TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2015 roku
INFOTRAM - Opublikowano: 27.07.2015 15:18:48 26 komentarzy
PESA Krakowiak (foto: MPK Kraków)

W II kwartale 2015 roku odnotowaliśmy rozpoczęcie dostaw z dwóch kontraktów, na które wielu czekało z niecierpliwością. To przede wszystkim pierwszy Krakowiak dla MPK Kraków i pierwszy Twist dla MPK Wrocław. Oba pojazdy zostały przekazane przez PESĘ. Bydgoski producent kontynuował też dostawy wagonów dla Tramwajów Warszawskich ? 19 Jazzów Duo oraz MZK Toruń ? 5 trzyczłonowych Swingów. Łącznie w II kwartale przewoźnikom przekazanych zostało 27 jednostek, z czego 26 powstało w Bydgoszczy. Jedynym wagonem, niewyprodukowanym przez PESĘ był olsztyński Solaris Tramino.

Wszystkie powyższe pojazdy zostały fizycznie przekazane przewoźnikom, niekoniecznie zaś są już odebrane i dopuszczone do ruchu. Taki klucz przyjmujemy jednak już po raz kolejny.

II kwartał 2015 roku okazał się lepszy od analogicznego okresu w 2014 roku o 7 jednostek. Podobny wynik co rok wcześniej zanotowaliśmy także dwa lata temu (+35%).

Dodajmy, że II kwartał był także znacznie lepszy w porównaniu z I kwartałem 2015 roku, kiedy to dostarczonych zostało tylko 14 wagonów, wszystkie z PESY (+49%).

Udział w rynku ?II kwartał 2015 r. (przewoźnicy tramwajowi)

Najwięcej wagonów, bo 19, odebrały Tramwaje Warszawskie. Drugie miejsce dla MZK Toruń. Dalej to już pojedyncze egzemplarze z kontraktów, których realizacja dopiero się rozpoczęła.

Przewoźnik

Ilość pojazdów

Udział w rynku

Ilość członów

Udział w rynku

Długość pojazdów

Udział w rynku

Tramwaje Warszawskie

19

70,37%

95

79,17%

564,30 m

73,73%

MZK Toruń

5

18,53%

15

12,5%

96,85 m

12,65%

MPK Kraków

1

3,7%

4

3,33%

42,83 m

5,59%

MPK Wrocław

1

3,7%

3

2,5%

32,00 m

4,81%

MPK Olsztyn

1

3,7%

3

2,5%

29,30 m

3,22%

Razem

27

100%

120

100%

765,28 m

100%

Dla porządku warto podać długości poszczególnych wagonów. I tak pięcioczłonowe Jazzy dla Tramwajów Warszawskich (128N) mają po 29,7 m. Krótkie Swingi dla MZK Toruń mają 19,37 m (121 NbT). Krakowiak (2014N) to najdłuższy polski tramwaj. Ma 42,83 m długości i 4 człony. Twist 2010NW dla MPK Wrocław to wagon trzyczłonowy o długości 32 m. I wreszcie Solaris Tramino dla Olsztyna ? ma 29,3 m długości i 3 człony.

Łącznie wagony dostarczone w II kwartale 2015 roku mają 765,28 m długości i 120 członów.

Udział w rynku ?II kwartał 2015 r. (producenci tramwajowi)

Jak już widać na powyższym zestawieniu przewoźników niekwestionowanym liderem polskiego rynku tramwajowego pozostaje PESA. 100% zajętość rynku przez produkty z Bydgoszczy burzy jedynie Solaris z jednym dostarczonym wagonem. Do kolejnych zestawień wejdzie jeszcze Modertrans, co jednak nie zmieni faktu, że PESA jest w obszarze tramwajów potentatem, któremu na tę chwilę nikt nie może poważnie zagrozić.

Producent

Ilość pojazdów

Udział w rynku

Ilość członów

Udział w rynku

Długość pojazdów

Udział w rynku

PESA

26

96,30%

117

97,50%

735,98 m

96,18%

Solaris

1

3,70%

3

2,5%

29,3m

3,82%

Razem

27

100%

120

100%

765,28 m

100%

Perspektywy

W kolejnych miesiącach kontynuowane będą dostawy Jazzów Duo dla Tramwajów Warszawskich, Twistów dla MPK Wrocław, Krakowiaków dla MPK Kraków i Tramino dla Olsztyna. Pojawią się prawdopodobnie także pierwsze Moderusy Beta dla Tramwajów Śląskich.

Być może proces wymiany taboru nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Tradycyjnie już niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Szansą dla tych mniejszych jest kolejna perspektywa unijna. Oby udało się z niej skorzystać! Poniżej prezentujemy zestawienie kontraktów w trakcie realizacji i do zrealizowania w przyszłości.

