TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ministerstwo Rozwoju sfinansuje doradztwo dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 14.06.2017 12:11:48 3 komentarze
Ministerstwo Rozwoju sfinansuje doradztwo dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

Ministerstwo Rozwoju sfinansuje ze środków unijnych doradztwo inwestycyjne dla Krakowa dotyczące budowy kolejnego odcinka linii szybkiego tramwaju do os. Mistrzejowice w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 376 mln zł.

Jak poinformował resort rozwoju, stosowna umowa między ministerstwem i konsorcjum firm, które zrealizują usługę, została podpisana w środę.

Na mocy tej umowy konsorcjum trzech firm doradczych: Domański Zakrzewski Palinka (lider konsorcjum), Mott MacDonald Polska oraz Crido Taxand udzieli Krakowowi wsparcia prawnego, ekonomiczno-finansowego i technicznego dla przygotowania i wdrożenia inwestycji w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

"Miasto nie zapłaci za tę pomoc ani złotówki – usługi doradców finansuje Ministerstwo Rozwoju przy wykorzystaniu funduszy unijnych" – wyjaśnił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Projekt dotyczący czwartego etapu linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) zakłada wybudowanie nowej linii tramwajowej o długości ok. 4,5 km, łączącej istniejącą sieć tramwajową poprzez ulicę Meissnera z osiedlem Mistrzejowice w Nowej Hucie. Nakłady inwestycyjne związane z tym zadaniem oceniane są na ok. 376 mln zł.

Jak tłumaczą przedstawiciele MR, na początku tego roku Kraków zgłosił tę inwestycję do organizowanego przez resort naboru. "Poszukiwaliśmy przedsięwzięć, wartych co najmniej 20 mln zł, które charakteryzują się dużym prawdopodobieństwem realizacji w formule PPP. Indywidualne doradztwo to jeden ze sposobów na rozruszanie rynku PPP" – ocenił Słowik.

Doradcy z konsorcjum firm pomogą miastu m.in. w przeprowadzeniu postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego, aż do etapu zamknięcia finansowego. Wsparcie może objąć również sporządzenie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Drugi i trzeci etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju otrzymały lub ubiegają się o dofinansowanie z dwóch edycji unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

W zeszłym miesiącu miasto podpisało umowę na wykonanie trzeciego etapu KST, czyli linii tramwajowej na północy Krakowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej o wartości ponad 326 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w grudniu 2020 r.

Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej.

W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa, a także budowa trzech parkingów w systemie Park&Ride: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach zadania przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w wysokości ponad 151 mln zł. Dokumentacja aplikacyjna jest aktualnie w trakcie oceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.



Sprawdź też:
szybki tramwaj
Kraków
  • www – 14.06.2017

    Czy KST naprawdę jest szybki? Może tym razem nowa linia naprawdę będzie w końcu supernowoczesna jak przystało na nowoczesny tramwaj.

  • max – 15.06.2017

    Od 5-lat w Krakowie tylko radzą i robią analizy a nic się nie buduje . tramwaj na GN miał być gotowy w 2017

  • PL. – 15.06.2017

    Ciekawe dlaczego kwota na to zadanie urosła już do 376 mln.zł ?
    Ale projekt ciekawy z kilku względów. Po pierwsze jakby forpoczta dla PPP i pierwsze doświadczenie dla tego co może być w miastach po 2020 roku i kiedy skończy się obecna perspektywa finansowa, pomocowa z UE. Po drugie, po 2020 roku, prywaciarz ze swoim taborem tramwajowym będzie mógł obsługiwać linie tramwajowe, podobnie jak już obecnie autobusowe. Sama 4,5 kilometrowa linia Mistrzejowice - Wieczysta też może być ciekawa, bo w środkowej części będzie przebiegać w płytkim tunelu, gdzie będą dwa podziemne przystanki.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.