TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Okiem eksperta o 10. projekcie ustawy o PTZ: Wojewódzki kierunek
TransInfo.pl - Opublikowano: 06.03.2019 11:00:20
Okiem eksperta o 10. projekcie ustawy o PTZ: Wojewódzki kierunek

5 marca opublikowany został kolejny, dziesiąty już, projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

5 marca opublikowany został kolejny, dziesiąty już, projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Co się zmieniło?

To pytanie zadaliśmy Marcinowi Gromadzkiemu z gdyńskiej firmy Public Transport Consulting , który przygotował listę najważniejszych, nowelizacyjnych zmian. Oto ona:

  • Zawarta w tym projekcie definicja komunikacji miejskiej jest identyczna jak w projekcie poprzednim

  • Zdecydowanie skromniejszy jest w bieżącym projekcie nowy art. 5a, zgodnie z którym publiczny transport zbiorowy zapewnia już tylko połączenia co najmniej pomiędzy miastem stanowiącym siedzibę wojewody lub sejmiku województwa a miejscowościami stanowiącymi siedziby władz powiatów wchodzących w skład danego województwa. Obligatoryjny zakres planowania przewozów mocno się skurczył – zniknęły zapisy o połączeniach pomiędzy miejscowościami stanowiącymi siedziby władz powiatów wchodzących w skład danego województwa i pomiędzy miejscowościami stanowiącymi siedziby władz gminy wchodzących w skład danego powiatu a miejscowością stanowiącą siedzibę władz tego powiatu.

  • Zgodnie z bieżącym projektem, plan transportowy opracowuje: – gmina podejmująca się organizacji komunikacji miejskiej; – związek międzygminny – dla linii albo sieci komunikacyjnej w komunikacji miejskiej, jeżeli podejmie decyzję o jej organizacji, na obszarze gmin go tworzących; – województwo – w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych, powiatowych, powiatowo-gminnych i wojewódzkich przewozach pasażerskich. Tym samym powiaty mogą więc odetchnąć z ulgą – planów transportowych się od nich nie wymaga.

  • Podobnie jak w poprzednim projekcie, organizatorzy szczebla od gminnego, poprzez powiat do związku powiatowo-gminnego, zostali zobligowani do określenia potrzeb komunikacyjnych

  • Nowością jest natomiast ust. 2e w art. 9, zgodnie z którym udział procentowy kursów w ramach linii komunikacyjnych przeznaczonych do obsługi przewozów o charakterze użyteczności publicznej z wyłączeniem komunikacji miejskiej, w potrzebach komunikacyjnych, wynosi co najmniej 70% wszystkich kursów realizowanych na obszarze właściwości organizatora.

  • Dalej jest jeszcze ciekawiej: zgodnie z art. 9 ust. 2f, podjęcie uchwały określającej potrzeby zobowiązuje właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego do organizacji i finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej wskazanych w uchwale. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dana linia "zostanie ujęta w ramach innej linii komunikacyjnej określonej w planie transportowym".

  • Czas konsultacji społecznych, w stosunku do obecnych wymogów obowiązujących wobec planów transportowych, skurczył się więc z 21 do 14 dni.

  • Zakres merytoryczny treści planu transportowego jest taki sam, jak w poprzednim projekcie.

  • Wśród nowych obowiązków organizatora, podobnie jak w poprzednim projekcie, znalazła się analiza stopnia wykorzystania ekologicznych środków transportu w publicznym transporcie zbiorowym.

  • Także analogicznie jak poprzednio, umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego dotyczyć może linii, sieci lub obszaru. Zachowano także znane z poprzedniego projektu maksymalne długości umów w transporcie drogowym – 8 lat w gminnych przewozach pasażerskich i 10 lat w komunikacji miejskiej.

  • Nie ma też w bieżącym projekcie żadnych zmian w stosunku do poprzedniej wersji, w zakresie finansowania przewozów.

  • Projekt utrzymuje bardzo wysokie kary za nieprawidłowości przy ubieganiu się refundację udzielonych ulg.

  • Do określenia potrzeb komunikacyjnych samorządy zobowiązano w terminie do 30 czerwca 2019 r. W tym samym terminie, co z założenia nie ma prawa się udać, zobligowano marszałków województw do opracowania nowych planów transportowych – o znacznie szerszym zakresie części planistycznej.

  • Organizatorów publicznego transportu zbiorowego, zobowiązano do publikacji ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przewozy nie później niż w dniu 1 lipca 2020 r., zaś wejście w życie wszystkich zmian w organizacji rynku przewidzianych ustawą, założono z dniem 1 stycznia 2022 r. Do tej samej daty założono ważność zezwoleń.

Wojewódzki kierunek

Czy w takim razie najnowsze nowelizacja spełnia oczekiwania branży i czy te 4 miesiące od poprzedniego projektu zostały dobrze spożytkowane?

-"Z wypowiedzi medialnych Pana Ministra Infrastruktury wynika, że w dniu 27 lutego 2019 r. do wpisu do prac legislacyjnych rządu został skierowanych projekt ustawy "o rozdysponowaniu środków na przywrócenie połączeń autobusowych w powiatach". Być może ten projekt, nieopublikowany jeszcze, stworzy jakieś szanse poprawy sytuacji drogowego publicznego transportu zbiorowego w naszym kraju, gdyż dziesiąty projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie tyko takich szans nie stwarza, ale bardzo niewiele nowego wnosi w stosunku do poprzedniej, skrytykowanej przez samorządy wersji listopadowej. Założony w projekcie nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym niesamowicie zbiurokratyzowany mechanizm organizacji rynku usług przewozowych, nie ma szans na zadziałanie w praktyce. Można jedynie odnieść wrażenie, że niepotrzebnie straciliśmy kolejne cztery miesiące - podsumuje jubileuszowy projekt Marcin Gromadzki. - Wielokrotnie powtarzałem, że jednym z powodów niepowodzenia dotychczasowych projektów (oczywiście poza brakiem wskazania dodatkowych źródeł finansowania przewozów), jest kreowanie zbyt wielu organizatorów publicznego transportu zbiorowego. W mojej opinii, ciężar organizacji drogowych przewozów osób powinien spaść – wraz ze środkami finansowymi na ten cel – przede wszystkim na powiaty, które realizowałyby te zadania także na rzecz gmin, z odpowiednią partycypacją finansową tych ostatnich. Zakładane przeniesienie całości zadań organizowania przewozów na województwa samorządowe, chociażby z powodu rozległego obszaru i kosztowności procedur, nie ma prawa się udać. Pomimo to, kolejne projekty nowelizacji ustawy zmierzają właśnie w tym kierunku."

Projekt datowany na 1 marca do pobrania TUTAJ,

a uzasadnienie do nowelizacji TUTAJ




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
ptz
MI
  • Patryk Wychowaniec – 06.03.2019

    Ten projekt powinien był całkowite zaorany i przypisany na nowo, idąc w kierunku organizacji transportu nie przez gminy, ale powiaty, a także ułatwienie uruchomienia transportu przez przewoźników prywatnych na trasach wewnątrz powiatu a także między powiatami.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.