TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowy dworzec w Oświęcimiu na wiosnę
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 18.02.2020 12:45:16
Nowy dworzec w Oświęcimiu na wiosnę

Wiosną br. zostanie otwarty nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu – poinformował we wtorek Bartłomiej Sarna z biura komunikacji i promocji PKP SA. Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przez kolej - wynosi ok. 16,5 mln zł.

Wiosną br. zostanie otwarty nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu – poinformował we wtorek Bartłomiej Sarna z biura komunikacji i promocji PKP SA. Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przez kolej - wynosi ok. 16,5 mln zł.

"Zakończono już prace konstrukcyjne oraz większość prac wykończeniowych związanych z budową nowego dworca. Trwa jeszcze wykonanie przyłącza energetycznego do budynku oraz rozruch urządzeń i systemów. Finalizowane jest zagospodarowanie terenu, w tym nasadzenia drzew i krzewów. Powoli rozpoczynają się prace porządkowe" – poinformował Sarna.

Nowy dworzec powstaje w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Składa się z dwóch niezależnych kubatur, połączonych wspólnym dachem. Został wzniesiony w miejscu, które zajmował stary dworzec.

W części zachodniej nowego obiektu znajdą się przede wszystkim przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla osób z dziećmi i posterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci z kącikiem zabaw. W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe (automaty do sprzedaży), szafki na bagaż i paczkomat.

Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanej przez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Elewację nowego budynku zdobi mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Wcześniej znajdowała się ona we wnętrzu rozebranego dworca. Ma 24 m długości i powierzchnię 100 m kw.

Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących. Przed dworcem powstanie m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.

PKP pod koniec lata 2018 r. zawarła umowę na wybudowanie dworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jest przedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
dworzec
Oświęcim
PKP SA
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.