Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa trasa tramwajowa we Lwowie – na Sychów

infotram
10.01.2015 13:46
0 Komentarzy

Ukraina po trudnych, burzliwych przemianach i wieloletniej stagnacji powoli nawiązuje kontakty z Europą Zachodnią, wzorem której chce także modernizować elektrotransport.

O budowie tramwaju w kierunku Sychowa mówiono już od dawna, jednak wdrożenie projektu skutecznie powstrzymywał brak środków finansowych. Koszt najnowszego projektu wyceniono na 15 milionów euro. Część środków na budowę nowej linii pozyskano z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju otrzymując kredyt w wysokości 6 mln euro. Kredyt powinien zostać spłacony w ciągu 7 lat, w równych ratach co 6 miesięcy z rocznym okresem karencji. Projekt otrzymał również dofinansowanie w wysokości 5 mln euro ze strony rządu niemieckiego. Pozostała część została sfinansowana przez miasto. Wykonanie projektu powierzono tureckiej firmie Onur. Prognozowany czas zakończenia prac przewidziano na przełom sierpnia i września 2015 roku.

Nowa trasa ma być przedłużeniem linii nr 4. Budowa obejmuje odcinek z centrum miasta do dzielnicy Sychów. Trasa tramwaju ma być poprowadzona wzdłuż Prospektu Czerwonej Kaliny aż na skraj osiedla. Pętlę przewidziano w okolicy centrum handlowego Santa Barbara, gdzie kończą również trolejbusy linii 25. Projekt zakłada budowę 11,5 kilometra torów (w obu kierunkach), przewidziano również też trzy pętle awaryjne. Na trasie zaplanowano 20 przystanków wyposażonych w system informacji pasażerskiej. Warto zaznaczyć, że 80% nowego torowiska będzie odizolowane od ruchu ulicznego, co korzystnie wypłynie na czas przejazdu. Według szacunków podróż tramwajem z Sychowa do Centrum powinna zająć około 25-30 minut ?to około 10 minut krócej niż w przypadku podróży trolejbusem, który omija ścisłe centrum, a także nieco szybciej niż autobusem. Nowa trasa będzie obsługiwana 14 lub 16 brygadami.

Budowa tramwaju na Sychów wydaje się być uzasadniona. Dzielnicę zamieszkuje ponad 100 tys. mieszkańców i ma ona charakter typowo sypialny. Wiąże się z tym duże zapotrzebowanie na komunikację z centrum, co szczególnie widoczne jest w godzinach porannych, gdy sznur przepełnionych autobusów oraz marszrutek ciągnie się z Sychowa do centrum. Tramwaj ma w tym przypadku dużo większe zdolności przewozowe, jednocześnie w mniejszym stopniu przyczynia się do powstawania korków w zatłoczonym centrum miasta. Kursujące po mieście tramwaje mogą jednorazowo zabrać na pokład do 250 pasażerów. By przewieźć taką liczbę pasażerów potrzebne są 2 lub 3 autobusy lub kilkanaście minibusów. Prospekt Czerwonej Kaliny, po którym przebiegać będzie trasa nowej linii, posiada na całej długości szeroki pas zieleni, który znakomicie nadaje się do zagospodarowania pod tramwaj. W obecnej sytuacji, problematyczne może wydawać się obsadzenie nowej trasy taborem. Rezerwa taborowa we Lwowie jest bardzo skromna. Być może przedsiębiorstwo przywróci do ruchu liniowego odstawione od kilku lat wagony w zajezdni przy ul. Gródeckiej. Budowa tramwaju wywołała również niepokoje społeczne ?szczególnie protestowali drobni przedsiębiorcy posiadający sklepy w miejscu, gdzie przewidziano budowę pętli, a także kierowcy posiadający tam miejsca parkingowe. Obecnie prace przy budowie zostały tymczasowo wstrzymane ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe.

Komentarze