Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy Jazz z nowej dostawy dotarł do Gdańska

infotram
30.07.2019 06:52
0 Komentarzy

W nocy z poniedziałkuna wtorek, 29/30 lipca, na torowisku przy ul. Nowe Ogrody, pojawił sięnajmłodszy gdański tramwaj – pierwszy z 15, które jeszcze w tym roku pojawiąsię w Gdańsku.

Jak podaje tamtejszy magistrat wydarzeniu przyglądała sięgrupa kilkunastu miłośników transportu miejskiego, a także przypadkowiprzechodnie.

Sprawna akcja

Cała akcja, od momentu wjazdu samochodu ciężarowego w ul.Nowe Ogrody do opuszczenia tramwaju na torowisko, trwała około 50 minut.Sympatycy pojazdów transportu miejskiego przyglądali się wydarzeniu, robilizdjęcia, nagrywali i wymieniali się uwagami. W chwili gdy tramwaj opuszczałlawetę i wjeżdżał na tory, niektórzy nawet kładli się na jezdni, by upewnić sięczy nowy pojazd np. „nie zarysuje się o ziemię”. Nic takiego sięjednak nie wydarzyło, a Pesa bezpiecznie stanęła na torowisku.

W wydarzeniu uczestniczyli też pracownicy firmy Pesa zBydgoszczy, która wyprodukowała gdański tramwaj i pracownicy miejskiej spółkiGdańskie Autobusy i Tramwaje.

Pojazd – laweta, transportujący nową Pesę Jazz Duo, wyjechałz zakładu w Bydgoszczy w poniedziałek dokładnie o godz. 23. W Gdańsku, przy ul.Nowe Ogrody (na wysokości budynków Urzędu Miejskiego i sądu), pojawił się wewtorek, o godz. 2 w nocy.

Z Bydgoszczy doTorunia przemieszczaliśmy się drogą krajową nr 10, a następnie autostradą A1 doGdańska. Zjechaliśmy na Karczemki, a następnie w ul. Armii Krajowej i NoweOgrody. To nasza stała trasa – przyznał Marcin Grodzki z firmy PanasTransport (która zajmuje się przewozem tramwajów bydgoskiej firmy),podkreślając, że podróż, w nocy z poniedziałku na wtorek, odbyła się bezżadnych przygód.

Po dotarciu na miejsce, przez kilkanaście minut rozkładanospecjalną rampę połączoną z lawetą, za pomocą której można bezpiecznie opuścićtramwaj na torowisko. Rampa waży około 3 ton. Niektóre jej elementy, o wadzeponad 50 kg, trzeba było przenieść nawet kilkanaście metrów dalej, by zbudowaćsolidną konstrukcję, z której miał się stoczyć tramwaj. Zawodowcom pomagałjeden z gdańskich miłośników transportu, po wcześniejszym przeszkoleniu.

Kiedy rampa była już gotowa, do pojazdu wsiedli pracownicyserwisowi Pesy, którzy odhamowali tramwaj. Ten, powoli, został opuszczony natory za pomocą liny. Kiedy nowy pojazd całkowicie zjechał z lawety, zostałpodczepiony do innego gdańskiego tramwaju, który odholował go do zajezdni weWrzeszczu.

W czasie akcji na miejscu „dyżurowały” dwaspecjalistyczne pojazdy – z pogotowia sieciowego oraz dźwig wykorzystywany dotramwajów jednoczłonowych i niskopodłogowych. Żaden z nich nie był jednakpotrzebny.

Nowy Jazz Duo

Nowa Pesa Jazz Duo przypomina wyglądem pojazdy tego samegotypu, które od pięciu lat wożą gdańskich pasażerów. Tramwaj jest wyposażonym.in. w klimatyzację i defibrylator AED, umieszczony w kabinie motorniczego. Zamontowanew nim siedzenia oraz tapicerka zostały wykonane z trwałych,”wandaloopornych” materiałów, wandaloodpornych.

Poza tym ten, jak i wszystkie zamówione tramwaje, zostanądopasowane do potrzeb pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych orazwzrokowych: kolumny i poręcze są w jaskrawym żółtym kolorze, a wszystkieprzyciski opisane zostały w alfabecie Braille'a. W pojeździe znajduje sięrównież wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pesy Jazz Duo mają blisko 30 metrów długości, 2,4 metraszerokości oraz 3,4 metra wysokości.

Nowe tramwaje mają zapewnić również lepszy komfort pracymotorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce narzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdoUSB, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.

Obecnie w taborze miejskiej spółki Gdańskie Autobusy iTramwaje jeździ pięć tego typu pojazdów.

Dostarczony we wtorek tramwaj nie od razu rozpoczniekursowanie.

Przyjęcie nowegotramwaju do naszego taboru to proces, który zajmie około dwóch tygodni -wyjaśnia Leszek Krawczyk, dyrektor ds. Technicznych w GAiT. Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskaćhomologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny – dodaje.

Nowoczesne Pesy zastąpią kursujące jeszcze po torachtramwaje Konstal 105. Na wymianę czeka 14 takich składów.

Będą kary

Zgodnie z umową, jaką spółka GAiT zawarła z bydgoską spółkąPESA w lutym 2018 roku, pierwsze tramwaje miały trafić do Gdańska w styczniubr. W związku z kilkumiesięcznym opóźnieniem, Miasto naliczy kary umowne: zakażdy dzień opóźnienia w dostawie każdego tramwaju naliczana jest kwota 8,8tys. zł brutto, natomiast za opóźnienie tzw. pakietu specjalistycznego – 5,5tysięcy złotych brutto za każdy dzień.

Według zapowiedzi przedstawicieli PESY, trzy kolejnetramwaje przyjadą do naszego miasta jeszcze w sierpniu br. Dostawy następnychpojazdów mają odbywać się od września do listopada. Do końca bieżącego roku nagdańskie tory ma trafić w sumie 15 nowych tramwajów. Kolejnych 15 pojazdów – wroku 2020.


Komentarze