TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pierwszy Jazz z nowej dostawy dotarł do Gdańska
InfoTram.pl - Opublikowano: 30.07.2019 08:52:37
Pierwszy Jazz z nowej dostawy dotarł do Gdańska (foto: gdansk.pl)

W nocy z poniedziałku na wtorek, 29/30 lipca, na torowisku przy ul. Nowe Ogrody, pojawił się najmłodszy gdański tramwaj - pierwszy z 15, które jeszcze w tym roku pojawią się w Gdańsku.

W nocy z poniedziałku na wtorek, 29/30 lipca, na torowisku przy ul. Nowe Ogrody, pojawił się najmłodszy gdański tramwaj - pierwszy z 15, które jeszcze w tym roku pojawią się w Gdańsku.

Jak podaje tamtejszy magistrat wydarzeniu przyglądała się grupa kilkunastu miłośników transportu miejskiego, a także przypadkowi przechodnie.

Sprawna akcja

Cała akcja, od momentu wjazdu samochodu ciężarowego w ul. Nowe Ogrody do opuszczenia tramwaju na torowisko, trwała około 50 minut. Sympatycy pojazdów transportu miejskiego przyglądali się wydarzeniu, robili zdjęcia, nagrywali i wymieniali się uwagami. W chwili gdy tramwaj opuszczał lawetę i wjeżdżał na tory, niektórzy nawet kładli się na jezdni, by upewnić się czy nowy pojazd np. "nie zarysuje się o ziemię". Nic takiego się jednak nie wydarzyło, a Pesa bezpiecznie stanęła na torowisku.

W wydarzeniu uczestniczyli też pracownicy firmy Pesa z Bydgoszczy, która wyprodukowała gdański tramwaj i pracownicy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Pojazd - laweta, transportujący nową Pesę Jazz Duo, wyjechał z zakładu w Bydgoszczy w poniedziałek dokładnie o godz. 23. W Gdańsku, przy ul. Nowe Ogrody (na wysokości budynków Urzędu Miejskiego i sądu), pojawił się we wtorek, o godz. 2 w nocy.

Z Bydgoszczy do Torunia przemieszczaliśmy się drogą krajową nr 10, a następnie autostradą A1 do Gdańska. Zjechaliśmy na Karczemki, a następnie w ul. Armii Krajowej i Nowe Ogrody. To nasza stała trasa - przyznał Marcin Grodzki z firmy Panas Transport (która zajmuje się przewozem tramwajów bydgoskiej firmy), podkreślając, że podróż, w nocy z poniedziałku na wtorek, odbyła się bez żadnych przygód.

Po dotarciu na miejsce, przez kilkanaście minut rozkładano specjalną rampę połączoną z lawetą, za pomocą której można bezpiecznie opuścić tramwaj na torowisko. Rampa waży około 3 ton. Niektóre jej elementy, o wadze ponad 50 kg, trzeba było przenieść nawet kilkanaście metrów dalej, by zbudować solidną konstrukcję, z której miał się stoczyć tramwaj. Zawodowcom pomagał jeden z gdańskich miłośników transportu, po wcześniejszym przeszkoleniu.

Kiedy rampa była już gotowa, do pojazdu wsiedli pracownicy serwisowi Pesy, którzy odhamowali tramwaj. Ten, powoli, został opuszczony na tory za pomocą liny. Kiedy nowy pojazd całkowicie zjechał z lawety, został podczepiony do innego gdańskiego tramwaju, który odholował go do zajezdni we Wrzeszczu.

W czasie akcji na miejscu "dyżurowały" dwa specjalistyczne pojazdy - z pogotowia sieciowego oraz dźwig wykorzystywany do tramwajów jednoczłonowych i niskopodłogowych. Żaden z nich nie był jednak potrzebny.

Nowy Jazz Duo

Nowa Pesa Jazz Duo przypomina wyglądem pojazdy tego samego typu, które od pięciu lat wożą gdańskich pasażerów. Tramwaj jest wyposażony m.in. w klimatyzację i defibrylator AED, umieszczony w kabinie motorniczego. Zamontowane w nim siedzenia oraz tapicerka zostały wykonane z trwałych, "wandaloopornych" materiałów, wandaloodpornych.

Poza tym ten, jak i wszystkie zamówione tramwaje, zostaną dopasowane do potrzeb pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz wzrokowych: kolumny i poręcze są w jaskrawym żółtym kolorze, a wszystkie przyciski opisane zostały w alfabecie Braille'a. W pojeździe znajduje się również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pesy Jazz Duo mają blisko 30 metrów długości, 2,4 metra szerokości oraz 3,4 metra wysokości.

Nowe tramwaje mają zapewnić również lepszy komfort pracy motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.

Obecnie w taborze miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje jeździ pięć tego typu pojazdów.

Dostarczony we wtorek tramwaj nie od razu rozpocznie kursowanie.

Przyjęcie nowego tramwaju do naszego taboru to proces, który zajmie około dwóch tygodni - wyjaśnia Leszek Krawczyk, dyrektor ds. Technicznych w GAiT. Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny – dodaje.

Nowoczesne Pesy zastąpią kursujące jeszcze po torach tramwaje Konstal 105. Na wymianę czeka 14 takich składów.

Będą kary

Zgodnie z umową, jaką spółka GAiT zawarła z bydgoską spółką PESA w lutym 2018 roku, pierwsze tramwaje miały trafić do Gdańska w styczniu br. W związku z kilkumiesięcznym opóźnieniem, Miasto naliczy kary umowne: za każdy dzień opóźnienia w dostawie każdego tramwaju naliczana jest kwota 8,8 tys. zł brutto, natomiast za opóźnienie tzw. pakietu specjalistycznego - 5,5 tysięcy złotych brutto za każdy dzień.

Według zapowiedzi przedstawicieli PESY, trzy kolejne tramwaje przyjadą do naszego miasta jeszcze w sierpniu br. Dostawy następnych pojazdów mają odbywać się od września do listopada. Do końca bieżącego roku na gdańskie tory ma trafić w sumie 15 nowych tramwajów. Kolejnych 15 pojazdów - w roku 2020.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdańsk
GAiT
PESA
Jazz
  • Michał Paweł Łukasz – 30.07.2019

    Ciekawe jak będzie z ich trwałością, skoro tak się spóźnili to chyba robili to z głową, a nie tak jak poprzednio?

  • Wojciech Liberda – 30.07.2019

    Spóźnili się bo nie bylo kasy na części.... pamietaj, ze Pesa miała problemy z płynnością, a części zamawia sie z przynajmniej rocznym wyprzedzeniem. Za zachodnią granicą maja plan na kilka lat do przodu 😉😋😎

  • Łukasz Ignacyk – 30.07.2019

    To ile wyniesie kara?

  • Jakub Skurzyński – 30.07.2019

    w tej chwili PESA Bydgoszcz SA wzięła się za jakość... to pierwsze tramwaje(oraz Gorzów) pod nowymi rządami. Zobaczymy jak nowe władze wpłynęły na poprawę jakości.

  • Marcin Wojech – 30.07.2019

    Tyle, że starsi bracia Pesy stoją w zajezdni

  • Sebbastian Piorro – 30.07.2019

    PESA .... Jeśli nic się nie zmieniło - to serwis nie będzie się nudzić 😀😀😀😀

  • Patryk Witecki – 30.07.2019

    Adelina Makara zobacz

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.