TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Po pokazie wodorowego Solarisa w Pile
INFOBUS.PL - Opublikowano: 04.12.2019 17:00:27
fot. MZK Piła

Wczoraj, 3 grudnia odbył się pierwszy testowy przejazd ulicami miasta autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. Prezentacja odbyła się na terenie Piły, a pasażerowie mogli poznać działanie napędu wodorowego i udać się w krótki rejs po mieście.

Wczoraj, 3 grudnia odbył się pierwszy testowy przejazd ulicami miasta autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. Prezentacja odbyła się na terenie Piły, a pasażerowie mogli poznać działanie napędu wodorowego i udać się w krótki rejs po mieście.

Prezydent Piły, Piotr Głowski podkreślił, że nieustająco zmniejszamy emisję poprzez wymianę floty komunikacji miejskiej. Po ulicach jeżdżą nowoczesne autobusy hybrydowe, w przyszłym roku do taboru dojdzie kolejne siedem hybryd, a za dwa lata pojawią się pierwsze autobusy elektryczne. A tych Piła dzięki dofinansowaniu z UE w ramach POIŚ kupi pięć. O szczegółach pisaliśmy tutaj.

Wodorowy Solaris umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 12 foteli, a więc można powiedzieć, że to taki standard producenta "jamnikó", który na życzenie klienta zawsze można "podkręcić". Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty oraz sterowanie firmy BODE. 

Wnętrze jest utrzymane w bardzo ciekawej stylistyce. Drewnopodobne panele w pasie podokiennym oraz na wieży z tyłu Solarisa świetnie kontrastują z białymi poręczami i czarnymi stelażami foteli. Efekt elegancji potęguje sufit, w którym dominują różne odcienie błękitu oraz refleksy mające nawiązywać do paliwa "jamnika", a więc wodoru. To już kolejny egzemplarz demonstracyjny, w którym Solaris stawia na kolorystykę wnętrza według takiego klucza. 

Premierowy Nowy Urbino 12 posiada ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, w którym jest przetwarzany wodór. Pojazd posiada także niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowi oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe. 

Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MZK Piła
Solaris
wodór
test
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.