TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PGNiG rusza z LNG. Umowa i dwie stacje
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 21.04.2019 14:00:41
PGNiG rusza z LNG. Umowa i dwie stacje ; fot. MZA

W kwietniu gazowa spółka otworzyła dwie stacje regazyfikacji skroplonego gazu. Równolegle PGNiG podsiał kontrakt z MZA na dostawy LNG do autobusów.

W kwietniu gazowa spółka otworzyła dwie stacje regazyfikacji skroplonego gazu. Równolegle PGNiG podsiał kontrakt z MZA na dostawy LNG do autobusów.

17 kwietnia Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały z PGNiG Obrót Detaliczny umowę na dostawy gazu skroplonego LNG. Przez najbliższy rok paliwo dostarczane z terminalu w Świnoujściu będzie wykorzystywane do zasilania 35 autobusów gazowych LNG na terenie zajezdni "Ostrobramska". Szerzej o tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

-"To kolejna umowa Miejskich Zakładów Autobusowych z PGNiG. Dzięki kolejnym kontraktom zapewniliśmy sobie dostawy paliwa dla 145 autobusów gazowych. Zgodnie z polityką władz Warszawy w najbliższych latach będziemy nadal inwestowali w dostawy ekologicznego taboru, w tym gazowego" – podkreślił Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

Miejskie Zakłady Autobusowe w tej chwili eksploatują 35 autobusów na skroplony gaz ziemny (LNG) i 14 autobusów marki MAN na gaz CNG. W ciągu najbliższego roku liczba gazowców wzrośnie do 145, w dwóch zajezdniach: "Ostrobramska" i "Kleszczowa".

Zdaniem przewoźnika, gaz ziemny to jeden z najczystszych rodzajów napędów - eliminuje emisję pyłów, a także zmniejsza ilość tlenków azotu oraz siarki. Zapewnia ono również bardziej komfortową komunikację dla lokalnej społeczności. Ekologiczne autobusy są także cichsze od tradycyjnych pojazdów.

W Małopolsce

Także 17 kwietnia Polska Spółka Gazownictwa uruchomiła w Zatorze pierwszą w Małopolsce stację regazyfikacji skroplonego gazu LNG. Rzecznik firmy Artur Michniewicz podał, że uzupełni ona istniejącą sieć dystrybucyjną. Już korzystają z niej trzy firmy.

Inwestycję zrealizował w ciągu sześciu miesięcy Zakład Gazowniczy w Krakowie. Jej koszt to 3 mln zł. "Stacja składa się ze zbiornika do magazynowania gazu LNG o pojemności 37 m sześc., dwóch parownic, stacji redukcyjno-pomiarowej oraz infrastruktury towarzyszącej, połączonej z już istniejącą siecią gazową nowym odcinkiem gazociągu" – poinformował Michniewicz.

Jak dodał, z gazu dostarczanego ze stacji LNG korzystają już trzy lokalne firmy. Umożliwi ona zarazem przyłączanie do sieci kolejnych odbiorców, w tym firm działających w Strefie Aktywności Gospodarczej oraz Energylandii, jednego z największych w Europie parków rozrywki.

Na Podlasiu

Z kolei 15 kwietnia w Mońkach, na Podlasiu, otwarto stację regazyfikacji skroplonego gazu LNG. To jeden z najmniej zgazyfikowanych regionów w Polsce; w ramach realizowanego programu gaz ma być doprowadzony do kolejnych 26 gmin w regionie - podkreślano podczas uroczystości.

Stację regazyfikacji zbudowała Polska Spółka Gazownictwa, należąca do Grupy Kapitałowej PGNiG.

Prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Piotr Woźniak poinformował, że w całej Polsce do 2022 r. powstanie 77 stacji regazyfikacji gazu LNG. "Działamy w całym kraju w granicach, które wyznacza nam zasięg gazociągów przesyłowych, które są w gestii Gaz-Systemu" - mówił. Podkreślił, że stacje regazyfikacji nie wymagają takiej sieci, są "rozwiązaniem pomostowym"; gaz jest przywożony cysternami w takie miejsce, po regazyfikacji trafia do dystrybucji.

Szef PGNiG podkreślił także, że na program gazyfikacji jest przeznaczonych 11 mld zł; do wydania z tej kwoty jest jeszcze 7,5 mld zł. Gaz ma być doprowadzony do kolejnych 300 gmin w całym kraju. Podkreślał, że nie chodzi o to, by zmuszać odbiorców do korzystania z gazu, ale o danie im możliwości wyboru, i taki jest główny cel realizowanego programu. "Oczywiście będziemy robić wszystko, aby nasz gaz był bardzo konkurencyjny" - dodał Woźniak.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
paliwo
LNG
MZA Warszawa
PGNiG
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.