TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MPK Poznań wycofuje Helmuty
InfoTram.pl - Opublikowano: 02.10.2019 13:26:10 1 komentarz
MPK Poznań wycofuje Helmuty (foto: MPK Poznań)

Za nami ostatni weekend września, a zarazem ostatnie dwa dni kursowania linii turystycznych oraz Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu.

Za nami ostatni weekend września, a zarazem ostatnie dwa dni kursowania linii turystycznych oraz Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu.

Reprezentanci Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przygotowali na ten czas specjalne atrakcje – nocną podróż "helmutami" i koncert w tramwaju. Na sobotniej tramwajowej "zerówce" można było się przejechać składem historycznych wagonów 105N 82+81. Prawdziwa gratka czekała jednak po zmroku, ponieważ na ostatnim w tym sezonie kursie nocnym linii 0 uruchomione zostały 3 tramwaje typu GT8 – modelu, który jest właśnie wycofywany w regularnych kursów:

GT8 702 - Wagon w oryginalnym Düsseldorfskim malowaniu, przeznaczony w przyszłości na historyczny.

GT8 707 - Wagon w malowaniu MPK Poznań. Ostatni "helmut" po lakierowaniu w Franowie.

GT8ZR 907 - Wagon dwukierunkowy w oryginalnym Frankfurckim malowaniu, przeznaczony w przyszłości na historyczny.

Trasa nocnych kursów nie była przypadkowa. Helmuty udały się bowiem w sentymentalną podróż w okolicach wszystkich trzech zajezdni, w których wagony te garażowały podczas eksploatacji w MPK Poznań. Bimby jechały obok zajezdni przy ul. Gajowej, przez teren zajezdni Franowo oraz Madalińskiego. Na terenie dwóch ostatnich baz członkowie KMPS opowiedzieli o historii, funkcjonowaniu zajezdni oraz ciekawostkach z nimi związanymi. Dodatkowo na samym początku przejażdżki zaplanowano odwiedziny na niedawno otwartej po remoncie pętli tramwajowej Wilczak. To tu "helmuty" przestały zaglądać najszybciej (już w maju 2017). W trakcie wycieczki dla amatorów fotografii przewidziano możliwość wykonania pamiątkowych zdjęć: na pętli Wilczak oraz na zajezdniach Franowo i Madalińskiego.

W niedzielę kursy na tramwajowej zerówce wykonał trójskład (N+ND+ND 602+456+436), a na dwóch ostatnich kursach jako drugi pojechał wóz 102Na 71. Wielbicieli muzyki zaprosiliśmy na przejażdżkę o godz. 16:25. Za żywo wystąpił wtedy zespół "Poznań Brass", grający na instrumentach dętych blaszanych.

Obecnie poznański przewoźnik eksploatuje jeszcze 14 Helmutów, z czego 5 dwukierunkowych. Stopniowo wycofywane wagony trafiają na złom. Ale w Poznaniu zostaną składy dwukierunkowe, jako rezerwa. Jak zapowiada przewoźnik będą wykorzystywane sporadycznie, w przypadku awarii bądź napraw nowszych wagonów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Poznań
  • Tomasz Trawinski – 02.10.2019

    Gdańskie Autobusy i Tramwaje Kiedy ?

  • Jan Nosek – 02.10.2019

    Już wolę GT6 i GT8 niż N8C. Bo GT6 i GT8 to jeszcze klasyka a N8C to zwykły złom taki jest pospolity po niemiecki VW Passat

  • Mikosław Marczysław Mateuszsław Matuszyk – 02.10.2019

    I dobrze

  • Piotr Dobosz – 02.10.2019

    Wiadomo, idzie nowe, ale mam sentyment do tych tramwajów. Wolę jest bardziej niż 105 i Siemensy.

  • Piotr Ziółkowski – 02.10.2019

    Lubiłem je. :)

  • Andrzej Ostapiec – 03.10.2019

    Pkt Bytom mogą prejac i brusic dalej

  • Robert Chodacki – 03.10.2019

    Brawo rzygamy tymi śmieciami w Krakowie.

  • allensteiner – 05.10.2019

    Helmutami z Frankfurtu jeździłem często w połowie lat 90. To były w tamtych czasach eleganckie i wygodne tramwaje, praktycznie królowały we Frankfurcie a do służby wchodziły wtedy jeszcze lepsze niskacze Duewagi "R". Te ostatnie zresztą będą chyba dostępne za chwilę na rynku używek. Ciekawe czy ktoś z Polski zdąży je chapnąć dla siebie. Szkoda że mają dość wąskie pudła (2,3 m) bo przydały by się np do Olsztyna zamiast niesprawdzonych tureckich wynalazków. Ale reszta normalnotorowej Polski nie będzie miała problemów ze skrajnią więc chętnych pewnie będzie cała masa.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.