Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modertrans o swoich tramwajach

infotram
10.08.2017 08:36
0 Komentarzy

Wczoraj na łamach InfoTram.pl pisaliśmy o wygranejModertransu w przetargu MPK Wrocław. To kolejne zamówienie, które zgarnia firmaz Poznania. Producenta pytamy o szczegóły jego oferty.

InfoTram.pl: Jakie są, poza ceną,zalety tramwajów z 20-25% udziałem niskiej podłogi?

Modertrans: Wśród pozostałych zalet można wymienić między innymi:

• 25%przestrzeni niskiej podłogi stanowi niezabudowany płaski fragment (4 m x 2 m) -pozwala to na swobodne manewrowanie wózkami inwalidzkimi i wózkami dziecięcymi- niespotykane w innych pojazdach nawet 100% LF;

• przestrzeńwewnątrz pojazdu zarówno na niskiej i wysokiej podłodze posiada bardzo szerokieprzejścia (ok. 1m w najciaśniejszym miejscu), dla porównania w członachwózkowych pojazdów 100% LF szerokość przejścia jest o połowę mniejsza;

• całkowiciepłaska podłoga, zarówno w części niskiej i jak i wysoko-podłogowej dajemożliwość dowolnej aranżacji wewnętrznego układu siedzeń; dzięki temu tramwaj28-mio metrowy Moderus Beta ma taką samą pojemność jak 32 m tramwaj w 100%niskopodłogowy

• pojazdmoże jeździć po wszystkich torowiskach, nawet mocno zużytych (zapadniętych,krzywych, niespełniających wymagań skrajni normatywnej) – pojazd off-trackowy;w warunkach polskich to bardzo istotna zaleta

• dostęp dokluczowych urządzeń nie jest ograniczony przez inne elementy zabudowy, coznacznie ułatwia obsługę i diagnostykę;

• tramwajjest tani w zakupie i eksploatacji. Nie wymaga dodatkowego specjalistycznegowyposażenia obsługowego, prace potrafi wykonać standardowy personelzajezdniowy. Terminy dostaw części zamiennych są nawet 10-cio krotnie krótszeod standardowych pojazdów w pełni niskopodłogowych.

InfoTram.pl: Czy taki tramwaj możebyć komfortowy dla pasażerów, skoro 75% to wysoka podłoga?

Modertrans: Oczywiście, że tak. Tramwaje tworzone są przede wszystkim zmyślą o pasażerach. Moderus Beta to kompromis pomiędzy wymaganiamiprzedsiębiorstw komunikacyjnych a oczekiwaniami pasażerów. Mamy świadomośćtego, że ilu pasażerów, tyle oczekiwań pod pojęciem komfort – dla jednychkomfort to czytelna informacja pasażerska, pozwalająca zaplanować trasę iwysiąść na właściwym przystanku, dla innych będzie to odczucie podczas jazdy,drgania, sposób prowadzenia tramwaju przez motorniczego, a dla kolejnychmożliwość ładowania telefonu przez USB, czy dostępność z poziomu niskiejpodłogi. To ostatnie oczekiwanie spełnione jest przez udział w naszych tramwajachco najmniej 25% niskiej podłogi, który pozwala przemieszczać się tramwajemosobom niepełnosprawnym, na wózkach inwalidzkich, rodzicom z wózkamidziecięcymi oraz osobom starszym. Jednak większą część pasażerów stanowiązdecydowanie osoby, dla których pokonanie dwóch stopni nie stanowi trudności inie wpływa na jakość podróżowania, a wyznacznikiem komfortu są dla nich inneudogodnienia.

Infotram.pl: Powszechna jestopinia, że Moderus Beta to przestarzała konstrukcja, oparta o wagony 105N, czytak rzeczywiście jest?

Modertrans: Jeśli chodzi o nowo produkowane tramwaje Moderus Beta, któredostarczamy do Poznania, Szczecina, Tramwajów Śląskich, Wrocławia, są topojazdy całkowicie nowe, tworzone od podstaw, także w zakresie produkcjiwózków. Jest to nowoczesna konstrukcja zaprojektowana przez nas w 2010 roku,bazująca na współczesnych rozwiązaniach i nowoczesnym wyposażeniu.

Nazwy Moderus Beta używamy do wszystkich częściowoniskopodłogowych tramwajów. W związku z powyższym Moderusem Beta nazywamyrównież wykonywane przez nas modernizacje, m.in. dla Gdańska (N8C), Elbląga(M8C) czy Poznania (Tatra RT6N1).

InfoTram.pl: Jaki wpływ nainfrastrukturę torową ma eksploatacja wagonów z 75% wysokiej podłogi? Czy wprzypadku tramwajów całkowicie niskopodłogowej infrastruktura zużywa siębardziej?

Modertrans: Tramwaj Moderus Beta posiada 4 obrotowe wózki napędowe -przekłada się to na bardzo niski max. nacisk na oś – poniżej 75kN (pojazdy 100%LF, szczególnie na trzech wózkach sztywnych, generują wyższe naciski, do 100kNna oś). Moderus Beta dzięki temu znacznie mniej oddziałuje na torowiska jak imniej zużywa obręcze kół. Mniejsze zużycie przekłada się na realne oszczędnościprzedsiębiorstw komunikacyjnych – w tramwajach Moderus Beta obręcze kółwymagają dwukrotnie rzadszego wymieniania na nowe niż obręcze tramwajów 100% LFz trzema sztywnymi wózkami. Mniejsze o 25% naciski to mniejsze zużycie torowisk– wymiana 1 kilometra pojedynczego toru to koszt ok. 3,5 mln złotych.

InfoTram.pl: Dlaczego w oferciefirmy Modertrans nie ma tramwajów z ok. 70% niskiej podłogi, skoro pojawiałasię Gamma, całkowicie niskopodłogowa?

Modertrans: Nasza oferta jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstwkomunikacyjnych i cały czas jest rozszerzana. W zakresie 70% niskiej podłogimamy doświadczenie, zdobyte podczas modernizacji tramwajów Tatra RT6N1 dla Poznania.W naszej historii modernizowaliśmy i tworzyliśmy tramwaje z różnym udziałem niskiej podłogi,stąd mamy doświadczenie i wiedzę, które pozwalają nam na bieżące odpowiadaniena potrzeby rynku.

InfoTram.pl: Jaka jest Państwazdaniem przyszłość tramwajów Moderus Beta? W obecnej perspektywie unijnej nikt,poza Wrocławiem, nie chce kupić podobnych pojazdów. Wszyscy celują w tramwajeze znacznie większym udziałem niskiej podłogi.

MPK Wrocław nie jest jedynym miastem z zapotrzebowaniem napojazdy tego typu. W 2015 roku MPK Poznań ogłosiło przetarg, w wyniku któregodostarczamy 30 tramwajów typu Moderus Beta. Dostawy zakończą się w 2017 roku –w Poznaniu będą wtedy 54 tramwaje tego typu. Tramwaje z udziałem niskiejpodłogi zamówił także Elbląg (umowę podpisaliśmy w czerwcu tego roku). Ponadtonieprzewidywalne są zasady i wielkości dofinansowania – w przyszłości UniaEuropejska może zmniejszyć dofinansowania lub zaprzestać ich wypłacania – wtedymiejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne będą zmuszone ponownie finansować zakupyw pełni ze swojego budżetu. Tramwaj Moderus Beta jest produktem bardzouniwersalnym – niezależnie od wielkości zapotrzebowania na tramwaje tego typu wprzyszłości na pewno pozostanie on w naszej ofercie.


Komentarze