Przewoźnik

Wynik przetargu

Liczba wagonów

Dostawy

Tramwaje Warszawskie

PESA Jazz (5 czł.)

45 w trakcie realizacji

2014-2015

Tramwaje Warszawskie

PESA Jazz (3 czł.)

30 w trakcie realizacji

2015

Tramwaje Warszawskie

PESA Jazz (5 czł.)

5

2015

MPK Olsztyn

Solaris Tramino

15 w trakcie realizacji

2015

MZK Bydgoszcz

PESA Swing (5 czł.)

2-15

2015

MPK Łódź

PESA Swing (5 czł.)

22

2015

MZK Toruń

PESA Swing Duo (5 czł.)

4+2 opcja

2015

MPK Wrocław

PESA Twist

8

2015

MPK Kraków

PESA Krakowiak

36

2015

WKD

NEWAG

6

2015

MPK Wrocław

Modertrans

6+16

2015-?

MPK Łódź

oczekiwany

45

2015-...

Tramwaje Śląskie

Modertrans

12

2015-...

Tramwaje Szczecińskie

oczekiwany

30 (częściowo niskopodłogowe)

2015-...

Tramwaje Szczecińskie

oczekiwany

10

2015-...

ZKM Gdańsk

oczekiwany

33

2016-?

MPK Poznań

oczekiwany

40

2016-?

Tramwaje Elbląskie

oczekiwany

6

2016-?



Sprawdź też:
PESA
Solaris
  • grubas z Bydgoszczy – 27.07.2015

    Huehuehue 100% udziałów w rynku. Tak powinno być. To mi się podoba Buhahahaha. Konkurencja gryzie piach. Ci z wiejskiej powinni ustawę uchwalić ze pesa robi tylko jako jedyny a tramwaje w Polsce. Sprawiedliwość musi być. Huehuehue kasę robimy zacna ale chcemy więcej. Solaris i tak nic więcej nie wygra nawet w poznaniu im dołożymy buahahahah

  • rachmistrz – 27.07.2015

    Według pierwszej tabeli Toruń ma 58-metrowe tramwaje, jak podzielimy łączną długość przez liczbę pojazdów.

  • www – 27.07.2015

    @grubas z Bydgoszczy Z wysokiego konia łatwo spaść. Tabela udziałów w rynku na koniec roku będzie wyglądać inaczej. Faktycznie dziwne jest to, że nic nowego nie dostarczył jeszcze Modertrans. Chwalą się każdą przeróbą dla Gdańska, a o Śląsku cisza.
    Druga połowa roku będzie jakimś wariactwem w dostawach u wszystkich dostawców.

  • mateusz – 27.07.2015

    Tylko że Modertrans pewnie z dostawami się wywiąże co nie będzie można powiedzieć o Pesie

  • Krakauer – 27.07.2015

    Czy PESA zapłaci umowną karę za zwłokę w realizacji tramwajów dla Krakowa i Wrocławia ??

  • Krakauer – 27.07.2015

    Czy PESA zapłaci umowną karę za zwłokę w realizacji tramwajów dla Krakowa i Wrocławia ??

  • z – 27.07.2015

    @www Przecież każdy może wejść na stronę Modertransu i obejrzeć część tramu -cholernie inny i ciekawa wizja. Tylko nie wiadomo czy to wersja Śląsk czy Gama.

  • grubas z Bydgoszczy – 27.07.2015

    Buahhaahahha jakie kary. Nic nikomu nie zapłacimy. Dajcie nam kary a części zamienne będziecie w takich cenach kupować ze jeszcze przeprosicie za to. Także możecie nam na skoczyć buahahahahah.

  • XWJ – 27.07.2015

    Spoko, w Krakowie wszyscy już są wkur***ni na Pesę, będą jaja. Teraz się okazało, że są problemy z wózkami, które są podobno źle skonstruowane i przerwano testy homologacyjne :D

  • ŁDZ – 27.07.2015

    No druga połowa roku to olbrzymie wyzwanie dla Pesy - wyrobić się z Wawą, Krakowem i Łodzią (jak nawet z niby "oblatanym" do perfekcji Swingiem mają problemy, bo jakiejś śrubki nie dostali od podwykonawcy :P ) będzie baaardzo ciężko po tym, co widzieliśmy w I połowie roku...

    Kraków wściekły, Łódź zaniepokojona, Wawa też chyba nie pieje z radości, że tyle trwają te problemy z Jazzami...

