TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Oficjalna prezentacja hybryd Volvo w Koszalinie
InfoBus.pl - Opublikowano: 24.11.2019 10:00:57
Hybrydowe autobusy Volvo na ulicach Koszalina ; fot. MZK Koszalin / FB

MZK Koszalin oddało do użytku pięć autobusów hybrydowych oraz centrum przesiadkowe.

MZK Koszalin oddało do użytku pięć autobusów hybrydowych oraz centrum przesiadkowe.

Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie oddał w czwartek do użytku pięć autobusów Volvo 7900 Hybrid oraz centrum przesiadkowe przy ul. Wąwozowej. Inwestycjami w niskoemisyjny tabor i infrastrukturę spółka chce zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej.

Koszalińskie autobusy

Pięć autobusów Volvo 7900 Hybrid wykonanych i dostarczonych przez wrocławską fabrykę zamawiającemu je Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Koszalinie zostało w czwartek oddanych do użytku. To pierwsze hybrydowe pojazdy w taborze MZK. Ich zakup to koszt 9,4 mln zł, z czego 5,4 mln zł stanowiła unijna dotacja.

Jak poinformował prezes MZK Andrzej Bacławski nowe niskoemisyjne, komfortowe autobusy oraz centrum przesiadkowe mają służyć temu, by mieszkańcy chętniej korzystali z komunikacji miejskiej. Dodał, że planowane są tu jeszcze nasadzenia kilkudziesięciu drzew i krzewów.

Kupione przez MZK autobusy hybrydowe mają 12 metrów długości, mogą pomieścić do 70 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Autobusy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej (wizualnej i głosowej), klimatyzację, gniazda USB pozwalające pasażerom naładować telefon, pełen system monitorowania pojazdu, system detekcji i gaszenia pożaru silnika, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne energooszczędnymi lampami w technologii LED, siedzenia z logotypem miasta, nowoczesne kasowniki.

Jedliński zaznaczył, że wybór taboru hybrydowego, a nie autobusów elektrycznych, był powodowany bardzo wysokimi kosztami eksploatacji tych drugich. "Wybraliśmy ten pośredni sposób dbania o środowisko w mieście Koszalinie" – powiedział Jedliński.

Autobusy Volvo 7900 Hybrid są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Jak podaje producent odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów. Nie wymagają dodatkowej infrastruktury do ładowania. Zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla.

MZK w Koszalinie ma flotę ok. 60 autobusów. Pod koniec 2018 r. spółka, dzięki unijnemu dofinansowaniu, kupiła siedem niskopodłogowych, ale spalinowych, autobusów marki Scania. Jedliński zapowiedział wówczas, że kolejne zamówienia dotyczyć będą autobusów hybrydowych.

Przesiadkowe centrum

W pierwszy kurs autobusy wyjechały z otwieranego w czwartek Centrum Przesiadkowego "Koszalin-Wąwozowa", którego wykonawcą była lokalna firma "Domar". Inwestycję zrealizowała za 6,7 mln zł, z czego 3,7 mln zł stanowiła dotacja unijna.

Bacławski zaznaczył, że w pełni centrum przesiadkowe będzie spełniało swoją rolę, gdy wybudowany zostanie peron PKP Koszalin-Północ. Ta inwestycja jest uwzględniona w studium modernizacji linii kolejowej Gdańsk-Szczecin i planowana do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE.

Prezydent Koszalina Piotr Jedliński wskazał, że ruch w okolicy centrum przesiadkowego niedługo wzrośnie, bo trwa miejska inwestycja połączenia ul. Władysława IV z drogą ekspresową S6.

Centrum przesiadkowe obejmuje pętlę autobusową przy ul. Wąwozowej z wiatami przystankowymi, sąsiednim parkingiem i stacją dla rowerów. Jest też monitor z rozkładem jazdy oraz biletomat. Tablica dynamicznej informacji pasażerskiej posiada specjalny przycisk TTS wspomagający osoby słabo i niedowidzące.

Przebudowane zostało również skrzyżowanie ulic Władysława IV i Wąwozowej, które zyskało inteligentną sygnalizację świetlną ( priorytet przejazdu dla komunikacji miejskiej ) poprawiającą bezpieczeństwo.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hybryda
Volvo
MZK Koszalin
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.