TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowe miejskie pojazdy szynowe w 2013 roku
INFOTRAM - Opublikowano: 22.01.2014 13:45:52 9 komentarzy
Nowe miejskie pojazdy szynowe w 2013 roku

W 2013 roku dostarczonych zostało 71 miejskich pojazdów szynowych. Odebrało je sześciu przewoźników. Łączna długość jednostek to 3122,39 m oraz 334 człony. Jedenaście z omawianych pojazdów to składy metra, pozostałe to tramwaje.

W czwartym kwartale 2013 roku zostało dostarczonych tylko 8 miejskich pojazdów szynowych. To znaczny spadek w porównaniu z III kwartałem, kiedy to przewoźnicy odebrali o 11 jednostek więcej (- 58%). Niestety wpływ na tak kiepski wynik ma zakończenie realizacji przez PESĘ mega kontraktu na dostawę 186 tramwajów, który ratował zestawienia przez kilkadziesiąt miesięcy. To niestety również o wiele gorszy wynik w porównaniu z analogicznym okresem 2012 roku, kiedy to dostarczono 33 pojazdy, a więc aż o 25 więcej (-76%!). Wpływ na tendencję spadkową miało zatrzymanie dostaw składów Inspiro dla Metra Warszawskiego, spowodowane feralnym zadymieniem jednego z pociągów. Dopiero rozkręcają się kontrakty dla Tramwajów Śląskich oraz Tramwajów Szczecińskich. To wszystko sprawia, że na czele listy rankingowej niespodzianka. To MPK Poznań z trzema Moderusami Beta. Dalej Tramwaje Warszawskie, które odebrały w omawianym okresie brakujące dwa wagony, a także Tramwaje Szczecińskie, Tramwaje Śląskie oraz Metro Warszawskie, które wzbogaciły się o jeden pojazd. Łączna długość dostarczonych w IV kwartale 2013 roku pojazdów to 324,91m oraz 33 członów. Liderem w klasyfikacji uwzględniającej łączną długość pojazdów jest nadal Metro Warszawskie, co wynika z rozmiarów Inspiro.Udział w rynku –IV kwartał 2013 r. (przewoźnicy)PrzewoźnikIlość pojazdów Udział w rynkuIlość członów pojazd/łącznieUdział w rynkuDługość pojazd/łącznieUdział w rynkuMPK Poznań337,50%3/927,27%28,25m/84,75m26,08%Tramwaje Warszawskie225%5/1030,30%30,12m/60,24m18,54%Metro Warszawskie112,50%6/618,18%117,80m/117,80m36,26%Tramwaje Szczecińskie112,50%5/515,16%30,12m/30,12m9,27%Tramwaje Śląskie112,50%3/39,09%32m/32m9,85%Razem8100%33100%324,91m100%I klasyfikacja producentów. Tu ponownie pierwsze miejsce dla PESY, choć już z nieco mniejszą przewagą nad konkurentami. Producent z Bydgoszczy dostarczył pojazdy dla Tramwajów Warszawskich, Tramwajów Szczecińskich i Tramwajów Śląskich. Drugie miejsce dla dla Siemensa, trzecie dla Modertransu. Udział w rynku –IV kwartał 2013 r. (producenci)ProducentIlość pojazdów Udział w rynkuIlość członów łącznieUdział w rynkuDługość łącznaUdział w rynkuPESA450%1854,55%122,36m37,66%Siemens/Newag112,5%618,18%117,80m36,26%Modertrans337,5%927,27%84,75%26,08%Razem8100%33100%324,91m100%Rok 2013 roku –podsumowanieW 2013 roku dostarczonych zostało 71 miejskich pojazdów szynowych. Odebrało je sześciu przewoźników. Łączna długość jednostek to 3122,39 m oraz 334 człony. Jedenaście z omawianych pojazdów to składy metra, pozostałe to tramwaje. Pojazdy zostały dostarczane przez czterech producentów, tylko PESA przekazała je więcej niż jednemu odbiorcy. To właśnie firma z Bydgoszczy jest niekwestionowanym liderem rynku tramwajowego w Polsce. Rok 2013 okazał się zdecydowanie gorszy od roku 2012. Wówczas zostało dostarczonych 121 jednostek. To aż o 50 więcej (-42%). Wiązało się to głównie z dostawami wagonów jeszcze przed Euro 2012. Zdecydowanie więcej pojazdów odebrały Warszawa i Poznań, realizowane były także zamówienia dla Częstochowy, Krakowa i WKD. Udział w