  • www – 27.07.2015

    @ŁDZ Nie ma to jak siać zamęt. TW chcą sobie pojeździć to sobie pojeżdżą. Ich wybór, ale miasto powinno ich za to słono skasować, bo bawią się za naszą kasę. Krótki Jazz dostał homologację to dostawy teraz ruszą.
    Poczekajmy na zakończenie, bo jeszcze zanim był wybrany producent i podpisane umowy wszystko było "źle". Ktoś zabronił ogłoszenia przetargu wcześniej? Trzeba było zrobić podział na etapy finansowania, a za pierwsze wagony do testowania zapłacić ze swoich pieniędzy. Po podpisaniu umowy można te środki przecież też rozliczyć. Pierwsze prototypowe wagony są zawsze do tego żeby sprawdzić czy jest ok. Jak było ze 123? Nikt już nie pamięta?
    Należy przy tym pamiętać, że pierwszy egzemplarz dla danej sieci jest zawsze prototypem choćby był produkowany masowo. Także spokojnie poczekajmy na dostawy wszystkich producentów do końca roku. Kto się nie wyrobi jego strata.

  • krakus77 – 28.07.2015

    @XWJ Kraków troche nie dopilnował albo było ciśnienie na pierwszą sztuke w czerwcu , bo na homologacji statycznej co robili w Bydgoszczy sprawa z wózkami powinna wyjść . Niby tam jest tylko 600 m toru ale mogli lepiej sprawdzać chodzi mi o ludzi z MPK

  • grubas z Bydgoszczy – 28.07.2015

    [komentarz usunięty, powód: komentarz niezgodny z regulaminem]

  • Solar – 28.07.2015

    Szkoda że Łódź,Kraków i Warszawa nie wybrali Solarisa...

  • grubas z Bydgoszczy – 28.07.2015

    Buahhahaah najpierw musieliby z nami wygrać co oczywiście jest niemożliwe. Po za tym nasz tramwaje są o klasę lepsze i zapisza się w historii tych miast jako legenda.:]

  • qwerty – 28.07.2015

    Wybrali. Autobusy. I bardzo dobrze, że tramwajów już nie...

  • krakus77 – 28.07.2015

    @Solar Solaris nie miał szans nie spełniał warunków , natomiast żałuje i dużo Krakusów też , że nie wygrał Newag z NGT10 Bombardiera

  • grubas z Bydgoszczy – 28.07.2015

    Jak można wobec bombardiera niż doskonały produkt narodowego producenta? To zdrada stanu. Krakusy chcieli działać na szkodę przemysłu krajowego i ojczyzny. ....wstyd przed całym krajem

  • advisor – 28.07.2015

    I pomyśleć, że jak pisałem o błędach przy produkcji Krakowiaka to byłem odsądzany od czci i wiary. Co teraz, wielcy obrońcy PESY?

    Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni. A pycha kroczy przed upadkiem.

  • derman – 28.07.2015

    No kolega Combino chyba się "zakopał"

  • grubas z Bydgoszczy – 28.07.2015

    Nie ma żadnych błędów przy krakowiaku. To wymysły pewnie konkurencji z Sącza co ledwo jeden tramwaj zbudowali i maja się za ekspertów. Buahahahahhaha. Krakowiak jest dobrze zaprojektowany i w krotne wejdzie do ruchu liniowego ku chwałe narodowymi producentowi taboru pesa SA

  • xx – 29.07.2015

    Czy ktoś z moderatorów mógłby "uspokoić" tego grubasa bo tego nie da się czytać

  • Łooodziak – 31.07.2015

    [komentarz usunięty, powód: komentarz niezgodny z regulaminem]

  • new – 31.07.2015

    Kur..to takie polskie ponarzekać. Ja tam się cieszę, że Solaris i Pesa produkują tramwaje. Obydwu firmom życzę jak najlepiej. A cieszę się z tego, że w Krakowie będą Krakowiaki, a nie np. bombardiery itp. itd.

  • olala – 15.08.2015

    @XWJ, Pesa ma już homologację. Ja rozumiem, że głupota, zawiść, problemy z sobą mogą ciebie nie boleć, ale chociaż spróbuj coś z tym zrobić bo niesmacznie się ciebie czyta.
    @advisor podczepiłeś się pod zły wagonik i jak zwykle zrobiłeś z siebie głupka. No cóż, standard.

  • Chudy – 10.09.2015

    Bardzo rozsądny artykuł na temat PESY i jej aktualnych kontraktów:


    Jeden z warszawskich Jazz-ów oczekujących na transport do Warszawy. Foto: Impuls.

    Jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się producentów taboru szynowego w Polsce musi dokonać niemożliwego. PESA Bydgoszcz do końca bieżącego roku powinna wyprodukować i dostarczyć do odbiorców 115 wagonów tramwajowych. Ma na to dokładnie 115 dni.

    http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/16-aktualnosci/1259-115-wagonow-w-115-dni

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.