Po Combino MPK Poznań chce modernizować Tatry

infotram
12.05.2020 10:45
0 Komentarzy

Mamy kolejny przetargna wykonanie modernizacji poznańskich tramwajów. Po wagonach Combino przewoźnikchce odnowić Tatry.

Tym razem chodzi o dwa wagony odkupione z Brna. Posiadane we flocie taborowej przewoźnika wagony tego typu były niedawno modernizowane, o czym szerzej piszemy poniżej.  

Zamówienie dotyczy wagonów: nr tab. 399, nr fabr. 180147oraz nr tab. 400, nr fabr. 180148. Tramwaj typu RT6N1 po wykonaniu naprawygłównej z modernizacją musi być tramwajem jednokierunkowym wyposażonym wstanowisko do jazdy manewrowej do tyłu, przystosowanym do eksploatacji wzakresie temperatur od –25 oC do +40 oC, przy wilgotności względnej powietrza do95% (przy uwzględnieniu możliwości kondensacji pary wodnej).

Tramwaj musi być przystosowany do eksploatacji w warunkach infrastrukturytorowo-sieciowej MPK – Poznań Sp. z o.o. w stopniu nie gorszym niż przed modernizacją,przy założeniu, że w procesie modernizacji nie ulegną zmianie parametry skrajnii koniecznej przestrzeni niezabudowanej.

Tramwaj po modernizacji musi być przystosowany do parkowaniaprzez dowolnie długi okres na niezadaszonym placu postojowym.

Zamawiający oczekuje,że tramwaje po wykonanej naprawie i modernizacji będą posiadały rozwiązaniatechniczne identyczne lub równoważne zastosowanym w tramwaju referencyjnym nr 403,dotyczy to w szczególności rozmieszczenia urządzeń, rozmieszczenia urządzeń kontrolnosterującychw kabinie motorniczego (w szczególności na pulpicie motorniczego i szafach z aparaturą),interfejsów użytkownika w urządzeniach informatycznych oraz oprogramowaniu (wyjątkiemsą nowe rozwiązania i podzespoły, których zastosowaniepowinno wyeliminować problemy eksploatacyjne występujące aktualnie w tramwajachRT6N MF 06 AC).

Oferty w tym przetargu można składać do 16 czerwca 2020roku.

Kryteria oceny ofert stanowią:

Wyposażenie tramwaju w komponenty stosowane u Zamawiającego-  30 pkt;

Cena – 70 pkt.

Konieczne jest doświadczenie. O zamówienie może ubiegać sięwykonawca, który wykaże, że wykonał należycie (umowa zakończona) naprawygłówne, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, ajeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej4 sztuk tramwajów wieloczłonowych, wyposażonych w system sterowania napędem iurządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć CAN, napędzanych silnikamiprądu przemiennego, z minimum 60 % udziałem niskiej podłogi, wyposażonych w układhamulców hydraulicznych lub wykaże, że wykonał (wyprodukował i dostarczył)należycie, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składaniaofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, conajmniej 1 dostawę fabrycznie nowych wieloczłonowych wagonów tramwajowych,wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty opokładową sieć CAN, napędzanych silnikami prądu przemiennego, z minimum 60 %udziałem niskiej podłogi, o łącznej liczbie, nie mniejszej niż 4 sztuk.

Wagony Tatra były już modernizowane. Historia poznańskichTatr Projekt wagonu RT6N1 powstał w zakładach CKD-Tatra w 1990 roku, aprototypowy egzemplarz zaprezentowano 3 lata później. Kiedy Poznań szykował siędo uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się perspektywaczęściowego dofinansowania zakupu pojazdów ze środków budżetu państwa. Warunekbył jeden tramwaje musiały być fabrycznie nowe. W przetargu na 10 wagonów dlalinii PST wygrało konsorcjum CKD Praha i FPS HCP. Umowa przewidywała dostawępięciu wagonów z fabryki w Pradze do końca 1996 roku oraz montaż dalszychpięciu w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych HCP w ciągu 1997 roku. Wczerwcu 1996 roku do Poznania dotarł egzemplarz testowy tramwaju RT6N1. Jegoeksploatacja pozwoliła na wprowadzenie do dokumentacji pojazdu istotnych zmian,pozwalających przystosować go do polskich norm. Ze względu na kłopoty finansowei organizacyjne CKD, dostawy pierwszych pięciu wagonów rozpoczęto jednakdopiero między majem a wrześniem 1997 roku. Po otrzymaniu pierwszych egzemplarzy,MPK Poznań Sp. z o.o. musiało się też uporać z uzyskaniem polskiej homologacjidopuszczającej RT6N1 do ruchu, m.in. ze względu na zbyt szerokie pudło wagonu.Pozostałe pięć egzemplarzy zmontowanych w fabryce FPS HCP, dostarczono wdrugiej połowie 1998 roku. Tatry były jednak powiewem nowoczesności – szerokie,przestronne, niskopodłogowe, ale i awaryjne. Pierwszy wyjazd liniowy dla wagonunr 402 zakończył się zaledwie po kilku kursach. Z kolejnymi skończyło się podobnie.Po uporaniu się z tzw. problemami wieku dziecięcego, tramwaje zyskały sympatięmotorniczych we względu na szybką wymianę pasażerów dzięki podwójnym odskokowymdrzwiom, które idealnie sprawdzały się w godzinach szczytu na PST. Polubili jetakże pasażerowie. Pierwsza Tatra, o numerze taborowym 402, wyjechała na linię12 27 września 1997 roku o godzinie 7:45. Niestety po kilku kursach wagon uległawarii. Podobny los spotkał kolejne egzemplarze. Ze względu na ciągłą dużąawaryjność tramwajów RT6N1, skutkujących blokadą ruchu na trasie PeSTki, MPKPoznań Sp. z o.o. podjęło decyzję o wycofaniu ich z linii 12. Początkowotramwaje zagościły na linii 13. Wraz ze skierowaniem linii 1 na Franowo, doobsługi tej linii skierowane zostały również Tatry. W osiemnastoletniejhistorii, okazjonalnie obsługiwały także linię 5, 6, 7, 14, 15, 16 i 18. W 2011roku rozpoczął się etap modernizacji tych kilkunastoletnich pojazdów. Opróczwymiany aparatury elektrycznej, zmienił się również wygląd zewnętrzny wagonów.Dzięki temu, zmodernizowane wagony ponownie zaczęły się pojawiać na linii 12.


Komentarze