TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pierwszy lot słonecznego samolotu PHASA-35 [FILM]
InfoAir.pl - Opublikowano: 18.02.2020 12:30:54
Pierwszy lot słonecznego samolotu PHASA-35 [FILM]

PHASA-35, samolot zasilany energią słoneczno-elektryczną o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 35 m, pomyślnie zakończył swój pierwszy lot.

PHASA-35, samolot zasilany energią słoneczno-elektryczną o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 35 m, pomyślnie zakończył swój pierwszy lot.

To wydarzenie czyni go przełomowym produktem na rynku lotniczym i kosmicznym, wypełniającym lukę między samolotami i satelitami.

Duża wysokosć

PHASA-35 został zaprojektowany, zbudowany i oblatany w ciągu niespełna dwóch lat w ramach współpracy między BAE Systems oraz spółką Prismatic Ltd, którą BAE Systems postanowiło nabyć w zeszłym roku. PHASA-35 to bezzałogowiec zaprojektowany do operowania w stratosferze powyżej warunków pogodowych i komercyjnego ruchu lotniczego. Jest trwałą i niedrogą alternatywą dla satelitów, charakteryzującą się elastycznością samolotu. Można go użyć do wielu cennych zastosowań, w tym do wykrywania pożarów lasów i obserwacji morza.

Udane próby w locie, sponsorowane przez brytyjskie Laboratorium Nauki i Technologii Obronności (DSTL) oraz Australijską Grupę Nauki i Technologii Obronności (DSTG), odbyły się na poligonie Wolmera Królewskich Sił Powietrznych Australii (RAAF) w Australii Południowej.

Próby te były pierwszymi testami w locie w pełni zintegrowanego systemu PHASA-35. Dowiodły zdolności przejścia od projektu do oblotu w zaledwie 20 miesięcy. Są one zwieńczeniem wysiłków zespołu brytyjskich ekspertów z Prismatic w Hampshire – gdzie w zeszłym roku zbudowano dwa pełnowymiarowe samoloty koncepcyjne – współpracujących z inżynierami BAE Systems z Lancashire, gdzie samolot przeszedł dalsze testy integracyjne przed próbami w locie.

Długotrwałe loty

Jako statek powietrzny o dużej długotrwałości lotu, operujący na dużej wysokości (HALE), PHASA-35 jest zasilany przez panele słoneczne w ciągu dnia i z akumulatorów w ciągu nocy. Akumulatory o dużej trwałości użytkowej i wysoce wydajna technologia solarna mogą umożliwić samolotowi operującemu w stratosferze, w wyższych obszarach atmosfery ziemskiej, wykonywanie lotów trwających do jednego roku.

PHASA-35 został zaprojektowany jako trwała, stateczna platforma do zadań monitorowania, obserwacji, łączności i bezpieczeństwa. Po połączeniu z innymi technologiami i zasobami zapewni użytkownikom wojskowym i cywilnym zdolności, jakich nie mają obecnie istniejące statki powietrzne i kosmiczne. Bezzałogowy statek powietrzny może zostać użyty jako element sieci 5G, a także do świadczenia innych usług, jak pomoc ofiarom katastrof i ochrona granic, za ułamek kosztów satelity.

Dalsze próby w locie są planowane pod koniec tego roku. Istnieje możliwość, że samolot może rozpocząć pierwsze operacje dla nabywców w ciągu 12 miesięcy od zakończenia programu prób w locie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
samolot
fotowoltaika
BAE
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.