przejazd,zakładając nawet 10 minut to podróż z Zachodniej do Centralnej będzie trwała ok.45 minut.Ale przyspieszenie,tylko pogratulować!!!

  • Piotr Trybunalski – 22.05.2019

    rozwalenie systemu z którego korzysta dziennie kilka tysięcy a może kilkanaście tysięcy osób na rzecz pociągów które przywiozą ich kilkaset w porywach to po prostu złe rozwiązanie. Lepszą opcją byłoby stworzenie współnego biletu IC- KM/SKM, żeby Łodzianie mogli się za Zachodnim przesiąść do S3 lub RL-ki bez konieczności zakupu dodatkowego biletu.

  • Armin Wittner – 26.05.2019

    Kolejny pomysł pisowskich dyletantów, których wiedza o transporcie zatrzymała się na etapie kolejki PIKO.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.