TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pierwsza Gamma zacznie wozić poznaniaków w połowie listopada
InfoTram.pl - Opublikowano: 05.10.2018 10:19:40
Pierwsza Gamma zacznie wozić poznaniaków w połowie listopada (foto: Modertrans)

Pierwszy tramwaj Moderus Gamma, po uzyskaniu niezbędnych homologacji i przeprowadzeniu jazd próbnych, w połowie listopada powinien zacząć wozić pasażerów po Poznaniu – powiedział prezes MPK Wojciech Tulibacki.

Pierwszy tramwaj Moderus Gamma, po uzyskaniu niezbędnych homologacji i przeprowadzeniu jazd próbnych, w połowie listopada powinien zacząć wozić pasażerów po Poznaniu – powiedział prezes MPK Wojciech Tulibacki.

A te, według informacji przekazanych nam przez Jarosława Bakinowskiego, wiceprezesa Modertransu, powinny zacząć się na dniach. Do końca przyszłego roku do poznańskiego przedsiębiorstwa trafi 50 tramwajów wyprodukowanych przez Modertrans. Jak już informowaliśmy będzie to 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych wagonów. Koszt kontraktu to 397 mln złotych brutto, z czego 50 mln złotych wyniesie dofinansowanie ze środków unijnych.

To jeden z najwyższych kontraktów w historii naszego przedsiębiorstwa – zaznaczył szef MPK Wojciech Tulibacki.

W miarę otrzymywania nowych pojazdów, MPK sukcesywnie będzie wycofywać najstarsze i najbardziej zużyte tramwaje typu 105 oraz niemieckie GT 8. Obecnie tabor poznańskiego przewoźnika liczy 219 pociągów. Docelowo, według zapewnień prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka cały tabor ma być nowoczesny. Po zakończeniu dostaw Moderusów Gamma około 80% wagonów będą to pojazdy z niską podłogą.

Jak powiedział PAP wiceprezes Modertrans Piotr Pawlak, głównym elementem wyróżniającym Moderus Gamma od innych tramwajów jest 7 drzwi, w tym pięć dwuskrzydłowych. To oznacza znaczne zwiększenie przepustowości przy wymianie pasażerów na przystankach - wyjaśnił.

Moderus Gamma to najnowszy model tramwaju wyprodukowany przez Modertrans. To pojazd niskopodłogowy, liczący 32 metry. Będzie mógł zabrać 240 pasażerów, z czego 56 na miejscach siedzących. Do MPK trafią dwie wersje tramwaju - jedno i dwukierunkowe. Pojazd wyposażony jest w szereg udogodnień dla pasażerów: ładowarki do urządzeń mobilnych, miejsce dla wózka inwalidzkiego, dziecięcego i dla roweru. Do tego posiada rozkładaną platformę, która ułatwi wjazd do wnętrza pojazdu osobom na wózkach inwalidzkich, czy rodzicom przewożącym dzieci w wózkach. Tramwaje są wyposażone w klimatyzację, mają rozbudowany system informacji pasażerskiej i zapowiedzi głosowych.

Tramwaje te są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu. Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano siedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika o tej ilości strumieni wymiany pasażerów. Właściwą temperaturę w tramwaju zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie tramwaje wyposażone zostaną w dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe. Zapewnione zostały także miejsce dla wózków oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.

Pracę motorniczego ułatwi ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju. W kabinie motorniczego zamontowano niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.

Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów.

Prezentowany tramwaj jest napędzany przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów. Jednak to nie największe innowacje w zakresie układu napędowego. W tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, których zastosowanie pozwala na obniżenie wymiarów i masy układu napędowego o około 25%, co z kolei pozwala na uzyskanie lepszych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu. Podobne korzyści zapewnia zastosowanie w przetwornicach statycznych tranzystorów opartych o węglik krzemu (SiC).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Moderus Gamma
Modertrans
MPK Poznań
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.