TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowe system e-myta w Czechach już działa
InfoBus.pl - Opublikowano: 19.12.2019 12:00:34
Nowe system e-myta w Czechach już działa

Nowy, elektroniczny system poboru opłat drogowych w Czechach już działa, a firma Kapsch straciła kolejny rynek.

W ciągu pierwszych 10 dni funkcjonowania, w nowym systemie poboru opłat drogowych w Czechach zarejestrowanych było około 350 tys. pojazdów, co stanowi ponad 3/4 ich oczekiwanej liczby. 87,5 tys. zarejestrowanych ciężarówek pochodzi z Polski.

W nadchodzących tygodniach do nowego systemu włączanych będzie stopniowo kolejnych 110 tys. pojazdów, w tym blisko 31 tys. polskich.

Zarządzające systemem konsorcjum spółek CzechToll i SkyToll nie spodziewa się już poważnych utrudnień na granicach. Dzięki pomocy policjantów ruchu drogowego oraz znacznie lepszej współpracy kierowców niż oczekiwano, po uruchomieniu systemu odnotowano jedynie niewielkie i krótkotrwałe utrudnienia w ruchu drogowym.

Obawy rozwiane

Podczas całego ubiegłego tygodnia korki tworzyły się jedynie w dwóch miejscach i nie przekraczały 2 km - na przejściu granicznym ze Słowacją na autostradzie D2 oraz na autostradzie D8 w kierunku z Niemiec do Ústí nad Labem. Początkowo istniały obawy, że po uruchomieniu nowego systemu mogłyby powstać aż 12 km korki. Pomimo spokojnej sytuacji CzechToll / SkyToll w dalszym ciągu pozostawia na granicach podwojoną liczbę punktów rejestracyjnych na wypadek powstania utrudnień w ruchu drogowym.

Konsorcjum CzechToll / SkyToll zainwestowało ponad 60 milionów koron czeskich na działania mające na celu podwojenie liczby punktów obsługi klienta na granicach, gdzie w takich nadzwyczajnych przypadkach pracuje łącznie 700 pracowników. Dzięki temu obecnie na granicach może się zarejestrować 15 000 pojazdów dziennie, a dalsze 65 tysięcy samochodów dziennie można włączyć do nowego systemu w głębi Czech.

Nowy system

W nowy elektronicznym systemie poboru opłat drogowych w Czechach zastosowano technologie satelitarną. Zastąpiono tym samym przestarzałą technologię mikrofalową, z której korzystał dotychczasowy system obsługiwany przez spółkę Kapsch. Przejście na nowoczesną technologię pozwoliło na rozszerzenie sieci dróg płatnych także o drogi I klasy. Objęcie opłatą dróg niższych klas (nie tylko samych autostrad) przy pomocy przestarzałej technologii mikrofalowej było wcześniej ekonomicznie nieopłacalne. Inwestycje państwa w nowy system zwrócą się już w 2020 r., poprzez znaczne oszczędności kosztów użytkowania i zwiększony pobór opłat.

Od 1 stycznia 2020 r. opłatami objętych zostanie dodatkowych 860 kilometrów dróg I klasy. Dochody do budżetu państwa Republiki Czeskiej z tytułu opłat drogowych w 2020 r. powinny wynieść około 2,5 miliarda koron więcej niż w 2019 roku.

Konsorcjum tworzone przez słowacką firma SkyToll, odpowiedzialną za wybudowanie i dziesięcioletnią eksploatacją podobnego systemu na Słowacji, oraz czeską spółkę CzechToll wygrało przetarg na elektroniczny system poboru opłat drogowych w 2018 r., oferując budowę systemu i dziesięcioletnią eksploatację za 10,75 miliarda koron czeskich. Była to o 2,7 miliarda koron niższa cena w porównaniu z drugą najlepszą ofertą, którą czeskie Ministerstwo Transportu otrzymało od dotychczasowego operatora, spółki Kapsch. Roczny koszt samego uruchomienia nowego satelitarnego systemu opłat drogowych będzie trzy razy niższy, niż w przypadku pierwotnego systemu opłat mikrofalowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
myto
Czechy
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.