rynku –2013 r. (przewoźnicy)PrzewoźnikIlość pojazdów I kwartałIlość pojazdów II kwartałIlość pojazdów III kwartałIlość pojazdów IV kwartałŁącznie 2013 rok Udział w rynkuLiczba członów/Długość łącznie III kwartałyTramwaje Warszawskie8141223650,70%180/1084,32 mMetro Warszawskie13611115,49%66/1295,80 mMPK Kraków82001014,08%30/328,06 mTramwaje Szczecińskie6011811,27%40/240,96 mMPK Poznań020357,04%15/141,25 mTramwaje Śląskie000111,42%3/32 mRazem232119871100%334/ 3122,39mUdział w rynku –2013 r. (producenci)ProducentIlość pojazdów I kwartałIlość pojazdów II kwartałIlość pojazdów III kwartał Ilość pojazdów IV kwartałŁącznie 2013 rokUdział w rynkuLiczba członów/Długość łącznie I półroczePESA14141344563,38%223/1357,28 mBombardier82001014,08%30/328,06 mSiemens/Newag13611115,49%66/1295,80 mModertrans020357,05%15/141,25 mRazem232119871100%334/ 3122,39mPerspektywyW roku 2013 zakończyły się dostawy Bombardierów NGT8 dla MPK Kraków i Swingów dla Tramwajów Warszawskich. To dwa największe tramwajowe kontrakty w ostatnim czasie. Ruszyły dostawy dla Tramwajów Śląskich i Tramwajów Szczecińskich. W dalszej perspektywie tramwaje będą dostarczane m.in. dla MZK Bydgoszcz, MZK Toruń czy wreszcie pierwsze jednostki dla Olsztyna i kolejne wagony dla Tramwajów Warszawskich i ZKM Gdańsk. To Jazzy z Pesy. Najważniejsze, że proces wymiany taboru trwa. Być może nie przebiega on tak szybko, jak tego oczekujemy, ale ważne jest utrzymanie pewnego poziomu. Niepokoi trochę fakt nieprzeprowadzania zakupów przez mniejszych przewoźników, a także sprowadzanie kolejnych wagonów używanych. W tych przypadkach decydują jednak kwestie finansowe. Poniżej prezentujemy zestawienie przetargów na dostawy wagonów tramwajowych, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła. PrzewoźnikWynik przetargu Liczba wagonów DostawyMetro WarszawskieSiemens/Newag Inspiro35 składów (210 wagonów) w trakcie realizacji2013-2014Tramwaje ŚląskiePESA Twist Step30 w trakcie realizacji2013-2014Tramwaje SzczecińskiePESA Swing22 w trakcie realizacji 2013-2014MPK PoznańModertrans Moderus Beta24 w trakcie realizacji2011-2014Tramwaje WarszawskiePESA Jazz452014-2015Tramwaje WarszawskiePESA Jazz302015MPK OlsztynSolaris Tramino152015(?)MZK BydgoszczPESA Swing2-152014ZKM GdańskPESA Jazz52014MZK ToruńPESA Swing122014-2015MPK Wrocławoczekiwany252015MPK KrakówPESA Krakowiak362015WKDw toku oferty do 25.02.2014 62015MPK Łódźoczekiwany452015-...Tramwaje Szczecińskiew toku12014Tramwaje Śląskieoczekiwany122015-... Zestawienie eksportu dostępne jest tutaj.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
PESA
Siemens
Modertrans
  • Power – 22.01.2014

    To sie pogorzyło

  • jnhs – 22.01.2014

    To fakt perspektywy troche mieszne

  • Twist – 22.01.2014

    ZKM Gdańsk nabył PESA Jazz 128NG

  • – 22.01.2014

    I co z tymi pieniędzmi na 36 PES dla Krakowa??

  • srtg@o2.pl – 22.01.2014

    a czemu nie jest dopisany spodziewany przetarg na dodatkowe 12 tramów częściowo niskopodłogowych dla Tramwajów Śląskich?

  • bejbe – 22.01.2014

    Kasa będzie. Sie załatwi.

  • srtg@o2.pl – 12.02.2014

    o, jest :D

  • Combino – 19.02.2014

    Czy znak zapytania przy 2015 r. w MPK Olsztyn oznacza,że Infotram też dopuszcza możliwość rypnięcia się całości przez niedotrzymanie terminów? ;)

  • InfoTram – 19.02.2014

    Termin dostawy tramwajów jest uzależniony od budowy linii. InfoTram dopuszcza możliwość kolejnych opóźnień przy realizacji inwestycji.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.