TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mobilis nowym podwykonawcą MPK Wrocław?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 05.06.2019 16:00:15 1 komentarz
fot. Kubul, phototrans.pl

Trzy oferty otrzymało wrocławskie MPK w przetargu na niespełna sześcioletnią obsługę kilku linii autobusowych. Najtańszy jest Mobilis.

Trzy oferty otrzymało wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w przetargu na niespełna sześcioletnią obsługę kilku linii autobusowych. Wszystkie przekraczają szacunki przewoźnika, ale to akurat nie jest zaskoczeniem. Najtańszy jest Mobilis.

Na początku lutego poinformowano o zmianach, które czekają wrocławskie linie autobusowe po wakacjach. Ich efektem będzie m.in. zwiększone zapotrzebowanie na autobusy. Stąd też MPK postanowiło poszukać nowego podwykonawcy. Wrocławski przetarg został ogłoszony w drugiej połowie marca.

MPK szuka podwykonawcy, który na jej zlecenie obsłuży pięć linii autobusowych- 109, 119, 122, 132 i 609. Kontrakt miałby obowiązywać już od 1 września 2019 r. Jego zakończenie zaplanowano na 28 lutego 2025 r. Praca eksploatacyjna miałaby wynieść do 14,2 mln wzkm, przy założeniu "nożyczek" w skali roku między 2,1 a 2,5 mln wzkm. MPK natomiast wskazuje, że prognozowana w momencie ogłoszenia przetargu roczna praca eksploatacyjna to 2 344 460,65 wzkm. My jednak doliczyliśmy się, że może to być o nieco ponad 121 000 wzkm mniej.

Pakiet ma być obsługiwany łącznie 40 autobusami, z których maksymalnie 36 będzie w ruchu. Ma to być 20 autobusów klasy MAXI i tyle samo przegubowców. Wszystkie mają być docelowo nowe, z bogatym wyposażeniem i spełniający min. normę Euro 6. Do 30 czerwca 2020 r. MPK jednak dopuściło okres przejściowy, w którym można jeździć pojazdami z min. 2005 r. i spełniającymi przynajmniej normę Euro 3. Oczywiście dodatkowe punkty można zdobyć dzięki skróceniu czasu, w którym operator korzystałby z autobusów tymczasowych.

Z niektórymi warunkami przetargu nie zgodzili się bydgoski Pixel oraz Arriva, którzy złożyli odwołania do KIO. Jak się okazało większość zarzutów została uwzględniona przez MPK, a to z kolei poskutkowało zmianami w SIWZ. Jedną z nich było m.in. poluzowanie wymagań wobec autobusów używanych oraz wprowadzenie dwumiesięcznego terminu od podpisania umowy na uruchomienie przewozów.

Nowy podwykonawca jeśli będą pieniądze?
Dziś minął termin składania ofert. Na zatrudnienie nowego podwykonawcy wrocławskiego MPK przygotowało 130 599 734,75 zł brutto. To oznacza, że MPK założyło dla swojego partnera średnią stawkę początkową nie wyższą niż 8,03 zł/wzkm netto. To dosyć nisko zważywszy na to, że warunki przetargu narzucały na oferentach poniesienie dużego ryzyka (wysokie kary oraz ograniczona do 4% waloryzacja stawek) i szybki start pakietu. Nic więc dziwnego, że wszystkie otwarte dziś propozycje przewyższają szacunki wrocławskiego przewoźnika.

Pierwszą i jednocześnie najtańszą ofertę przedstawił Mobilis. Propozycja giganta z Mościsk opiewa na 165 803 520 zł brutto. Przewoźnik zaoferował swoje usługi MPK po stawkach początkowych 8,60 zł/wzkm netto w przypadku autobusów klasy MAXI oraz 11,83 zł/wzkm netto za kursy przegubowcami. A jakie autobusy? Wszystko wskazuje na to, że byłyby to Mercedesy Conecto.

Droższą ofertę przedstawiła firma Michalczewski z Radomia. Ta propozycja opiewa na 178 012 000 zł brutto. Spółka zaoferowała jedną stawkę dla wszystkich autobusów. To 10,75 zł/wzkm netto. Na potrzeby tego zlecenia Michalczewski chciałby postawić docelowo na Solarisy.

Ostatnim oferentem są Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia. Ta propozycja opiewa na 178 736 500 zł brutto. Daje to stawki bazowe w wysokości 9,69 zł/wzkm netto w przypadku "dwunastek" i 12,28 zł/wzkm netto za kursy obsługiwane autobusami przegubowymi. W zakresie docelowych autobusów DLA postawiło na dwie marki. Przewoźnik przegubowce chciałby kupić od Solarisa. Z kolei krótsze autobusy byłyby od Isuzu.

Cena decyduje w 90% o wyborze. Pozostałe punkty można wywalczyć dzięki odpowiednio szybkiemu wprowadzeniu do ruchu nowych autobusów. Najszybciej chciałoby to zrobić DLA, gdyż pierwsze 10 nowych pojazdów kursowałoby już od startu kontraktu. Łącznie więc przewoźnik może liczyć na 90,615 pkt. Zwycięzcą będzie natomiast Mobilis, który pierwsze nowe autobusy wprowadził nieco później- w pierwszym i drugim miesiącu od startu przewozów. W tym przypadku powinien on liczyć na razem 96,5 pkt. Podium natomiast zamknie Michalczewski z wynikiem 89,58 pkt.

Na razie jednak MPK musi się zastanowić czy zwiększyć budżet. Zgodnie z oczekiwaniami wszyscy oferenci zaproponowali wysokie stawki, wręcz najwyższe w historii tego typu przetargów w Polsce. Trudno jednak się z nimi kłócić. Czasy taniego kierowcy definitywnie minęły, ryzyka kontraktowe są bardzo duże, autobusy mają zagwarantowane bardzo niskie przebiegi na liniach, a do tego ograniczona waloryzacja. Oczywiście pewne rzeczy można było zmienić i w konsekwencji stawki byłyby niższe.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
MPK Wrocław
Mobilis
DLA Wrocław
Michalczewski
Mercedes
Solaris
Isuzu
  • Ragnar – 09.06.2019

    Mobilis to doświadczona firma, więc powinna dać radę dobrze realizować swoje zadania, o ile takie będzie końcowe rozstrzygnięcie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.