TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MPK Lublin testuje Mercedesa Citaro G hybrid
INFOBUS.PL - Opublikowano: 22.01.2020 15:00:20
fot. MPK Lublin

Demonstracyjny Mercedes Citaro G hybrid zawitał na testy do kolejnego polskiego miasta. Z możliwości jego sprawdzenia skorzystało MPK w Lublinie. Testy hybrydy potrwają do 18 lutego.

Demonstracyjny Mercedes Citaro G hybrid zawitał na testy do kolejnego polskiego miasta. Z możliwości jego sprawdzenia skorzystało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie. Testy hybrydy potrwają do 18 lutego.

"Silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa" – wyjaśniała Dziennikowi Wschodniemu Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa lubelskiego MPK.

Polskie demo
Autobusem może podróżować 135 pasażerów. 41 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach CSE. Prawdopodobnie 17 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Demonstracyjna hybryda to autobus w wersji, która ma być ukłonem w kierunku polskich przewoźników. A to m.in. dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To pierwsze Citaro w najnowszej odsłonie z takim rozwiązaniem.

Mercedesa wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, którą oparto na wydajnych agregatach Konvekty. Naturalna wentylacja jest zapewniona przez siedem okien przesuwnych oraz wywietrzniki dachowe. Citaro jest monitorowany, a także w razie potrzeby przystosowano go to zamontowania biletomatu.

Autobus został wyposażony w system informacji pasażerskiej mieleckiego R&G Plus. Postawiono na dosyć podstawowy pakiet wyposażenia. Hybrydowa "gwiazda" posiada trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. W środku nie znajdziemy żadnej tablicy informacyjnej. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Hybryda według Mercedesa
Czas zerknąć pod tylną maskę białej "gwiazdy". Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 260 kW mocy oraz osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1600B. Skoro Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem oraz m.in. większą żywotnością akumulatorów.

Podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro hybrid jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy 14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym, a skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej.

Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazji oszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemu wystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym na paliwie.

Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatory magazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przy tym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania. Zaprojektowane są na ciągłe i szybkie przełączanie pomiędzy trybem ładowania i rozładowywania w typowym cyklu autobusu miejskiego, cechując się wysoką żywotnością.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia sprawności w nowym Citaro hybrid jest także montowany seryjnie nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy. System pracuje w sposób zoptymalizowany pod kątem zapotrzebowania, przyczyniając się istotnie do obniżenia zużycia paliwa w ruchu miejskim.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
hybryda
test
MPK Lublin
Mercedes
EvoBus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.